Wanneer is rechtsplegingsvergoeding opeisbaar ?

tango
Topic Starter

Wanneer is rechtsplegingsvergoeding opeisbaar ?

#1 , 25 feb 2015 14:12

Alvorens een procedure te starten tegen mijn huurder vraag ik mij hetvolgende af : Stel dat ik door de vrederechter als eiser in het ongelijk wordt gesteld en het vonnis maakt melding van betaling van rechtsplegingsvergoeding (RPV) aan de tegenpartij, wanneer moet die RPV dan effectief betaald worden ? Ik ga er van uit dat ik het vonnis NIET laat betekenen als ik ongelijk krijg.
Hoe en wanneer is de RPV opeisbaar ? (gesteld dat het bedrag van RPV tussen de 100 en de 250 € bedraagt). Kan de tegenpartij dat vonnis (in zijn voordeel) laten betekenen en mij voor de kosten doen opdraaien ?
Weet iemand raad ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 25 feb 2015 14:19

Ja, dat kan hij. Het is de meest gerede partij die het vonnis zal laten betekenen indien hij er de vruchten van wil plukken. De kosten van de betekening worden door de betekenaar doorgaans voorgeschoten doch deze worden mee in de claim ogenomen, het is dus uiteindelijk de betekende die betaalt.

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 25 feb 2015 14:27

Ik ga er van uit dat ik het vonnis NIET laat betekenen als ik ongelijk krijg.

Dat kan best maar de winner takes it all door wel aan U te betekenen!
Optimist!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

tango
Topic Starter

#4 , 27 feb 2015 09:59

Thx voor jullie antwoord.
Mijn huurder blijkt wel een onvermogend iemand te zijn, maar hij heeft wel een (pro-deo) advocaat. Ik vermoed dat mijn huurder geen geld heeft om betekeningskosten te betalen, maar je weet maar nooit...

Rene

#5 , 27 feb 2015 10:13

Dus ga je deze persoon trachten op kosten te jagen, wetende dat de kans groot is dat je niet kan winnen.
Waarom ga je gewoon niet eens praten met die mensen? Of tracht het conflict menselijk op te lossen. Als dat natuurlijk nog mogelijk is.

ddanck
Contacteer: Website

#6 , 27 feb 2015 11:11

Opgelet, als de huurder onvermogend is en een pro deo-advocaat heeft, wordt hem bijna automatisch ook rechtsbijstand toegekend. In dat geval moet hij de deurwaarderskosten voor betekening niet betalen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Huren”