Huurders slapen in handelspand

Alfaromeo
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huurders slapen in handelspand

#1 , 15 feb 2019 18:41

Goedendag

Mijn vader kreeg een brief van verhoor van de wooninspectie.

De nieuwe huurders zouden geslapen hebben in het handelspand zonder dat hij hier enig idee van had.

Wat voor gevolgen kan dit voor een verhuurder hebben en is het noodzakelijk om hiervoor een advocaat in te schakelen?

Hij maakt zich nogal zorgen maar het lijkt me niet bepaald zijn probleem als een huurder de regels van het contract overschrijdt?

Alvast bedankt voor uw hulp

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 15 feb 2019 18:44

Ik zou dat toch niet te licht opnemen.

De wooninspectie heeft het wellicht over een bestemmingswijziging, en daar is m.i. de eigenaar op zijn minst medeaansprakelijk.

asperger

#3 , 15 feb 2019 18:52

Een verhuurder is niet aansprakelijk voor het gedrag van zijn huurder.
Als dat pand verhuurd is als handelspand en de huurder valt daar in slaap
dan is dat de privacy van de huurder.
Nergens in de wet staat dat een verhuurder het slaap- of bedgedrag van een huurder moet controleren.
Integendeel: het zou een ernstige inbreuk zijn op de privacy van de huurder.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

bosprocureur

#4 , 15 feb 2019 18:55

Inderdaad, een huurder is ook maar een mens, hij/zij kan in slaap sukkelen.

Maar als "daar slapen" de betekenis gaat aannemen van daar wonen, dan komen we toch in een ander straatje, en dat mag noch kan een verhuurder dulden, dacht ik.

asperger

#5 , 15 feb 2019 19:00

Ik vraag me af hoe de wooninspectie weet wie waar slaapt.
Dit is weer zo een vraag die lijkt op een ijsberg: het belangrijkste ziet men niet en in dit geval wordt het niet meegedeeld.
Wooninspectie doet geen spontane bedcontroles!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

denlowie

#6 , 15 feb 2019 19:43

Hier klop iets niet met de vraagstelling .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur

#7 , 15 feb 2019 19:48

Een gokje?

Er heeft iemand klacht ingediend, een bange buur, en concullega, een controle in een naastliggend pand.... of er is toevallig iemand die zo'n huiswerk gekregen heeft , wie zal het zeggen ?

Alfaromeo
Topic Starter

#8 , 15 feb 2019 19:50

Ter extra informatie: het pand is een carwash en in de nacht rond 3 uur is er hete olie over iemand heen gegooid. Diegene heeft die persoon aangeklaagd voor een schadevergoeding en erbij vermeld dat al het personeel daar snachts in het kantoorkamertje overnacht. We hebben niet eens een sleutel van het pand en het lijkt sowieso niet erg logisch om met een groep mensen in een carwash te slapen.. maar nu komt dit natuurlijk ook op ons dak terecht.

mava105

#9 , 15 feb 2019 19:59

Zijn zwartwerkers, die worden uitgebuit. Juist bij carwash komt dat veel voor. Nochtans hebben ze wel een badkamer met lopend water :lol:

asperger

#10 , 15 feb 2019 20:04

Dat kan niet op jullie "dak" terecht komen.
Ik heb op dit forum al tientallen keren geschreven dat een verhuurder niet aansprakelijk is voor de daden van zijn huurders!
Ook in deze draad heb ik dat reeds geschreven.
Wat die wooninspectie daarbij komt doen begrijp ik niet echt.
Die controleren geen carwash installaties.

bosprocureur

#11 , 15 feb 2019 20:09

"Die controleren geen carwash installaties."
Neen, behalve als iemand zo vriendelijk geweest is hen te tippen dat die handelszaak de facto ook een woning is.

En laat het duidelijk zijn, ik vind dat die tipgevers, in dit geval, gelijk hebben.

asperger

#12 , 15 feb 2019 20:14

Neen, behalve als iemand zo vriendelijk geweest is hen te tippen dat die handelszaak de facto ook een woning is.

En laat het duidelijk zijn, ik vind dat die tipgevers, in dit geval, gelijk hebben.
Zoals met alle contracten zal ook hier het door beide partijen ondertekende verhuurcontract juridisch uitsluitsel geven.
Als de verhuurder correct heeft gehandeld door met contract van handelshuur te verhuren valt hem niets te verwijten.

denlowie

#13 , 15 feb 2019 22:19

Er zijn enorm veel handelszaken die ook een woning is !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Ann45

#14 , 16 feb 2019 01:17

Als op het contract staat dat het een handelshuurcontract is en er staat niets in dat daarmee in strijd is dan is de huurder zelf aansprakelijk. Meestal staat in een handelshuurcontract vermeld dat de huurder niets aan de bestemming mag veranderen. Ik zou ook eens horen bij je verzekeringskantoor waarschijnlijk heb je wel ergens een brandpolis of een ba waar juridische bijstand in voorzien is.

KJ86

#15 , 16 feb 2019 18:38

Er lopen natuurlijk ook natuurlijk ook huisjesmelkers rond, die laten de kwetsbare groep die ze uitbuiten van alles tekenen en worden alsnog veroordeeld.

Terug naar “Huren”