Kan je de kosten voor het opmaken van het EPC attest doorrekenen aan de huurder? (1/10 per jaar) WHD
In het gemene huurrecht lees ik dat het is toegelaten om het door te rekenen aan de huurder als het contractueel is overeengekomen. Dit is alvast mogelijk onder de woninghuurwet als men dit contractueel overeenkomt.
Bij het woninghuurdecreet vermoed ik van niet.
Op de website van Vlaanderen staat “De Vlaamse overheid legt hier geen regelgeving op. Als huurder zult u zich moeten wenden tot de eigenaar van de woning. “ https://www.vlaanderen.be/energiepresta ... 202e20ec3f
Art. 36§1 van het woninghuurdecreet heeft een andere visie over deze kost. Dit is voor mij duidelijk een zakelijke kost.
“De kosten en lasten met betrekking tot de uitoefening van zakelijke rechten op de woning vallen ten laste van de verhuurder, terwijl de kosten en lasten die te maken hebben met het gebruik van de gehuurde woning, voor rekening van de huurder vallen.”
Aangezien het woninghuurdecreet opgemaakt is door de Vlaamse overheid begrijp ik niet dat er volgens hun geen regelgeving is.
Wie kan mij duidelijkheid scheppen, bevestigen?