Opzegging huur door verkoop?

Plopkoeken
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Opzegging huur door verkoop?

#1 , 06 mar 2017 09:13

Hallo iedereen,

Sinds april vorig jaar huur ik een woning. Dit ging om een 1jarig contract dat stilzwijgend verlengt is.
Ik heb dus jammer genoeg geen opzeg gegeven 3 maand voor het verstrijken van het contract omdat ik vond dat ik er goed zat.

Helaas heeft mijn huisbaas nadien het huis te koop gesteld. De bezoekers zijn allemaal mensen die er volgens mij zelf willen inwonen.
Kan ik het huurcontract verbreken zonder vergoedingen omdat hij een de woning gaat verkopen? Ik heb namelijk een huis gevonden dat ik wil kopen en ik wil zekerheid. Het is nutteloos om te wachten op een nieuwe koper die dan beslist dat ik er toch uit ga moeten.

PS: Moet die stilzwijgende verlenging ook nog eens apart geregistreerd worden? Of was het genoeg om het éénjarig contract te verlengen? Zo neen dan kan ik natuurlijk altijd eens nagaan of dat al gebeurd is.

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 06 mar 2017 09:22

PS: Moet die stilzwijgende verlenging ook nog eens apart geregistreerd worden? Of was het genoeg om het éénjarig contract te verlengen? Zo neen dan kan ik natuurlijk altijd eens nagaan of dat al gebeurd is.

!
Stilzwijgend is stilzwijgend en er is geen enkel document of schrijven voor nodig.
Na verkoop zal het de nieuwe eigenaar zijn die u moet opzeggen, met de normale opzegtermijnen. Je kan dan wel een tegenopzeg geven. Als de huurovereenkomst niet is geregistreerd kan je onmiddellijk vertrekken.
Nu is uw huurovereenkomst er nog steeds één van korte duur, en die kunnen niet vervroegd worden opgezegd. (Tenzij minnelijk akkoord met de verhuurder (oude of nieuwe))

Plopkoeken
Topic Starter

#3 , 06 mar 2017 09:29

Dus als ik het goed begrijp kan je als VERHUURDER steeds kosteloos een opzeg geven bij de verkoop, maar als HUURDER mag dat niet? Dit is toch niet eerlijk lijkt mij? Als huurder heb je toch ook recht op zekerheid?

Reclame

Didymus

#4 , 06 mar 2017 09:51

Klopt niet. Verkoop is nooit een geldige reden voor opzeg, niet voor de huurder noch voor de verhuurder. Let wel: een huurcontract van korte duur niet verlengen is niet hetzelfde als opzeggen. Voor een niet-verlenging is geen motief nodig.

Lopende huurcontracten worden automatisch overgedragen naar de nieuwe eigenaar die eveneens volgens de bepalingen in de huurwet moet handelen om een huurder op te zeggen.
"sowieso" schrijf je zo.

Plopkoeken
Topic Starter

#5 , 06 mar 2017 10:48

Maar om het niet te verlengen moest ik dus tijdig mijn opzeg geven? Of kan dat nog steeds gebeuren?

mava105

#6 , 06 mar 2017 11:00

Een kosteloze opzeg kan je enkel geven 3 maanden voor de einddatum.

sloeberken

#7 , 06 mar 2017 11:06

In april 2017 word u huurcontract een 9 jarig contract.
Vanaf dan kan je opzeggen met een opzeg termijn van 3 maand, maar dan kan verhuurder in u geval 2 maand huur af schadevergoeding eisen.

Is u huurcontract geregistreerd, zo niet kan je vanaf april steeds opzeggen, en u opzeg termijn zelf bepalen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”