Hoi. Even de feiten op een rijtje zetten.
Begin 2012 huur ik met mijn toenmalige vriendin een appartement (feitelijk samenwonen!). Onze beide namen staan op het huurcontract, dat in februari 2012 werd getekend.
In juni 2014, verlaat ik de woning na enkele fikse ruzies. Op haar vraag laat ik de sleutel achter. Als ik iets nodig heb, kan ik haar steeds bereiken (naïef... ik weet het).
Mijn ex wil mij niet meer binnen laten in mijn eigen woonst en heeft mij reeds aangegeven bij de politie omdat ik de woonst verlaten heb. Ze wil niets delen van alle gezamelijke bezittingen en heeft reeds enkele dingen verkocht. Ik doe aangifte bij de politie dat mijn ex mij de toegang ontzegt tot mijn officiële woning. Zo lang ik daar woon mag ik in principe de deur forceren en de woonst betreden, maar ik wil geen moeilijkheden met de verhuurder, dus doe ik dat niet.
In overleg met politie en gemeente kan ik een ambtelijke schrapping vermijden als ik zo snel mogelijk een nieuwe woonplaats vind. Ondertussen heeft mijn ex blijkbaar al een nieuw huurcontract laten opstellen waarin zij alleen huurder is (Dit heeft ze mij verteld en weet ik dus niet of het waar is) Mijn toenmalige advokaat zei dat dit onmogelijk was. Ik vind een nieuw officiëel adres op 1 september 2015. De advokaat wil een gerechterlijke procedure opstarten om de bezittingen die mij rechtmatig toekomen terug te vorderen, maar gezien de kostprijs van deze procedure en ik niet weet wat er al "verdwenen" is, weet ik niet of het nog wel de moeite is en heb ik hiervan afgezien.
Nu kom ik te weten dat het appartement in juli 2015 opnieuw te huur staat en mijn ex gaat verhuizen.
De huurwaarborg staat echter nog steeds op een huurwaarborgrekening bij de bank op allebei onze namen.
Volgens mij kan zij nooit zonder mijn handtekening aan het geld van die rekening. Maar wat als ik mijn handtekening zou zetten als het zo ver is? Voor wie is het geld dan? Kan zij er ook voor kiezen om het geld op die rekening te laten staan, ook al woont ze niet meer in dat appartement?
Ikzelf heb nooit opzeg gedaan voor het appartement. Of is dit automatisch gebeurd toen ik de woning verlaten heb (vaststelling politie) of toen ik mij inschreef in een andere gemeente?
Ik heb al veel aan haar moeten laten, maar nu wil ik eindelijk wel eens mijn deel van de koek hebben. Ik kan het goed gebruiken.
Wie kan mij zeggen welke stappen ik moet ondernemen?