Eigenaar geeft waarborg niet vrij - binnenkort op straat ...

Meeboo

Re: Eigenaar geeft waarborg niet vrij - binnenkort op straat ...

#16 , 23 dec 2015 11:30

Zoals hierboven gesteld zou ik mijn tijd niet verdoen op het internet maar onderneem stappen !!
ga naar een financiële instelling, of loop langs bij het OCMW. Het zijn feestdagen dus mogelijk zijn de diensten daar tussen kerst en nieuwjaar ook onderbemand.

en in uw geval dringt de tijd lijkt me

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon

#17 , 23 dec 2015 11:36

OCMW lijkt me de beste optie; banken stellen zo'n waarborg niet graag en rekenen er vaak een zeer hoge dossierkost voor aan. Maar verbeuzel inderdaad geen tijd, maak een afspraak en stap erop af. Regel die kwestie van de eindafrekening en van uw waarborg (indien u die zal terugzien, ik heb mijn twijfels) later. Tussen morgenavond en 4 januari mag u het vergeten om iets geregeld te krijgen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

pvandevelde
Topic Starter

#18 , 23 dec 2015 15:58

Beste,

Ik wil iedereen eerst en vooral van harte bedanken voor de tijd en moeite die ze gestoken hebben om mij te helpen bij een oplossingen. Ik heb ondertussen de nodige stappen al ondernomen en een financiële tussenoplossing gevonden. Jullie hulp was dus een fijn kerstcadeau :-).

Laatste vraag:

Elke maatschappijbediende die ik aan de lijn heb in verband met mijn probleem beweert dat de eigenaar in overtreding is door mijn huurwaarborg in te houden met als rede dat de facturen voor nutsvoorzieningen nog niet betaald zijn ( aangezien de facturen pas binnen 4 weken opgesteld zullen zijn ). Volgens elke bediende die ik tot nu toe aangesproken heb zou het afsluiten en laten overnemen van de meter op naam van de nieuwe huurder voldoende moeten zijn.

Ik zou toch graag mijn waarborg eerder uitbetaald krijgen dan binnen 4 weken. zeker wanneer alle nutsvoorzieningen zijn overgenomen, alle kosten betaald, geen schade is vastgesteld aan het gebouw en de sleutels binnenkort afgegeven zullen zijn.

Kan de eigenaar ondanks al deze redenen toch mijn waarborg inhouden ? Indien niet, zou het een goed idee zijn om hem een aangetekende brief op te sturen ?

Indien hij dit wel kan wegens het feit dat ik mijn EIGEN facturen nog niet heb kunnen betalen, dan leg ik er mij gewoon bij neer.

Reclame

Xenophon

#19 , 23 dec 2015 16:40

Indien dat de enige reden is die de verhuurder heeft om de waarborg in te houden, uiterlijk wanneer u de sleutels heeft overhandigd dan is hij in fout.

Maar ik vrees dat er ondanks uw stellige bewering dat alles in orde is nog wel een aap uit de mouw zal komen ergens en u niet zo verlost zal zijn van dat contract als u momenteel denkt.

Los daarvan: indien ik goed begrijp: verlaten pand de 31e, intrekken in nieuw pand vanaf de 1e--> u had gewoon niet genoeg tijd voorzien want de verhuurder had niet moeten vrijgeven voordat u de sleutels overhandigde en ik ken weinig banken die op oudejaarsnacht open zijn.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

artemis

#20 , 23 dec 2015 18:05

Ik weet dat nogal wat verhuurders het voorleggen van betaalde slotfacturen als voorwaarde opnemen in het contract om de waarborg vrij te geven. Of ze dat werkelijk kunnen afdwingen weet ik niet. De reden waarom ze dat doen is omdat in de praktijk nogal wat vertrekkende huurders hun slotfacturen niet allemaal betalen en hun leveranciers dan ( eventueel via de netwerkbeheerder ) soms durven komen aankloppen bij de verhuurder: betaal die openstaande slotfactuur of de meter(s) op dit adres worden afgesloten en heropening kan dan enkel op kosten van de verhuurder. Dit terwijl de verhuurder uiteraard geen contractant was voor de betreffende periode.

Deze sabotage- en chantagepraktijken van leveranciers van nutsvoorzieningen hebben ervoor gezorgd dat sommige verhuurders een dergelijke clausule opnemen in hun contracten. Al dan niet wettelijk.

ebonynoire

#21 , 23 dec 2015 19:44

Zo'n clausule lijkt me wettelijk. Indien het in het contract duidelijk staat als een voorwaarde voor de teruggave waarborg. Waarborg dient om eventuele schade te dekken, dus tot het moment dat alles uitgeklaard is, lijkt me logisch dat de verhuurder wacht op de betaling van de facturen. Indien dit clausule niet in het contract staat, kan je het via de vrederechter proberen oplossen, maar daar zou ik later zorgen maken. Zorg eerst dat je kan verhuizen.

sloeberken

#22 , 23 dec 2015 20:58

Dergelijke clausule is niet wettelijk, verhuurder is geen partij in het contract van huurder leveranciers.
Een verhuurder kan wel toezien dat de overname formulieren in orde zijn. Dit kan altijd gebeuren via in en uitgaande plaatsbeschrijving.
Ik begrijp niet waarom TS zijn waarborg zou terug krijgen voor einde huurcontract.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86

