Betwisting over btw verhuur contract autostaanplaats

johanjansen
Topic Starter

Betwisting over btw verhuur contract autostaanplaats

#1 , 14 okt 2014 16:24

Hallo,

Juist een brief gekregen dat er huurinkomsten niet aanwezig zijn op mijn belastingsbrief met aanslag in 2011.

Mijn huurder heeft dus de factuur in zijn venootschap ingebracht.

Ik heb echter een huurcontract waar duidelijk staat.

Artikel 7:
Tijdens de ganse duur van de huur moet de huurder de in artikel 1 vermelde bestemming handhaven.

Het gehuurde goed mag in geen geval gebruikt worden voor professionele, industriële of commerciële
doeleinden van welke aard ook. Partijen verklaren uitdrukkelijk dat de verhuring van het desbetreffende
goed enkel zal ressorteren onder de gemeenrechtelijk regeling van verhuring van onroerende goederen
en dat het ook enkel in die context mag gebruikt worden.

en

Artikel 9: Bij niet naleving van de voorwaarden van deze overeenkomst is deze van rechtswege en zonder ingebrekestelling ontbonden, onverminderd het recht op schadevergoeding.

Door beide partijen ondertekend.

Als ik dat laat weten aan de belastignen via email. Dus nog niet aangetekend.

Krijg ik te horen:
Bij de Vennootschappen willen ze geen wijziging doen gezien u geen geregistreerd huurcontract heeft
Voor hen is dit wettelijk en was het ook het bewijs dat u aan een privépersoon voor privédoeleinden verhuurde.
Als het een verhuring aan een Vennootschap is, moet de verhuring niet geregistreerd worden.
Daarom kan ik niet anders dan de xxx euro aannemen op de code 1110
Kunt u het bericht van wijziging voor akkoord terugsturen aub.
Ik stel voor om in de toekomst problemen te vermijden de verhuring toch te laten registreren

Wat nu ? Iemand ervaring hiermee?
Een contract verhuurcontract van een autostaanplaats moet dat dan altijd geregisteerd worden tegen betaling?
Help? advies alles is welkom.

Geen enkele van mijn autostaanplaats contracten zijn geregisteerd betekent het dat ze me allemaal in het zak kunnen zetten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart 01

#2 , 14 okt 2014 16:46

Is uw huurder een vennootschap of een natuurlijk persoon volgens het contract?

Heeft u geen lening lopen waarvan de intresten in code 1146 kunnen worden ingebracht?

johanjansen
Topic Starter

#3 , 14 okt 2014 17:00

Is uw huurder een vennootschap of een natuurlijk persoon volgens het contract?

Heeft u geen lening lopen waarvan de intresten in code 1146 kunnen worden ingebracht?
Natuurlijk persoon ik verhuur niet aanbedrijven specifiek om wat er me nu overkomt, maar het contract is niet geregistreed.

Er zijn geen leningen die lopen het gaat hier over een autostaanplaats van pakweg 10k a 15k.
Dat aan een 75 euro verhuurd wordt. Mensen verdwijnen soms zonder iets te zeggen na een paar maand. Om dan telkens het contract te laten regsiteren?.... ik weet niet hoeveel zo een registratie kost maar ik ben zeker dat het niet gratis zal zijn laat staan de tijd dat je ermee bezig bent. ( mij onbekend)

Reclame

roharro

#4 , 14 okt 2014 17:04

U vordert de extra belastingen terug van uw huurder aangezien deze het gevolg zijn van het niet respecteren van de voorwaarden van het huurcontract.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Bart 01

#5 , 14 okt 2014 17:18

Voor de registratie van een huurcontract en de plaatsbeschrijving van een onroerend goed dat niet uitsluitend bestemd is voor de huisvesting van een gezin of van één persoon (bijv. bedrijfsgebouw, grond, parking …) zijn er wél registratierechten verschuldigd. U betaalt een registratierecht van 0,2 % op de totaal verschuldigde huurprijs voor de duur van het contract (van bepaalde duur) en op de lasten die aan de huurder zijn opgelegd. In geval van laattijdige registratie moet u een boete betalen. De verplichting tot betaling van het registratierecht (en de eventuele boete) rust zowel op de verhuurder als de huurder. Het volstaat echter dat één van beiden het registratierecht (en de eventuele boete) betaalt. Als de plaatsbeschrijving niet gratis kan worden geregistreerd, moet u een "algemeen vast recht" van (momenteel) 50 euro betalen.

Stel contract voor drie jaar: (75 x 36 ) x 0.2% = 5,4 euro registratierecht.
Tijdsduur = mailtje sturen (lukt al in sommige provincies) + overschrijving uitvoeren.

Zoals hierboven wordt gezegd: extra belasting terugvorderen van uw huurder.

Nog een vraagje: kwamen de gelden op uw rekening van de rekening van zijn BVBA?

johanjansen
Topic Starter

#6 , 14 okt 2014 20:02

Zoals hierboven wordt gezegd: extra belasting terugvorderen van uw huurder.
Nog een vraagje: kwamen de gelden op uw rekening van de rekening van zijn BVBA?

Dat lijkt me zo omslachting om het terug te vorderen, als hij het betwist moet ik dan waarschijnlijk een rechtzaak aanspannen....
waarom gaat de inspectuur niet gewoon kijken op het contract van de huurder wat er staat genoteerd?

De huurgelden zijn via allerlei rekeningen tot bij mij gekomen.. een bvba, een prive rekening, een onbenoemde rekening . een andere bvba.

Ligt de bewijs last nu echt bij mij en niet bij de huurder?
Heeft een getekend contract tussen 2 personen dan geen enkele waarde?
Een tijdsduur voor autostaanplaats is variable van, 1 maand tot x maanden, de huurders vertrekken meestal zonder iets te laten weten of waar ze heen zijn.

roharro

#7 , 14 okt 2014 20:05

Heeft een getekend contract tussen 2 personen dan geen enkele waarde?

Dat heeft voor 100 percent waarde, maar enkel tussen de personen die dat contract hebben afgesloten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

sloeberken

#8 , 14 okt 2014 22:53

Als u huurgelden ontvangt en aanvaard hebt, betaald door een bvba komt dit bij de belastingen. Elke cent die een bvba betaald moet in de boekhouding.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”