huurcontract vroegtijdig verbreken

Benjaminxxx
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

huurcontract vroegtijdig verbreken

#1 , 11 apr 2017 01:18

Beste mensen,

Een vraagje: Momenteel huurt een vriendin van mij een appartement. De huurprijs licht echter zeer hoog en ze zou graag verhuizen. Het probleem is dat ze er nu 2 jaar woont en het contract (3-6-9) dus nog niet afgelopen is. Als ze nu toch verhuist, wat zijn daar dan de gevolgen van? Ik dacht verlies van de borg (2 maanden). Zijn er daarnaast nog consequenties? Alvast bedankt!

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 11 apr 2017 09:06

Indien ze in het 3de jaar verhuist, heeft verhuurder recht op 1 maand huur als schadevergoeding. Indien het contract niet geregistreerd is, kan ze steeds opzeggen zonder opzeg termijn en zonder schadevergoeding.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Benjaminxxx
Topic Starter

#3 , 11 apr 2017 13:36

Oke, dus nagaan of het contract gerigistreerd staat. Hoe kan ze dat best doen?

Alvast bedankt

Reclame

mava105

#4 , 11 apr 2017 15:54

Vragen aan de registratie, of tot daar gaan. Wel de huurovereenkomst meenemen.

SVBE71

#5 , 18 apr 2017 13:03

Als het huurcontract geregistreerd staat, kun je dit ook vinden in je documenten op myminfin.be
Daarvoor heb je wel een identiteitskaartlezer of codekaart voor nodig, net zoals bij taxonweb.

Wendy 77

#6 , 18 apr 2017 13:26

Beste
Ik zit met hetzelfde probleem.
Ik wil mijn huur opzeggen na 1 juli best wel, dan huur ik het huis met nu mijn 'ex-vriend' 2 jaar. Dan zouden we maar 1 maand huurschade moeten laten vallen op de borg.
Maar op myfin.be vind ik niets terug bij mijn documenten van een evt. geregistreerd huurcontract. Dus is dat dan wel echt waar. Dat ik dan kan opzeggen zonder schadevergoeding te moeten betalen?
Ik heb ook al horen waaien, dat je zelfs 6 maanden schade moet betalen omdat je vroegtijdig het huurcontract verbreekt.
Nu weet ik het ook niet meer.
Enkel, dat ik zo snel als kan terug alleen wil gaan wonen met mijn kids. Het huis alleen huren is geen optie, wegens te duur.
Mvg
Wendy

asperger

#7 , 18 apr 2017 14:39

My Minfin is niet zeer betrouwbaar.
Ik vind er geen enkel van mijn verhuurcontracten terug......
Die zijn nochtans geregistreerd én ik heb daar de bewijzen van.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

artemis

#8 , 18 apr 2017 16:52

Ik heb ook al horen waaien, dat je zelfs 6 maanden schade moet betalen omdat je vroegtijdig het huurcontract verbreekt.
Nu weet ik het ook niet meer.
Nee, kan niet.
1 maand schadevergoeding tijdens het 3de jaar. Wanneer is het huurcontract precies ingegaan? Als dat op 1 juli 2015 was dan kan je het contract al opzeggen voor en met ingang van 1 mei zodat je opzeg van 3 maanden afloopt op 31 juli, dat is ook al in het 3de jaar. Het is niet de datum van opzeg die telt maar de datum waarop de huurovereenkomst een einde neemt.
Als het contract niet geregistreerd is op datum van opzeg dan vervalt idd de schadevergoeding volledig (en kan je zelfs je opzegtermijn kiezen). Best langsgaan bij je plaatselijk registratiekantoor.

Terug naar “Huren”