Herstelling gasketel - preventieve vraag

Atomsk
Topic Starter

Herstelling gasketel - preventieve vraag

#1 , 02 feb 2016 22:37

Heren, dames, om over de juiste informatie te beschikken, mag ik jullie visie? Er doet zich op dit moment geen incident voor, ik wens louter over de juiste informatie te beschikken.

Chronologisch verloop:

Huurcontract, 3j, geregistreerd, wonen er +/- 1.5 jaar

- Enkele maanden geleden, het verplichte, twee-jaarlijkse onderhoud aan onze gasketel laten uitvoeren (vorige huurder bleek dit verzaakt te hebben dus toch maar wat vroeger laten komen)
- Enkele dagen voor Kerstmis opgestaan met een kortsluiting: alle zekeringen uit. Na alle kringen te controleren, bleek de gasketel de schuldige te zijn. Dit deed zich voor net voor ik wenste te douchen, om te gaan werken, rond 7u.
- Gasketel trachten te controleren, gaf meerdere foutmeldingen op display, gaf nog een tweede kortsluiting. Veiligheidshalve ketel zonder stroom gezet.
- We hebben een bijkomend dienst bij Luminus afgenomen die ons 24/7 toelaat om een technieker langs te sturen. Deze meteen ingeschakeld, met het oog op het feit dat we: A. Enkel konden afleiden dat de ketel zonder voorwendsel kortsluiting geeft, B. Het putje winter is, C. Net voor de feestdagen, D. Te handelen als goede huisvader over het eigendom van onze verhuurder. E. Ik nog een werkdag voor de boeg had.
- Technieker van een "onafhankelijke onderaannemer" van Luminus komt enkele uren later langs, intussen met overmacht maar verlof moeten nemen.
- Technieker stelt initieel vast dat, ik citeer van de interventie bon: "opsporen van panne: pomp stuk (c.v. pomp volledig met huis)"
- Stelt voor om pomp onmiddellijk te bestellen, met het oog op de feestdagen. Dringt aan op toestemming, dus ik onderteken de bon met vraag tot bestelling en herstelling.
- Hierna meteen contact opgenomen met immo kantoor (zo in het verleden afgsproken, immo kantoor regelt de meeste zaken en vraagt de eigenaar zoveel mogelijk met rust te laten). Deze steigert en geeft aan dat ik eigenlijk haar eerst had moeten contacteren. Eigenaar heeft immers een afspraak met een lokale loodgieter, die alle herstellingen dient uit te voeren. Verbouwereerd geef ik bovenstaande punten A tot en met E aan.
- Dame van immo komt tot rede en vraagt mij, mijn verhaal te doen aan de eigenaar.
- Zo gezegd, zo gedaan, contact opgenomen met eigenaar en verhaal gedaan. Deze reageert tevreden en geeft aan dat de lokale loodgieter waar hij een afspraak mee had "toch wel eens met ski verlof zou zijn en tevens niet zo ver zou staan".

- Blijkbaar, buiten onze kennis, neemt de eigenaar contact op met de technieker die hier de vaststelling heeft gedaan en slaagt erin om niet deze partij de herstelling laten uit te voeren, maar de fabrikant van de ketel zelf!
- Immers, 's anderendaags kreeg ik op mijn werk, 24/12 een telefoontje van de fabrikant, dat zij zelf de installatie zullen uitvoeren. Fijne zaak, vonden we. Kunnen 25/12, s morgens zowaar al langs komen.
- Zo geschiedde het, technieker van fabrikant komt langs, doet de herstelling maar merkt al gauw dat het defect verder ging dan de pomp en de ketel evenmin werkte. Bijkomende stukken nodig. Zowel de regeling, codeerstekker en ventilator moeten vervangen worden.
- Technieker moet helaas vertrekken en we mogen de stukken pas verwachten, na Nieuwjaar. Nieuwe afspraak gemaakt en halsoverkop nog snel enkele elektrische verwarmingselementen aangeschaft. Gelukkig zijn er nog enkele winkels open, Kerstavond.

- Na Nieuwjaar werd de ketel eindelijk hersteld.

Nu ontvangen wij de factuur, ten bedrage van € 935, incl BTW. De eerste interventie, heb ik als goodwill naar de eigenaar voor eigen rekening genomen. Ik weet dat dit niet moest, maar de eigenaar heeft zich totnogtoe erg correct en schappelijk opgesteld.

Doch, nu ik de factuur overmaak aan de eigenaar, geeft hij aan dat ik in de toekomst alle dergelijke meldingen steeds via hem dien te doen, daar de interventie "toch wel duur is".

Hij wenst nu de kosten te verhalen op de verzekering, maar dan moet aangetoond worden dat het ging om een waterlek (er stond inderdaad een kleine plas water onder de ketel, wat we achteraf bij het opkuisen na de herstelling pas opmerkten).

Ik heb daar alle begrip voor, maar mijn inziens is het mijn plicht om als huurder, als goede huisvader zorg te dragen voor zijn eigendom. De eigenaar heeft bijgevolg niet op te leggen welke partij ik inschakel, zeker gezien het volgens mij dringende karakter van de situatie? Staat bovendien niets van in huurcontract.

Desondanks ik goed contact het met de verhuurder, wil ik toch voorzichtig zijn en voldoende informatie hebben. Klopt mijn stelling?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 02 feb 2016 23:04

Ik heb daar alle begrip voor, maar mijn inziens is het mijn plicht om als huurder, als goede huisvader zorg te dragen voor zijn eigendom. De eigenaar heeft bijgevolg niet op te leggen welke partij ik inschakel, zeker gezien het volgens mij dringende karakter van de situatie? Staat bovendien niets van in huurcontract.
Jij hebt geen beslissingsrecht, enkel verhuurder op de hoogte stellen.
Alle onkosten die je op eigen houtje maakt, zijn ten uwe laste.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86

#3 , 03 feb 2016 10:06

Hoeveel tijd zat er tussen onderhoud en kortsluiting. Als de onderhoudsman een lek veroorzaakt heeft tijdens het onderhoud is die verantwoordelijk.

Reclame

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#4 , 03 feb 2016 10:28

U dient allereerst en welke de omstandigheden ook zijn de verhuurder op de hoogte te stellen (liefst op een bewijskrachtige manier) en hem de gelegenheid geven het probleem op te lossen. In dat verband is het belangrijk exact te weten welke de rol en de bevoegdheid van de immo is ivm dergelijke zaken want dikwijls ontstaan er op die wijze problemen.

Indien deze niet reageert en u kan bewijzen dat deze op dehoogte was gesteld is de veiligste manier een aangetekende ingebrekestelling en daarna naar de vrederechter om de verhuurder te dwingen op te treden of u te laten machtigen op zijn kosten het nodige te laten doen.

Meng u niet in de discussie rond de verzekeraar en laat u niet verleiden tot het afleggen van een valse verklaring.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Huren”