Verhuren aan een niet gehuwd of niet wettelijk samenwonend koppel

sloeberken

Re: Verhuren aan een niet gehuwd of niet wettelijk samenwonend koppel

#16 , 04 feb 2016 11:13

De partner die feitelijk gaat samenwonen na de aanvang van de huurovereenkomst met de oorspronkelijke huurder.
Dit is hier toch niet het geval.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon

#17 , 04 feb 2016 11:14

Die clausule van dat SVK zou ik er uitdrukkelijk NIET inplaatsen want die is niet precies en m.i. kunnen er allerhande betwistingen over ontstaan.

Wat voor overeenkomst gaat het zijn? korte duur of standaard 9-jaar?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

SomTingWong
Topic Starter

#18 , 04 feb 2016 11:19

De partner die feitelijk gaat samenwonen na de aanvang van de huurovereenkomst met de oorspronkelijke huurder.
Dit is hier toch niet het geval.
Nee, maar de partner is hier een eventuele nieuwe partner van één van de 2 huurders.

Zie hoedanigheid huurder.

http://www.eigendak.be/Portals/25/docum ... 122011.pdf

Maar is mijn opzet nu juist ?

Reclame

SomTingWong
Topic Starter

#19 , 04 feb 2016 11:19

Die clausule van dat SVK zou ik er uitdrukkelijk NIET inplaatsen want die is niet precies en m.i. kunnen er allerhande betwistingen over ontstaan.

Wat voor overeenkomst gaat het zijn? korte duur of standaard 9-jaar?
SVK ?

KJ86

#20 , 04 feb 2016 11:20

Ik sluit mij aan bij Xenophon, gewoon twee of drie huurders die tezamen een contract afsluiten (hoofdelijk aansprakelijk). Nooit over borgstelling schrijven in een huurcontract! Niet moeilijker maken dan het moet!

Xenophon

#21 , 04 feb 2016 11:22

Die sociale woningmaatschappij bedoel ik.

Uw constructie voor de hoofdelijkheid lijkt me goed te zijn.

Indien u een overeenkomst wil 'dichttimmeren' tegen alle mogelijke eventualiteiten moet u alles goed onderzoeken want hoe complexer het wordt, hoe groeter de kans op fouten en onduidelijkheden. In de context van een huurovereenkomst speelt dat NOOIT in het voordeel van de verhuurder.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

sloeberken

#22 , 04 feb 2016 11:33

In u voorbeeld is het de bedoeling van de sociaal verhuurkantoor, dat de huur berekend word op het inkomen.
Er is een groot verschil tussen feitelijk en wettelijk samenwonend.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

SomTingWong
Topic Starter

#23 , 04 feb 2016 13:51

Er is een groot verschil tussen feitelijk en wettelijk samenwonend.
Ja, daar was ik al uit. Relaties zijn niet meer wat ze geweest zijn (cfr Temptation Island) :shock:

Vandaar dat ik wil opvangen dat een eventuele nieuwe partner ook hoofdelijk aansprakelijk zal zijn en het contract moet ondertekenen binnen een termijn.

VDG2

#24 , 05 feb 2016 07:50

Ik heb daar toch mijn bedenkingen bij. De nieuwe partners is immers een derde. Hoe ga je die verplichten om het huurcontract te ondertekenen. En wat ga je doen als hij of zij dit niet doet? Verbod om te gaan samenwonen opleggen?
Dergerlijke clausule maakt geen schijn van kans qua afdwingbaarheid.

Je kan de huurder trouwens niet verplichten om te melden dat hij of zij feitelijk of wettelijk gaat samen wonen. (Privacy!) Zelf bij huwen kan dit m.i. niet afgedwongen worden, met dien verstande dat het de verhuurder in dit geval niet kan verweten worden dat de opzeg slechts aan 1 echtgenoot werd betekend. (Hij/zij was immers niet op de hoogte van het huwelijk.)

Xenophon

#25 , 05 feb 2016 07:58

^ +1
Het is contraproduktief om bepalingen op te nemen die onduidelijk of niet afdwingbaar zijn, cf hetgeen ik reeds uitlegde. Schiet uzelf niet in de voet.

AD_Kor

#26 , 05 feb 2016 08:20

Hallo

ik huur ook samen met de partner en we zijn beiden niet wettelijk samenwonend. Alleen ons adres van beide staat op ons huur appartement. We hebben beiden het contract ondertekend en daarmee was het voldoende.

SomTingWong
Topic Starter

#27 , 26 jul 2016 19:45

Paar maanden verder en het koppel wil gaan trouwen... nieuw huurcontract ?

KJ86

#28 , 26 jul 2016 20:23

Niet nodig!

Terug naar “Huren”