Verhuurder bedenkt zich over vrijgave huurwaarborg

huurder134
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verhuurder bedenkt zich over vrijgave huurwaarborg

#1 , 08 aug 2023 10:08

Mijn vriend heeft vorige week samen met de verhuurder een document over de vrijgave van de huurwaarborg (korfine) ondertekend. Hierin staat dat de volledige waarborgsom ter beschikking mag gesteld worden van de huurder. Een week later stuurt de verhuurder een bericht waarin hij zegt dat dit document opnieuw moet ingevuld worden, omdat ze toch nog een aantal zaken hebben vastgesteld. (Dit gaat over dingen die niet gekuist zijn, zoals achter een ingebouwde koelkast tot kleine mankementen aan kasten). De verhuurder zegt dat Korfine op de hoogte is en dat het document als niet geldig bevonden wordt. Zijn vrouw zou dit blijkbaar ook moeten ondertekenen. Op het huurcontract zelf staat ook enkel de handtekening van de man. Kan de verhuurder hier op terugkomen? Of staat mijn vriend in zijn recht, omdat beide partijen dit document al ondertekend hebben?
P.S. mijn vriend heeft nog geen rechtstreeks contact gehad met korfine, maar probeert dit zo snel mogelijk te doen

mava105

#2 , 08 aug 2023 12:03

Normaal wordt en uitgande PB onderteken door verhuurder en uitredende huurder, en dat op het moment van de defintieve sleuteloverdracht.
Hier op terugkomen kan enkel als de beide partijen hiermee akkoord zijn.
Over kuisen achter een ingebouwde heb ik mijn twijfels.

Thomas_A

#3 , 08 aug 2023 12:54

Eens met mava105: huurder en verhuurder hebben getekend, dus er is een geldige plaatsbeschrijving.

Zelfs al zouden er 2 huurders zijn, zou ik er niet vanuit gaan dat dit ongeldig is als 1 huurder en verhuurder samen getekend hebben.

Reclame

huurder134
Topic Starter

#4 , 08 aug 2023 13:12

Dankje voor de reacties, op het moment van de sleuteloverdracht heeft de verhuurder alles bekeken en zei hij dat het goed was. Er is toen geen plaatsbeschrijving op papier gemaakt. Aangezien hij direct de vrijgave van de huurwaarborg getekend heeft, hebben wij hier ook niet echt bij stilgestaan. Zou dit een probleem kunnen vormen?

mava105

#5 , 08 aug 2023 16:26

Ik denk, dat als de zaak voor de VR komt, de verhuurdr aan het kortste eind zou trekken. Hij had bij de sleutel overdracht dan maar niet de sleutels moeten aanvaarden.
Eens sleutels ontvangen door verhuurder, is het einde verhaal voor hem.over

KJ86

#6 , 08 aug 2023 19:01

Heeft de vriend die schade aangebracht? Is het pand al in gebruik genomen door een nieuwe huurder? Wat wordt er beschreven in de ingaande PB?

JorisB

#7 , 08 aug 2023 23:30

Huurcontract is enkel ondertekend door jouw vriend (als huurder) en een man als verhuurder.
Met deze man is in de huurovereenkomst het vastzetten van een huurwaarborg overeen gekomen en op het einde van de huur heeft diezelfde man getekend dat die huurwaarborg mag vrijgegeven worden.
Ik zie niet in waarom die borg dan niet vrijgegeven kan worden; laat staan wat daar plots een vrouw bij komt kijken.
Of is die vrouw na het ondertekenen van de overeenkomst mede-eigenaar is geworden?

In een uitgaande plaatsbeschrijving had men eventueel nog voorbehoud kunnen maken voor huurschade die men tijdens de rondgang moeilijk of niet kon nagaan (zoals niet werkende verwarming, verstopte aflopen, extra schade door niet melden van lekkende chauffagebuizen...), maar die is dus nooit opgemaakt.

Ondertekend document voor vrijgave huurwaarborg gewoon naar Korfine sturen.
Als er volgens hen iets niet correct is, ligt de bal in het kamp van Korfine en zullen zij toch moeten motiveren waarom ze hun opdracht tot vrijgave niet uitvoeren.

Terug naar “Huren”