#3 , 24 mar 2015 12:48
Ik heb hier jammer genoeg ervaring mee. Je kan telefonisch een voorgedrukt formulier vragen aan het vredegerecht, dit wordt dan opgestuurd. Daar vul je de nodige gegevens in : huurachterstal, bedrag, hoeveel maanden. Je moet ook invullen of je het huurcontract wil verbreken of je enkel de inning wil van de achterstal. Ik maakte de fout om de inning van de achterstal aan te duiden, toen de huurder ondanks stimul van het vredegerecht toch niet betaalde, moest ik opnieuw een document invullen om het huurcontract te laten verbreken. Dus beter direct verbreking van het huurcontract aanvragen, anders tijdverlies = nog meer huurachterstal
Het vredegerecht gaf me ook de tip om in het vervolg zo vlug mogelijk een procedure bij het vredegerecht op te starten, partijen worden gehoord, huurder krijgt nog een 2de kans en zo zit je vlug aan een paar maanden huurachterstal wanneer je te lang wacht. Dus nu bij mij, 1 maand huurachterstal = aangetekend schrijven en bij geen reactie procedure bij het vredegerecht starten.
Ik geloof dat een procedure iets van een 30 € kost, hierdoor komt je zaak op "de rol", je kan je zaak op "de rol" laten staan en zo kan je vb je huurder om de 3 maanden laten oproepen bij het vredegerecht om te kijken of hij tijdig betaalt. Je kan dan na een paar maanden beslissen om de controle (= oproeping van de partijen) van het vredegerecht weg te laten. Je neemt de zaak dan weg van "de rol", indien je huurder dan terug niet meer betaalt, moet je terug betalen om een procedure op te starten.
Na het opsturen van het voorgedrukt formulier word je vrij vlug opgeroepen (bij ons was dit steeds binnen de 2 weken)
Succes !