afrekening water

eagleyes
Topic Starter

afrekening water

#1 , 03 feb 2018 14:43

Beste,

Ik huur nu ongeveer 6 jaar een appartement en zal binnen een maand vertrekken ik heb mijn opzeg gedaan. Nu is het probleem dat ik de eerste 2.5 jaar een maandelijks een bedrag heb gestort voor het waterverbruik ongeveer in totaal 500 euro. In het contract staat dat de verhuurder 3 maandelijks een tussentijdse rekening moest geven en jaarlijks de afrekening. Dit is nooit gebeurd. Ik heb dit verschillende keren gevraagd maar er kwam geen reactie. In het gebouw staat 1 watermeter voor 3 appartementen en geen tussenmeters. Nu dat ik wil vertrekken heeft ze gezegd dat ze een afrekening gaat geven. Kan de eigenaar dit zomaar doen nadat ze zelf nooit de moeite hebben gedaan? De afrekening zal waarschijnlijk navenant zijn. Mischien ben ik dan wel mijn waarborg kwijt. hoe kan ik ook controleren wat het waterverbruik is. er is ondertussen al verschillende keren verhuisd geweest in de andere appartementen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 03 feb 2018 17:50

verhuurder zal de afrekening moeten bewijzen.

als hij u, na meerdere keren te hebben gevraagd, geen tussentijdse afrekening heeft bezorgd dan zal hij hoogstens forfaitair bedrag kunnen aanrekenen.

de huurwaarborg hiervoor achterhouden is niet wettelijk aangezien deze dient om schade etc te vergoeden.

u dient zeker niet akkoord te gaan met wat hij afkomt van afrekening, als hij de huurwaarborg hiervoor achterhoud dan heeft u geen andere keuze dan naar de vrederechter te gaan.

Huur-Recht.be
Juridisch actief: Ja

#3 , 03 feb 2018 19:07

Voor de kosten kunnen partijen kiezen voor een volledig forfaitair bedrag, dan wel of de werkelijke kosten verschuldigd zullen zijn. Als men voor het forfaitair bedrag kiest zal de verhuurder geen afrekening meer kunnen opstellen, kiest men voor de werkelijke kosten, dan werkt men met de provisie en de afrekening.

Er verder van uitgaande dat jullie wel voor de werkelijke kosten hebben gekozen kan de verhuurder op het einde de afrekening maar opvragen als:

• de kosten en lasten stemmen overeen met de werkelijk uitgaven
• een afzonderlijke en gedetailleerde rekening werd opgemaakt
• de verhuurder leverde de bijpassende bewijstukken aan de huurder
• het teveel betaalde werd terugbetaald

Deze afrekeningen vallen onder artikel 2277 BW en hebben dus een verjaringstermijn van 5 jaar. In die zin kan de verhuurder tot 5 jaar later de afrekening nog opvragen, mits uiteraard aan bovenstaande voorwaarden is voldaan.

Als je maar 2,5 jaar provisies hebt betaald, zal de afrekening wel eens kunnen tegenslaan. Waarom ben je er mee gestopt?

De verhuurder kan zelf niet zomaar de borg inhouden, maar de vrederechter zal achteraf toch oordelen dat de borg in mindering wordt gebracht op de nog verschuldigde bedragen.

https://huur-recht.be/kennisbank/woning ... ten-lasten

Reclame

Terug naar “Huren”