is dit handel drijven?!

Zoe
Topic Starter

is dit handel drijven?!

#1 , 26 feb 2009 15:48

Hey allemaal,

Ik ben consulente en ik zou graag eens een weekend vrije toegang willen geven tot mijn woonst om een soort 'opendeurdag' te houden. gewoon alles uitstallen en de mensen laten kijken.
ik zou bij de bakker en de slager en de frituur in de omstreken papiertjes leggen om de mensen uit te nodigen.
Nu ik woon in een appartementsgebouw met nog 3 andere appartementen.
Ik ga natuurlijk eens bij de buren vragen of ze dit geen probleem vinden dat er zomaar wie kan binnenkomen.
Maar is dit eigenlijk handel drijven?
Ik huur het appartement en wil hierdoor nu gaan problemen krijgen met de huisbaas.
Mag ik dit doen?

Grtz,
Zoe

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 26 feb 2009 16:02

Als het de bedoeling is om produkten te verkopen (nu of later) valt dit wel onder handel drijven. Het grote probleem is de mogelijke overlast die dit kan veroorzaken voor uw medebewoners.

Bovendien kan na een klacht worden gemeld aan de belasting dat het pand ten minste gedeeltelijk wordt gebruik voor handelsdoeleinden. En dan gaat uw huisbaas zijn volgende aanslagbiljet helemaal niet graag zien aankomen.

Ten laatste, bent noch U, noch de huisbaas beschermt door uw huurcontract. Als er immers een vaststelling van handelsdrijven in het pand wordt verricht vallen jullie automatisch onder de handelshuurwetgeving.

Er is een artikel in de wetgeving dat spreekt over occasionele verkopen binnen een huurwoning doch dit gaat er van uit dat deze verkoop niet plaatsvind vanuit professioneel oogmerk, in uw geval dus, dat hij niets te maken heeft met uw job als conculent.

Oppassen!!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 feb 2009 18:36

uw huisbaas kan al de kosten en lasten en boetes en lastenverhoging op u verhalen ---

het is perfect mogelijk dat uw appartementsgebouw in een woonzone valt waar geen handel mag gedreven worden.

Uw brandverzekering zal dat ook niet dekken noch de verzekering van het gebouw.

Stel je maar eens voor dat er brand uitbreekt en dat er gekwetsen vallen onder de buren of onder de bezoekers.

Hebt u een ondernemingsnummer / BTW nr - vestigingsverplichting - de nodige attesten ...

Reclame

Zjef

#4 , 26 feb 2009 21:30

Artikel 1. <W> Kooplieden zijn zij die daden uitoefenen, bij de wet daden van koophandel genoemd, en daarvan, hoofdzakelijk of aanvullend, hun gewoon beroep maken.
Wetboek van koophandel is niet van toepassing als je 'een weekend' mensen bij je thuis uitnodigt. Dit is immers niet een hoofdzakelijk of aanvullend beroep. Vergeet anders ook maar dat je een bijvoorbeeld een Tupperware Party zou mogen organiseren of deelnemen aan de rommelmarkt in je straat.
'Gewoon alles uitstallen en de mensen laten kijken' is in WKh trouwens geen daad van koophandel.

Vandebos

#5 , 26 feb 2009 21:43

zoals gezegd alles hangt ervan af of :

- het occasioneel is;

- er geen mede-eigenaars zijn die bezwaar tegen de activiteit uitoefenen;

- de aard van de uitnodiging geen deel uitmaakt van uw professionle bezigheden.

Indien je consulent bent van beroep en je stalt je materiaal uit bij je thuis voor mogelijke clienten die op uitnodiging langskomen dan valt dit rechtstreeks onder handelbezigheden.

Dit kan je niet vergelijken met de tupperware party eens om het jaar bij je thuis door iemand anders gehouden, of het staan op een rommelmarkt (als je dit trouwens meer dan 6* per jaar doet heb je een leurdersvergunning En een kleinhandelsregister nodig. Toegegeven dat de pakkans klein is, maar de boetes zijn niet mals om nog maar van de confiscatie van je goederen te zwijgen...)

Het is een dunne lijn maar ze is gevaarlijk inhaar dunheid.

Zjef

#6 , 26 feb 2009 22:28

"Ik ben consulente en ik zou graag eens een weekend vrije toegang willen geven tot mijn woonst om een soort 'opendeurdag' te houden. Gewoon alles uitstallen en de mensen laten kijken.
Daar ging de vraag over, over het 'eens', niet over het uitoefenen van het beroep van consulente in een huurappartement. Waar ligt dan het verschil met mijn voorbeelden (die je blijkbaar niet beschouwt als daden van koophandel)?

Vandebos

#7 , 26 feb 2009 22:39

Ze zijn niet uw economische hoofdactiviteit. Als U de tupperware verkoper was met 3 avonden per week of een rommelmarkt kramer die op elke markt 50 km in de omgeving staat met zijn waren zijn uw voorbeelden eveneens niet toegelaten.

Het gaat hier om het, weliswaar eens, tonen van produkten die mevrouw wel gebruikt in haar activiteit als consulente. Dat maakt een hemelsbreed verschil. Als er een van de mede-eigenaars bezwaar heeft en de politie inschakelt en er wordt PV opgesteld kunnen de gevolgen zwaar zijn zowel voor de verhuurder als de huurder. Dat PV op zich is voldoende voor de dienst belastingen om het huurcontract als een "foutief" handelshuurcontract te beschouwen. (hetgeen wil zeggen dat de verhuurder 50% van huurgelden mag overdragen aan de belastingen..)

