Tijdelijke bewoning "bezetting ter bede" CAMELOT

geefmevuur
Topic Starter

Tijdelijke bewoning "bezetting ter bede" CAMELOT

#1 , 29 nov 2014 12:37

Sinds 3 jaar woon ik met een "bezetting ter bede" contract (voorheen een "bruikleenovereenkomst) in een woonhuis dat eigendom is van Waterwegen en Zeekanaal.

Bezetting ter bede is een Hollands concept dat in Vlaanderen in opmars is. Concreet beheert Camelot voor de eigenaars (in dit geval Waterwegen en Zeekanaal) leegstaande gebouwen door er mensen in onder te brengen om het te beschermen tegen verval, kraak,.... Dat kan gaan om kantoorgebouwen, rusthuizen, hotels, woonhuizen,... Voor de bewoners zijn er een hele hoop nadelen zoals bvb verbod op domiciliering en kinderen, maandelijkse controle, opzegtermijn 2 weken,... Het voordeel is dan de vergoeding (ze noemen het geen huur) die aan de lage kant is vergeleken met de huurmarkt.

Oorspronkelijk woonde ik er samen met mijn partner, toen we uit elkaar gingen heb ik zijn contract moeten overnemen en ben ik dus voor twee personen beginnen betalen. Daarbij betaal ik ook gewoon de gas, elektr, waterrekening, heb ik een internetaansuiting...
3 weken geleden meldde camelot per e-mail dat ze extra bewoner(s) in dit pand willen stoppen. Ik kreeg even de kans om zelf iemand te zoeken en nu, slechts 3 weken later, verneem ik dat er woensdag as al een kijkdag gepland is met kandidaten die ze zelf hebben geronseld. Het feit dat ik hierbij niet aanwezig kan zijn is geen bezwaar voor Camelot.

Op zich heb ik geen problemen met het delen van badkamer en keuken, maar in dit geval zou de privacy toch serieus beperkt worden. Er is slechts een bescheiden woonkamer, één deurbel, één brievenbus, twee slaapkamers vlak naast elkaar met dunne wand,... met een onbekende, zonder slot op mijn slaapkamerdeur.

Mijn PROBLEEM is dit: kunnen ze mij dwingen om mijn woonruimte (alles van het huis behalve mijn slaapkamer) met ook mijn eigen hele inboedel (wasmaschine, koelkast, salon,...) maar ook de banale zaken zoals vuilzakken, toiletpapier, te DELEN MET EEN ONBEKENDE? Ook het feit dat de contracten van de nutsvoorzieningen op mijn naam staan en dat ik op geen enkele manier een betaling kan afdwingen lijkt me problematisch. Wat bij schade en geschillen,... Camelot wuift deze bezwaren weg.
Het alternatief is dat het tarief van mijn beide contracten verdubbeld, waardoor ik bijna in de normale huurprijzen terechtkom.

Kunnen ze zomaar met een hoop volk mijn woonst komen bezichtigen terwijl ik niet thuis ben?

Geinteresseerden stuur ik met plezier via mail een scan vh contract. Alle hulp, en zeker ook lotgenoten meer dan welkom!

Many thanks!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
geefmevuur
Topic Starter

#2 , 29 nov 2014 12:50

Ik bedoel, begint dat niet naar huisjesmelkerij te ruiken?

sloeberken

#3 , 29 nov 2014 13:10

Is dit in belgie of nederland
Misschien kun je dan beter hier u vraag stellen, daar de belgische en nederlandse wetgeving verschillend zijn.

http://rechtenforum.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

geefmevuur
Topic Starter

#4 , 29 nov 2014 14:01

Nee, het is in Vlaanderen

bambipower

#5 , 29 nov 2014 16:15

lijkt me toch raar ja... huisjesmelkerij in modern jasje? Zo ziet het er toch uit...

Mag ik vragen hoeveel de 'huur' bedraagt?

eylis

#6 , 29 nov 2014 16:46

De bedrijven die het bruikleensysteem van leegstaande gebouwen organiseren (zoals Camelot leegstandbeheer, maar er zijn er nog meer), maken echt wel juridisch sluitende commodaatscontracten. Het zijn géén huurcontracten en als je er mee instemt, wéét je vooraf precies waaraan je te verwachten. Je wéét dat de bezetting een zeer korte opzegperiode heeft en je weet dat er meerdere personen in het gebouw kunnen komen verblijven. Je verklaart je ook akkoord binnen het commodaatscontract met alle clausules. En nogmaals: het valt niet onder de huurwet. Wie geen zin heeft in een commodaatscontract en de bijhorende verplichtingen, wel die gaat ergens anders gewoon een woning huren.
Het betreft dus echt geen onwettige uitbating...de contracten kloppen als een bus. De verblijfsvergoeding (want het is géén huur) betreft soms maar 200 euro per maand voor een enorm pand, waar je enkele ruime kamers in betrekt. Veel studenten maken gebruik van deze accomodaties, want vaak is zelfs electriciteit en verwarming inbegrepen in deze som.

Terug naar “Huren”