Sinds kort heb ben ik noodgedwongen en kortstondig verhuurder geworden sinds ik een huis heb aangekocht. Direct na de aankoop heb ik een aangetekend schrijven naar de huurder gestuurd met de opzeg (6 maanden) zodat ik er zo snel mogelijk zelf in kan wonen.
De huurder klaagt sinds een maand over de centrale verwarming: deze zou regelmatig uitvallen (zodat de temperatuur daalt tot zo'n 17°C) en de leidingen van het circuit maken een -naar eigen zeggen- irritant en zeer storend geluid. Dit werkt naar verluidt zeer op haar systeem, verergert haar migraine, etc etc. Zelf ben ik gaan zien en de druk daalt voortdurend tot een veel te laag niveau (0.1-0.4 bar) dus wellicht zit er ergens een verborgen lek in de toch wel oude leidingen (na bijvullen water stijgt de druk uiteraard terug). Vorige maand heb ik dan de verzekering aangesproken, en een lekdetectie-inspectie in die context bracht niets aan het licht: het rapport sprak van verborgen "zweetlekken" die de constante drukdalingen zouden verklaren, maar nergens echt een urgent en zichtbaar waterlek gevonden. Direct gevolgd door een bezoek van een chauffagist die ook de reden niet vond.
Bon, ik wil dit natuurlijk ook zo snel mogelijk verhelpen want ik ga er zelf in wonen. Nadat ze vorige week had gebeld op een weekavond, weeral klagend over de koude (17°C) ben ik direct met mijn schoonvader ter plaatse geweest, en niet echt iets abnormaal vastgesteld behalve de lage druk. Het was er warm. Twee dagen later terug telefoon, ditmaal 's ochtends. Ik heb speciaal die dag verlof genomen, en ben diezelfde namiddag nog terplekke geweest met een vakman; ook 's avonds een second opinion met een tweede vakman. Beiden stelden vast dat het warm was in de woning (>20°) en dat ze voorlopig niets anders konden doen dan de radiatoren ontluchten. Ik heb direct ook gevraagd of ze een offerte konden maken om het volledige leidingen netwerk te vervangen.
De komende dagen heb ik elke avond een bezoek met chauffagist gepland voor een offerte te laten maken. En daar knelt het schoentje: de huurder pikt dit niet langer en wenst dat het probleem ONMIDDELIJK verholpen wordt in plaats van nog meerdere offertebezoeken.
Nu kom ik tot de kern: wat zijn mijn rechten als verhuurder? staat er een wettelijke limiet op aantal offertes dat ik mag laten maken voor een groot en ernstig probleem? de werken zouden toch wel 2 tot 3 dagen duren, zijn redelijk arbeidsintensief, en er zullen dus grote prijsverschillen zitten tussen de aannemers. Is het dan mijn recht niet om even de tijd te nemen om een goede vakman te selecteren? Heeft ze het recht om mij de toegang tot de woning te ontzeggen als ik morgenavond met een vakman nog een offerte bezoek wens te doen?
Het probleem is bovendien ook niet onmiddelijk oplosbaar: na eerdere inspecties (oa van verzekeringexpert) werd duidelijk dat niemand echt de vinger op de wonde kon leggen en dat het probleem pas gegarandeerd kon opgelost worden door de ganse nest te vernieuwen.
En om het nog wat erger te maken heeft ze mij deze ochtend laten weten dat ze een schadevergoeding eist voor elke dag dat "deze situatie" (wat ze daarmee ook bedoelt) aanhoudt.
merci en alvast bedankt!!
TOA