Hallo,
Op 14 december 2022 ben ik vertrokken uit mijn huurappartement na een contract van 3 jaar. Hierbij is alles goed verlopen, alle huur goed betaald, de verhuurder heeft een nieuwe huurder etc..
Bij de overname van de sleutels hebben ik en de verhuurder samen het appartement verlopen, om te kijken of er eventuele schade en/of kosten zijn. Hierbij bleek alles in orde en werd er gezegd dat de huurwaarborg terugbetaald word. Hierbij is alles mondeling verlopen en heb ik geen document gezien van de plaatsbeschrijving. Hierbij moet ik ook zeggen dat er 3 jaar geleden iemand is langsgeweest voor de plaatsbeschrijving, maar ik heb goede redenen om in twijfel te trekken dat dit een erkende plaatsbeschrijver was, ook omdat ik nooit een document heb ontvangen.
Toch zoals verteld op einde contract, in een leeg appartement blijkt alles ook voor de verhuurder in orde en zou de huurwaarborg terugbetaald worden. Ik heb dit appartement dan ook zeer goed onderhouden.
Bijkomend detail is dat de huurwaarborg nooit op een gezamelijk rekening bij de bank, noch op een rekening van de FOD financiën gestord is geweest. Wel heb ik het huurbedrag rechtstreeks op de verhuurder zijn rekening gestord. Hier had ik beter moeten weten, maar als eerste huurwoning en geen kennis van zaken wist ik niet beter.
Wel staat er in het contract duidelijk dat het bedrag van 3x de huur ter huurborg betaald is, waarbij beide partijen ondertekend hebben.
Nog een bijkomdend detail is dat het huurcontract nooit geregistreerd is geweest.
Ondertussen heb ik al 3 (vriendelijke) mails en 3 sms-berichten verstuurd met de vraag om de huurwaarborg terug te betalen. Hierop krijg ik echter geen antwoord, alsook telefonisch is hij niet bereikbaar.
Mijn vraag is wat mijn volgende stap is dat ik kan ondernemen? Stuur ik hem een aangetekende brief met een uiterste datum waarop de betaling gebeurd moet zijn?
Stap ik naar de vrederechter, enzoja ben ik wel in mijn recht?
Mvg
Ruben