Ik heb een contract getekend in PDF formaat en via email verstuurd waarin ik akkoord ging om een woning in Vlaanderen te huren vanaf 1 december dit jaar. Deze overeenkomst is getekend op 12 september. De verhuurder liet me net weten, op 19 november, dat er nog geen trap noch binnendeuren aanwezig gaan zijn voor de eerste maand(en) omwille van "overmacht".
Ik heb MyMinFin nagekeken en zag dat er nog geen huurcontracten staan geregistreerd in mijn naam. Ik heb daarom via WhatsApp contact opgenomen om het huurcontract te annuleren gezien ik hier een ontvangstbevestiging krijg.
De verhuurder zegt: "Gezien de huurovereenkomst dien je dit aangetekend te doen. En overmacht heeft geen implicaties op kosteloos annuleren van de huurovereenkomst"
Gezien ik in het buitenland ben tot december 10 is het moeilijk om een aangetekende brief te versturen, dan zou ik al familie of vrienden moeten lastigvallen hiervoor. Ik stuurde daarom een aangetekende email via KBC. In onze overeenkomst staat dat ik moet opzeggen via "aangetekend schrijven".
Mijn vragen zijn;
1. Ik hoop dat deze mail voldoet aan dit criteria?
2. Als het huurcontract niet geregistreerd is binnen de 2 maanden na tekenen, kan ik het dan niet gewoon nietig laten verklaren gezien ze niet aan de wet voldaan hebben, zolang ik kan bewijzen dat ze ervan op de hoogte zijn gebracht?