Occasioneel mag niet in functie zijn van uw economische hoofdactiviteit. Daar draait het om. Anders hoop ik van harte dat u niet in een appartmentsgebouw woont waar professionele zelfstandige metaalbewerkers, metsers of rockbandleden wonen.

Zjef

#8 , 26 feb 2009 23:30

We kunnen natuurlijk bezig blijven, maar je veronderstelt gewoon dat Zoe een bijberoep wil uitoefenen als zelfstandige of haar zelfstandige activiteit wil verplaatsen naar haar huurappartement. Als ze dat wil doen heb je gelijk, niet als ze 'eens' volk uitnodigt. Ik heb in mijn voorbeelden trouwens ook de nadruk gelegd op 'eens' een rommelmarkt in de straat of 'een' Tupperware Party. Door er alle rommelmarkten 50 km in de omtrek en drie avonden in de week van te maken verander je zowel de vraagstelling als mijn antwoord.

Vandebos

#9 , 27 feb 2009 00:09

Ik ga er inderdaad inderdaad van uit dat datgene wat mevrouw wil uitstallen gedurende een weekend te maken heeft met haar job als consulente. (dat is de indruk die ik krijg bij het lezen van haar bericht)

Indien dit niet het het geval heb ik hier natuurlijk ongelijk. Maar op dit ogenblik is dit enkel voor de poster zelf duidelijk. Ik hoop dat morgen de post wordt verduidelijkt.

Een verder welles/nietes spel lijkt me hier geen nut te hebben. Beiden hebben gelijk onder bepaalde omstandigheden. Laten we dus eventjes wachten op verdere informatie.

Zoe
Topic Starter

#10 , 27 feb 2009 09:14

Ik ben zelfstandige in bijberoep. het verkopen van juwelen is niet mijn hoofdactiviteit.
Ik doe dit om een extraatje te hebben en ik ben ingeschreven bij de kruispuntenbank en acerta en betaal zoals iedere belg elk jaar mijn belastingen ook op mijn bijberoep!
Wat mijn bedoeling is om gewoon 1 tot maximaal 2 maal per jaar een 'demonstratie' te geven bij mijzelf. ikzelf ben de gastvrouw en de consulente. ik zou gewoon 1x de nieuwe collectie willen voorstellen elk jaar en dan 1x tegen het midden van het jaar de aandacht er nog eens op vestigen.
Ik heb verder genoeg demonstraties gedurende het jaar dat ik niet mijn volledige vrije tijd er aan wil hangen.
nu is mijn vraag eigenlijk gewoon mag ik in mijn appartement zo'n demonstatie houden terwijl ikzelf de 'verkoper' ben. als ik hierin overeenkom met mijn medebewoners?
Is het ook niet aan te raden om even de huisbaas hiervan op de hoogte te brengen?

Grtz,
Zoe

Vandebos

#11 , 27 feb 2009 10:15

1 à 2 maal per jaar vormt geen probleem voor een bijberoep. Ik zou wel:

- effectief de huisbaas vriendelijk ervan op de hoogte brengen. (uitnodiging sturen?)

- De andere medebewoners eveneens op de hoogte brengen. (vriendelijk op voorhand eens verwittigen, hun een uitnodiging bezorgen en eventueel nadien een kleine attentie ter compensatie van de "overlast"? Niet cynisch bedoeld...)

Zoe
Topic Starter

#12 , 27 feb 2009 10:26

ik was sowieso van plan om de buren uit te nodigen en eerst een te vragen of zij er geen probleem mee hebben.
Tenslotte zou de hoofdingang niet gesloten worden en kunnen mensen dus eventueel bij hen thuis binnen...
Vind zoiets ook maar een kleintje om te doen.
Denk nu niet dat ik de huisbaas zou uitnodigen, wel op de hoogte stellen natuurlijk, heb de vrouw nog maar 1 malig gezien en dat was om de sleutel te overhandigen...
Maar dit zou dus eingelijk niet al handel drijven aanzien worden voor de wet?

Vandebos

#13 , 27 feb 2009 11:03

Zolang er geen klachten zijn en U bij een klacht kan aantonen dat dit gaat om een occasionele verkoopavond.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#14 , 27 feb 2009 18:28

Mijn opmerkingen zijn bedoeld om eens na te denken over al hetgeen mis kan lopen en hiervoor uw voorzorgen te nemen.

Ik denk maar aan een brandpolis - wie gaat uw vloerbekleding betalen als er met een sigaret een gat in gebrand is -- uw HUIS polis ?? betwijfel ik ten zeerste

of wanneer een bezoeker het glas van de tussendeur eruit loopt - dus goed opletten - uw polis goed lezen en zorgen dat je voor al dat soort zaken goed ingedekt bent
Raadpleeg ook uw boekhouder inzake al of niet aanmelden van dat soort activiteiten -
Je kan perfect ook eens naar economische inspectie bellen en info vragen wat je moet doen om in orde te zijn
PS Wat ga je doen met SABAM - billijke vergoeding.
PSPS mag de politie bij uw binnen op zo'n moment.....

( he dat is een exaamvraag)

roadie

#15 , 28 feb 2009 19:50

Mag ik er op wijzen dat voor gouden juwelen de volgende regel telt: GEEN ambulante verkoop.
Daartoe behoren ook de "demonstratiedagen en avonden".
De overheid wenst dit te doen omdat bij echte gouden juwelen er nog wat meer bij gemoeid is dan 'geld'.
Indien u hierover twijfelt, raad ik u aan om eens de 'Wet op de handelspraktijken' door te nemen.
Laatst gewijzigd door roadie op 01 mar 2009 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Huren”