Dag iedereen,
Mijn oma, die ondertussen al een relatief hoge leeftijd bereikt heeft, verhuurt het ouderlijk huis (rijwoning jaren 20-30) terwijl ze zelf in hetgene ernaast woont. Indertijd al zeer slechte ervaringen meegemaakt met huurders tot op het punt dat we het zelf volledig hebben opnieuw moeten renoveren na hun vertrek. Nu heeft ze enkele jaren geleden het huis verhuurd aan een alleenstaande vader met kind (die ondertussen ook geen inkomen meer heeft en redelijk wat schulden zo blijkt). Daar zijn later zijn vriendin en haar kind bijgekomen alsook een derde kind van hun beiden.
Onlangs kreeg mijn moeder die het verhuurcontract beheert een mailtje van zgn. vriendin (zie hieronder)
“Ik stuur is een mailtje in verband met de woning. Wij staan ingeschreven voor een sociale woning of hebben hulp gevraagd aan OCMW om iets anders te kunnen huren wegens deze woning voor ons te klein is geworden we leven er met 5 in wij en de kinderen en niets van plaats. Boven is het ook steeds ijskoud en ons dochtertje van 3 maand is steeds ziek verkouden door warm koud in die woning. Ik heb ook een mail van kind en gezin die hier geweest is en dit bevestigd dat het zo niet verder kan.
Maar OCMW of wie dan ook wil hier niets aan doen alleen als jullie dit bevestigen of kunnen een papier opmaken dat de woning te klein is en u eventueel de woning ofz wilt verkopen of wat dan ook om eventueel te helpen dat ze er meer spoed achter steken.
Als u eventueel de mail van kind en gezin wilt zien kan ik u deze via mail opsturen.
Mvg”
En lees ik dit nu mis of vragen ze letterlijk dat wij hun foute levensbeslissingen moeten rechtzetten. Voor alle duidelijkheid: ze hebben gelijk wat betreft de temperatuur (geen actieve verwarming boven) maar dat was al zo duidelijk bij de verhuur (waarvan de prijs dan ook laag genoeg ligt om dit te rechtvaardigen, maar om dan doodleuk er met 3 extra mensen in te gaan wonen en te klagen over het gebrek aan comfort, vind ik echt niet kunnen.
Daarbovenop is het huis wederom is merkbaar slechtere visuele staat doordat -ja sorry voor het taalgebruik- het eigenlijk gewoon een bende marginalen zijn-.
Wat kunnen wij hier best tegen doen? Mijn oma schuwt conflict vanwege haar leeftijd en slechte ervaringen met vorige huurder, mijn moeder weet niet wat te doen met die mail. Ik dacht er zelf aan om niet zo vriendelijk terug te mailen dat wij de problemen die ze zelf veroorzaken door hun levensbeslissingen (ja hallo klinkt cliché maar het is misschien een tip om geen kinderen te blijven maken als je al niet rondkomt). Maar dat heeft ook geen meerwaarde. Iemand van jullie tips hoe hiermee om te gaan?
Alvast bedankt