#35 , 20 jun 2018 11:53
KJ, je draait het wel wat om, hé. In praktijk (dus zonder tussenkomst van de rechtbank) mag de TS IEDEREEN buiten houden.
En een makelaar die met een leugen de woning wil betreden? Geen idee welke praktijken dit zijn, maar moest ik dit als huurder merken, ik zou eens een hartig woordje met de baas van die makelaar gaan praten, hoor.
Ik vind het nogal straf dat jij zegt: Je moet IEDEREEN toegang geven tot uw huurwoning, als ze bewerern een kandidaat koper te zijn? Da's je reinste onzin! Als een verhuurder dit soort praktijken toepast (liegen over kandidaat kopers of liegen over het feit dat hij de woning wil verkopen, enkel om binnen te mogen), en de huurder kan dit bewijzen, heeft die voldoende om naar het vredegerecht te stappen en te bewijzen dat hem het rustig genog van de woning ontzegt wordt door pestgedrag van de verhuurder. Kans is héél groot dat de huurder een serieuze schadvergoeding toegewezen wordt.
Ik heb zelf gehuurd, en heb op het einde van de huurperiode gemerkt dat makelaars PROBEREN om hun wil op te dringen, maar dat ze in PRAKTIJK die wil niet proberen afdwingen voor de rechtbank. Voorbeeldjes:
1. Makelaar belde 's middags om te melden dat ze 's avonds met kandidaat huurders ging afkomen. Wij hebben haar vriendelijk gemeld dat dit veel te kort dag was en we ons die avond niet konden vrijmaken hiervoor. Sindsdien sprak ze met ons af wanneer ze mocht langskomen.
2. Op een avond stond de makelaar plots voor de deur met de melding dat ze wat foto's kwam maken voor op hun website. We hebben toen gemeld dat we op het punt stonden de kinderen in bad en bed te steken en het die avond echt niet meer pastte, maar dat ze drie dagen later om 19u00 mocht langskomen om foto's te maken. Heeft ze ook zo gedaan.
3. Makelaar vroeg ons een bewijs voor te leggen dat de schouw gekuist was van de gashaard (die we nooit gebruikt hebben, CV verwarming was elektrisch) en de sceptische put leeggemaakt was voor het einde van de huur. Ik heb mevrouw vriendelijk gemeld dat wij geen bewijs ontvangen hadden bij het begin van de huur dat de vorige huurders dit gedaan hadden, alsook dat dit nergens in het huurcontract stond, dus dat wij deze kosten niet zouden dragen. Nooit meer iets van gehoord achteraf.
Als huurder mag je dus best op je strepen staan. Verhuurders en makelaars moeten zich aan afspraken en regels houden. Je moet ze niet met opzegt tegenwerken, uiteraard, maar zolang je huurt, ben je wel baas in je eigen woning en moeten ze niet zomaar voor uw deur staan met volk om even een bezoekje te komen brengen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!