EPC doorrekenen aan huurder

AKLP
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

EPC doorrekenen aan huurder

#1 , 29 dec 2022 09:47

Kan je de kosten voor het opmaken van het EPC attest doorrekenen aan de huurder? (1/10 per jaar) WHD

In het gemene huurrecht lees ik dat het is toegelaten om het door te rekenen aan de huurder als het contractueel is overeengekomen. Dit is alvast mogelijk onder de woninghuurwet als men dit contractueel overeenkomt.

Bij het woninghuurdecreet vermoed ik van niet.
Op de website van Vlaanderen staat “De Vlaamse overheid legt hier geen regelgeving op. Als huurder zult u zich moeten wenden tot de eigenaar van de woning. “ https://www.vlaanderen.be/energiepresta ... 202e20ec3f

Art. 36§1 van het woninghuurdecreet heeft een andere visie over deze kost. Dit is voor mij duidelijk een zakelijke kost.
“De kosten en lasten met betrekking tot de uitoefening van zakelijke rechten op de woning vallen ten laste van de verhuurder, terwijl de kosten en lasten die te maken hebben met het gebruik van de gehuurde woning, voor rekening van de huurder vallen.”

Aangezien het woninghuurdecreet opgemaakt is door de Vlaamse overheid begrijp ik niet dat er volgens hun geen regelgeving is.
Wie kan mij duidelijkheid scheppen, bevestigen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus

#2 , 29 dec 2022 11:29

Als het woninghuurdecreet van toepassing is dan mag het niet.
in alle andere gevallen als het werd overeengekomen in het huurcontract.
Ik zie geen tegenstelling.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosprocureur

#3 , 29 dec 2022 13:37

Is dit niet een beetje een erg principiële vraag?

Stel dat u een extra duur EP C verslag hebt. Kostprijs € 500. Verdeeld over 10 jaar kom je net niet aan vijf euro per maand.

Gaat u daar over in discussie gaan bij de huurder?

Reclame

AKLP
Topic Starter

#4 , 08 jan 2023 15:20

Bedankt voor de informatie.

@ BOSPROCUREUR
Ik wilde enkel weten wat wettelijk is. Dit kan altijd verrekend worden bij de uittrede ipv de maandelijkse huur.

Terug naar “Huren”