Als een verhuurder (ben ik ook nog van plan te doen) huisdieren weert om ze niet over de vloer te hebben is dit een vraag die niet meer ON topic kan zijn lijkt me?by the way, n.a.v eerdere opmerkingen hier. is er meldingsplicht wanneer iemand een huisdier neemt en al huurder is? Of is dit een achterpoortje dat de wetgever nog moet sluiten dan?
by the way, n.a.v eerdere opmerkingen hier. is er meldingsplicht wanneer iemand een huisdier neemt en al huurder is? Of is dit een achterpoortje dat de wetgever nog moet sluiten dan?
2. Tips voor verhuurders
•
Gebruik de standaardinlichtingenfiche om
informatie op te vragen bij de kandidaat-
huurder.
•
Gebruik objectieve selectiecriteria, zoals het
vermogen om de huur te betalen en de oppervlakte van het pand.
•
Zorg ervoor dat de huurvoorwaarden eenvoudig en duidelijk zijn opgesteld, zonder discriminerende vermeldingen. Vermeld zeker ook de huurprijs en het bedrag van de gemeenschappelijke kosten.
•
Kijk naar de globale financiële middelen van de kandidaat-huurder en niet naar de oorsprong van de inkomsten.
•
Stel bij het begin van de huurovereenkomst
een plaatsbeschrijving op. Dat is niet alleen verplicht, maar spoort een huurder ertoe aan om het goed in een goede staat te onderhouden.
•
Voorzie in de huurovereenkomst dat de verhuurder na een voorafgaande melding jaarlijks een bezoek aan de woning zal brengen. Zo kan de verhuurder nagaan of de huurder de woning goed onderhoudt.
•
Vermeld in de huurovereenkomst dat maar een bepaald aantal personen in de woning mogen wonen, rekening houdend met de oppervlakte van het pand.
•
Bij vragen of moeilijkheden kunt u steeds
contact opnemen met Unia.
•
Ga er niet te snel van uit dat een kandidaat-huurder met een handicap niet in aanmerking komt: ga in dialoog over de mogelijkheden en vraag professionele hulp van Unia of Inter indien nodig.
Je moet het niet moeilijk maken. Als de verhuurder duidelijk maakt bij aanvang dat hij een huurder zoekt zonder huisdier, dan kan de huurder daar begrip voor opbrengen en de aanschaf van het luxeproduct uitstellen om te combineren met de aanschaf van een eigen woning. Elementaire beleefdheid, respect en begrip zijn deugden die de meeste mensen bezitten.Als een verhuurder (ben ik ook nog van plan te doen) huisdieren weert om ze niet over de vloer te hebben is dit een vraag die niet meer ON topic kan zijn lijkt me?by the way, n.a.v eerdere opmerkingen hier. is er meldingsplicht wanneer iemand een huisdier neemt en al huurder is? Of is dit een achterpoortje dat de wetgever nog moet sluiten dan?
U was me inderdaad voor.Je moet onderscheid maken tussen luxeproducten en essentiële zaken die personen nodig hebben voor hun bestaan te vergemakkelijken. Iemand die allergisch is voor een luxeproduct en het vervangt voor een ander luxeproduct is dus een slecht voorbeeld. De therapiekat met voorschrift van de psychiater zou je wel gelijk kunnen stellen.
@ blaatpraat
just for the record, ik was eerst met het correcte antwoord
Lynxx, ik heb die links bekeken, ook de latere link van KBC die je hebt gepost.AAN #12 en # 13 In de eerste plaats gaat het zeker niet over dierenliefhebber te zijn; maar ik bedoel dat ikzelf als dierenliefhebber steeds huisdieren onder mijn verantwoordelijkheid heb en er dus voor opdraai.
Wat kinderen betreft ( deze wil ik in geen discussies betrekken ), maar krassen op laminaat, deuren en ... door hun speelgoed kunnen even veel schade veroorzaken, of tekenen op de muren en dergelijke ...
Is ook normaal. Ben heel lang geleden ook jong geweest ?
Het is hier om schade te doen aan derden en het huurhuis/appartement is van derden.
Daarom een brandpolis gekoppeld aan een familiale polis ( huurders polis ).
Hieronder enkele linken van maatschappijen die deze zaken in hun polissen opnemen.
https://www.verzekeringen.be/schade-huisdieren
https://www.ethias.be/part/nl/tips-weet ... keren.html
https://www.argenta.be/nl/verzekeren/br ... rders.html
https://www.ethias.be/part/nl/tips-weet ... sdier.html
zie ook Belfius en KBC
Is niet enkele een brandpolis maar een combinatie met familiale verzekering voor huurders
Huurder is niet gedekt voor schade aan de eigen bezittingen maar wel tegenover derden ( huurpand = van een derde ).
Zo ook als hij het huurpand verlaat, zal hij opdraaien voor de schade. indien niet verzekerd zelf betalen, indien verzekerd = verzekering.