Als je niet wakker ligt van een opzeg is het eenvoudig. Het is namelijk het enige wat de verhuurder kan doen.
Je kan dus eigenlijk gewoon voortdoen zoals je bezig bent.
De bovenbuur kan ook niets doen, de procedure starten voor burenhinder heeft geen kans op slagen als de boom gesnoeid worden.
Verkeerd geplaatste boom is onzin, zoals eerder aangegeven, kan je de vijgenboom terugsnoeien. Je moet maar eens langsgaan in een tuincentrum. Je kan die in een serieuze stamomtrek kopen in een pot, die zijn niet hoger dan twee meter. De prijzen daarentegen zijn astronomisch hoog. De vijgenboom hoort zeker thuis in een kleine stadstuin. Het is bovendien wetenschappelijk bewezen dat zicht op een boom bijdraagt aan het mentale welzijn.
Ik wil dit nog wel eens herhalen:
effe gemeten:
vijgenboom:
- staat 32 cm van de muur( is gemeten van muur tot begin stam)
-
omtrek stam: 60 cm
- hoogte stam (voor zover ik het kon meten) naar schatting
3 tot 3,5 meter, dan begint de (brede) kruin. De hoogte van de stam is niet gewijzigd sinds ik hier pas woonde. De dikte uiteraard wel. De kruin komt tot halverwege het eerste verdiep. Maar alleen omdat ik hem - van onder uit, aan het uiteinde van de stam - jaarlijks zwaar snoei. Anders zou hij hoger zijn.
Geen kleine boom in pot dus ... .
De boom neemt letterlijk in de breedte mijn halve tuin in.
Ik be een zeer zeer grote liefhebber van bomen. Ik besef trouwens ook dat het wegdoen van die boom een zware impact zal hebben op de temperatuur in mijn tuin, die al zeer hoog is want ommuurd aan 3 kanten en op kant 4 staat de zon in het zuiden.
Dat bomen goed zijn voor het mentale welzijn weet ik. Daarom ben ik ook hier komen wonen, met zicht op een voortuin mét een perenboom en een park aan de overkant van de straat. Ik denk niet dat er iemand in mijn straat is die meer geniet van zijn voortuin dan ik....
Maar dit gaat over de kleine ommuurde achtertuin.
Moest het alleen voor mij zijn, dan zou de boom mogen blijven staan. Het afsnoeien van de takken die in de breedte voor mij hinder geven vind ik geen probleem.
Maar in de hoogte kan ik dat niet. ... .
En ik wil met alle plezier de persoon ontmoeten die die boom voor 100 euro naar genoegen van de bovenbuur gaat snoeien, mét meenemen van het zeer vele snoei-afval uiteraard.... .
De verhuurder heeft natuurlijk wel degelijk wel nog een optie: dat is de boom laten verwijderen ... .