Nieuwe, kleinere boiler

Axdratic
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Nieuwe, kleinere boiler

#1 , 16 dec 2016 23:05

Mijn vriendin en ik huren een appartement, onlangs begon de oude boiler in de badkamer te lekken en hebben we de huisbaas gecontacteerd. Allemaal zonder probleem verlopen - huisbaas regelde een loodgieter om een nieuwe boiler te komen plaatsen, op zijn kosten.

Echter... de nieuwe boiler in de badkamer is stukken kleiner dan de oude. Dit is nogal vervelend voor mij en mijn vriendin, aangezien er nu voor acht minuten warm water uit de douchekop komt (ja, we hebben het getimed). Dat is veel te kort, we kunnen niet eens meer deftig na elkaar douchen. Laat staan een bad nemen, komt niet eens 1/3e vol. Dat terwijl we voordien zonder probleem een vol, lekker warm bad konden nemen.

Mijn vraag is of dat zomaar kan - de huisbaas die beslist om een kleinere boiler te nemen en wij dus aan comfort moeten inboeten. Is er hier iets aan te doen, of zullen we het moeten accepteren?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 16 dec 2016 23:10

Hoeveel liter is die boiler,op welke temperatuur staat hij afgeregeld.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Axdratic
Topic Starter

#3 , 16 dec 2016 23:23

Het is een elektrische boiler van 50 liter. Ik heb geen idee op welke temperatuur hij staat afgesteld, maar normaal gezien op het maximum. Je voelt dat wel aan het water, is in het begin echt warm maar wordt na enkele minuten minder warm en dan koud.

Reclame

mava105

#4 , 17 dec 2016 10:26

Verhuurder mag tijdens de lopende huur uw comfort niet verminderen. Waarschijnlijk was er voordien een boiler van 150 of 200 liter. Stel hem via AS in gebreke en vraag een zelfde comfort (dus grotere boiler) als bij aanvang huurcontract.
Hoe warmt die boiler op? Met enkel nachttarief? Waarschijnlijk niet, want dan zou je pas de volgende dag een 2de douche of bad kunnen nemen. Hij warmt dus op met dagtarief, een veel duurdere zaak.
Een boiler op enkel nachttarief warm niet op tijdens de dag, maar enkel tijdens de nacht. Hij moet dus ook voldoende groot zijn.
Nu heeft de verhuurder een boiler gehangen bedoeld voor een gebruik in de keuken of enkel voor een paar lavabo's

sloeberken

#5 , 17 dec 2016 10:55

50 liter is veel te klein, moet minstens 150 liter zijn. Stel u verhuurder in gebreken met een AS.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”