Huren met contract korte duur

eagleyes
Topic Starter

Huren met contract korte duur

#1 , 23 jul 2015 10:43

Sinds begin dit jaar huur ik een appartement met een contract van korte duur (3 jaar), Maar omdat ik momenteel in collectieve zit ben ik met de huisbaas overeengekomen om het huishuur op 600 euro te houden dit was normaal 650 euro. Dit onder voorwaarde dat ik een 2de contract zou tekenen dat ingaat over 3 jaar (ook een korte duur contract 3 jaar) waar dan het bedrag van 650 euro opstaat. Er is ook een bijlage getekend waar opstaat dat er 3 jaar een verlaagde huishuur word betaald. Nu vraag ik mij af of dit wel allemaal wettelijk oké is. Ik heb ook een aanvraag ingediend voor een sociale woning maar dit zou nog een aantal jaren duren. Ik heb een paar teksten gelezen waar contracten van korte duur maar 1 maal mogen worden verlengd onder dezelfde voorwaarden. Kan ik ook indien ik een sociaal appartement krijg aangeboden dit pand dan verlaten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 jul 2015 10:44

het tweede contract is nietig

eagleyes
Topic Starter

#3 , 23 jul 2015 11:51

Bedankt voor de verduidelijking JPV. Ik had al zo een vermoeden dat dit niet klopte.

Reclame

sloeberken

#4 , 23 jul 2015 13:21

Huurcontract kan maar 1 maal verlengt worden, en max 3 jaar. Dus u contract is 3 jaar dit kan niet verlengd worden, als je stilzwijgend na de 3 jaar blijft wonen, word het een van 9 jaar.
Die verlaagde huur welke je getekend hebt vervalt na 3 jaar, denk wel dat dit wettelijk is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos

#5 , 23 jul 2015 16:40

Indien de verhuurder tegenspartelt wanneer u een opzeg geeft vanwege het verkrijgen van een sociale woning kan u deze zaak steeds voor het lokale vredegerecht brengen. Doorgaans wordt dit aanvaard als een vorm van overmacht.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat er rekening dient gehouden te worden met een opzegperiode en mogelijke schadevergoeding.

eagleyes
Topic Starter

#6 , 23 jul 2015 22:16

Dankjewel voor de goede raad.

Vandebos

#7 , 23 jul 2015 23:56

Geen probleem. In vergelijkbare zaken die ik ken beperkt de vrederechter de schadevergoeding doorgaans tot 1 maand. U dient hier echter bij op te passen; indien de verhuurder beroep aantekend en de zaak voor eerste aanleg herbehandeld wordt doorgaans een veel striktere interpretatie van de wetgeving gehanteerd.

Terug naar “Huren”