De eigenaar van onze huurwoning wil werken uitvoeren aan de voor- en zijgevel. Hiervoor eiste hij dat ik de garage dienst zou laten doen als opslagplaats voor materialen. Mijn auto moest maar blijven buiten staan... Ik was hier niet mee akkoord. Tot mijn verbazing ontving ik een week geleden een brief van zijn advokaat, waarin staat dat ik mij verzet tegen het uitvoeren van de werken ! En alle kosten die het gevolg zijn van dat verzet zou ik moeten betalen. De eigenaar is gewoon op zoek naar een sponsor om zijn werken te laten uitvoeren. Ik heb aan zijn advokaat gevraagd om mij de bewijsstukken te bezorgen waarop zijn client zich baseert. Ik heb uiteraard nog niets ontvangen. Ik heb bovendien de opmerking gemaakt dat de huurwet zegt dat het gehuurde goed niet van uitzicht mag veranderen tijdens de huurtijd (Recht op onveranderde woning). Gisteren heb ik gezien dat men bezig is met de voorbereiding voor het uitvoeren van de werken.. Kan ik deze werken laten tegenhouden op basis van het recht op een onveranderde woning? Ik was niet tégen de werken, maar gezien de dictatoriale houding van de eigenaar ben ik geneigd van mening te veranderen. Van het betalen van een schadevergoeding is geen sprake! Maar vermits de eigenaar zo'n vuil spel speelt, wil ik nu wel beroep doen op het recht op een onveranderde woning. Kan ik dat?
Van dat "verzet" tegen de werken staat trouwens ook niets op papier, dus eigenaar beschuldigd mij, zonder bewijzen, én vraagt schadevergoeding. Ik heb enkel gezegd dat de garage niet dienst ging doen als opslagplaats. De huurdersbond gaf me daar ook gelijk in.
In het huurcontract staat dat bij eventuele DRINGENDE werken die meer dan 40 dagen duren, ik die moet laten uitvoeren én dat ik niet het recht heb om een schadevergoeding te vragen.
Maar ik heb ergens gelezen dat zo'n clausule, zelfs al staat het in het contract, niet geldig is en dat ik wel degelijk recht heb op schadevergoeding als de werken langer dan 40 dagen duren. Klopt dit?