#23 , 23 dec 2015 22:17

De eigenaar heeft in principe niets te maken met de afrekening maar het is wel overeengekomen als één van de voorwaarden voor het contract minnelijk te verbreken.
In mijn ogen is het dus aangewezen om daar op in te gaan tenzij je bereid bent om het contract te verbreken op de wettelijk manier.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#24 , 23 dec 2015 22:33

Als het contract is overgenomen dus met alle rechten en verplichtingen van het bestaande contract + de nieuwe waarborg is al betaald de nieuwe contractuele huurder is als er ook een afsluitende of nieuwe plaatsbeschrijving is ... zie ik niet goed in waarom die waarborg nog achtergehouden wordt ( interest niet vergeten te vragen) zeker als de afrekening nutsvoorzieningen niet op zijn naam staan.

KJ86

#25 , 23 dec 2015 22:49

Als één van de voorwaarden is om de eindafrekening te betalen, begrijp ik de verhuurder dat hij de waarborg inhoudt tot dat aan die voorwaarde voldaan is.
De huurder kan in principe naar de vrederechter om die voorwaarde te vernietigen, maar ik denk dat het eenvoudiger is om de eindafrekening af te wachten, te betalen en het bewijs te leveren.
Is de minnelijke ontbinding vastgelegd in een schriftelijke overeenkomst?

pvandevelde
Topic Starter

#26 , 24 dec 2015 12:44

Beste, de minnelijke schikking is inderdaad schriftelijk vastgelegd. In het addendum staat het volgende geschreven:

- De huurder zal de kosten van de vastgoedmakelaar, zijnde 378.13€ betalen ( halve maand huur + 21%btw )
- De huurwaarborg zal vrijgegeven worden na de betaling van de kosten vermeld onder punt 1, nadat de huurders gevestigd is en nadat de tellers van water, gas en elektriciteit overgezet worden op naam van de nieuwe huurders, en de eindafrekening betaald werden.
- Er wordt geen plaatsbeschrijving van vertrek opgemaakt, de huurder verklaart echter dat er geen schade is aan het pand.

Ondertekend door alle partijen.

Alles werd in orde gebracht. Op 31 december worden de sleutels afgegeven en dankzij jullie hulp heb ik de waarborg voor mijn nieuw appartement kunnen betalen. Op 1 januari zal ik weg zijn.

Ik heb enkel getekend voor deze voorwaarden omdat ik er steevast van overtuigd was dat deze facturen binnen de week verstuurd konden worden. In de plaats daarvan liet de elektriciteitsmaatschappij weten dat het langer dan een maand zou duren. Waardoor ik een aanzienlijk bedrag, noodzakelijk voor het afbetalen van verdere facturen, lange tijd zal missen. Verder verzeker ik u dat ik met alles in orde ben, zoals het laten overnemen van de meters, plichten nagaan enz. ...

Denkt u dat ik volgens de minnelijke schikking hierboven vanaf 1 januari mijn waarborg kan opeisen via het vredegerecht ? Als dit mij helpt om mijn geld sneller terug te zien, dan wil ik dit echt wel overwegen.

Xenophon

#27 , 24 dec 2015 12:48

Wat is de betekenis van 'nadat de huurders gevestigd is'?

Terminologisch slecht opgesteld want 'de huurder', naar wie refereert dat, naar u of de toekomstige huurder? In de eerste zin vermoedelijk naar u, in de laatste zin naar uw ex?

pvandevelde
Topic Starter

#28 , 24 dec 2015 12:59

Ik geloof dat het verwijst naar de ex. Kwestie van zeker te maken dat ik er niet meer ben.

Bij deze vraag ik nog maar eens of ik enige kans heb om mijn gelijk te halen bij ene vrederechter ?

Meeboo

#29 , 24 dec 2015 13:07

bent u verder geholpen door OCMW of een kredietinstelling (als ik zo onbeleefd mag zijn)

Xenophon

#30 , 24 dec 2015 13:14

Ik geloof dat het verwijst naar de ex. Kwestie van zeker te maken dat ik er niet meer ben.

Bij deze vraag ik nog maar eens of ik enige kans heb om mijn gelijk te halen bij ene vrederechter ?
Indien u 'gelooft' dat het verwijst naar uw ex kan u misschien beter aan de pastoor dan aan de vrederechter vragen hoe het zit. Sorry, maar dit is allesbehalve duidelijk. Wat als het volgens de verhuurder betekent 'nadat de nieuwe huurder de huurwaarborg opnieuw samengesteld heeft'? Ik herhaal het, indien ik u lees ben ik er allesbehalve zeker van dat u wel zo definitief bevrijd bent van dat contract als u denkt.

Op 2 januari kan u hoogstens een ingebrekestelling versturen, dan dient u nog minstens 10 dagen te wachten, daarna kan u vragen dat de verhuurder opgeroepen wordt. Reken vanaf dan nog maar MINSTENS een maand. En dan gaan we ervan uit dat er geen complicaties optreden.

Terug naar “Huren”