Kan ik tegenopzeg geven?

Mario70
Topic Starter

Kan ik tegenopzeg geven?

#1 , 26 jan 2025 20:52

Ik huur sinds 2023 een huis met éénjarig contract, dat in 2024 verlengd werd wegens geen opzeg door mij of eigenaar. Paar maanden geleden vond ik dat eigenaar teveel van mij profiteerde. Ik had sleutels van zijn huis en hij vroeg me te pas en te onpas dingen te doen tijdens zijn afwezigheid. Op een bepaald moment heb ik hem de sleutels teruggegeven omdat hij me als een soort slaaf begon te zien. Toen ik de sleutels teruggaf werd hij verbaal agressief. Sindsdien is het enkel maar erger geworden en kreeg ik zelfs een verzonnen en vage klacht waarbij hij dreigde me uit het huis te zetten. Toen ik met aangetekende zending de precieze reden van zijn klacht vroeg, heb ik geen antwoord gekregen. Een buur zei me dat ik niet de eerste huurder ben die zomaar moet vertrekken. Als huisbaas z'n zin niet krijgt zet hij de mensen aan de deur. En hij doet er alles aan om huurwaarborg te kunnen houden.
Ik zocht ondertussen een andere woning die ik vorige week gevonden heb. 2 dagen voordat ik mijn opzeg hier wilde geven, kreeg ik brief van huisbaas waarin hij het contract opzegt met opzegperiode van 3 maanden. Het tweede jaar huur eindigt binnen 3 maanden (eind april).. Vermits ik eind februari al kan verhuizen en dus geen 2 maand huur meer wil betalen hier (maart en april), vroeg ik me af of ik een tegenopzeg kan doen van 1 maand? Ik weet dat dit kan bij 9 jarige contracten maar ik vind geen informatie terug over éénjarige contracten.

Iemand die dit zeker weet?
Alvast bedankt!

basejumper

#2 , 26 jan 2025 21:56

Beste

Door de niet opzeg van een tijdelijk contract van 1 jaar werd dit een klassiek contract van 9 jaar vanaf het begin van het contract.
Vraag is of de verhuurder hier een opzeg MET motief (eigen bewoning of verbouwing) of ZONDER motief doet.
In elk geval is een opzeg van 3 maand onwettig. Er moet een opzeg van 6 maand gebeuren. En de verhuurder is bij een opzeg bij de eerste 3 jaarlijkse vervaldag een schadevergoeding van 9 maand huur verschuldigd. U kan na ontvangst een tegenopzeg van 1 maand doen’. Maar dat ontslaat verhuurder niet van zijn verplichting tot schadevergoeding…

‘Opzegging zonder motief
Aan het einde van een driejarige huurperiode kan de verhuurder ook zonder een van de twee bovenvermelde motieven een huurovereenkomst van lange duur opzeggen, mits betaling van een schadevergoeding van 9 maanden huur (bij opzeg aan het eind van het 3de jaar) of van 6 maanden huur (bij opzeg aan het eind van het 6de jaar). Vanaf de derde driejarige periode is er geen schadevergoeding meer te betalen.

Na opzeg door de verhuurder kan de huurder steeds een tegenopzeg geven, met termijn van één maand.’
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Mario70
Topic Starter

#3 , 26 jan 2025 23:40

Nee het is geen 9 jarig contract. In het contract staat duidelijk dat de initiële periode loopt van 01/05/2023 tot 30/04/2024. Zonder opzeg wordt het telkens met 1 jaar verlengd maar totale duur mag niet langer zijn dan 3 jaar. Dus einde 2de jaar is 30/04/2025.

Reclame

Mario70
Topic Starter

#4 , 26 jan 2025 23:40

Nee het is geen 9 jarig contract. In het contract staat duidelijk dat de initiële periode loopt van 01/05/2023 tot 30/04/2024. Zonder opzeg wordt het telkens met 1 jaar verlengd maar totale duur mag niet langer zijn dan 3 jaar. Dus einde 2de jaar is 30/04/2025.

Thomas_A
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 jan 2025 06:58

Dit is niet expliciet voorzien in de huurwet, maar ook niet verboden.

Standaard is het zo dat ofwel moet opgezegd worden, ofwel dat het contract overgaat in 1 van 9 jaar met de originele begindatum. Ik vind wel bronnen die dergelijke clausule toelaten.

Een tweede keer verlengen met 1 jaar zou trouwen niet geldig zijn, want er mag maar 1 keer verlengd worden of het wordt een contract van lange duur.

Volgens mij is dit niet in uw voordeel. Dat wil zeggen dat het nog steeds een contract van korte duur is, waardoor de verhuurder niet kan opzeggen en u ook geen tegenopzeg kan geven.

Mario70
Topic Starter

#6 , 27 jan 2025 19:27

In het contract staat dit:
"Het huurcontract werd afgesloten voor een duur van 1 jaar, vanaf 1 mei 2023, en eindigt 30 april 2024, tenzij één van de partijen via aangetekende brief opzeg geeft, en dit minstens 3 maand voor het einde, dus ten laatste 31 januari. Beide partijen komen overeen dat, tenzij er een opzeg wordt gegeven, de initiële huurperiode verlengd wordt aan dezelfde voorwaarden (1 jaar). Het contract kan slechts 2 maal verlengd worden. De totale duur van de huurperiode mag in geen geval de 3 jaar overschrijden. Indien de huurder na de periode van 3 jaar de woning blijft bewonen, zonder bezwaar van de verhuurder, gaat het contract over in een 9-jarig contract, beginnend vanaf de initiële aanvangsdatum van het contract. Vanaf dan gelden de voorwaarden voor een huurcontact van 9 jaar. Het huurcontract van korte duur mag op elk moment door de huurder worden beëindigd, mits een opzegperiode van 3 maand en een opzegvergoeding van 1 maand huur. De verhuurder mag het contract slechts opzeggen na het 1ste jaar, en volgens de voorwaarden in artikel 55 van decreet van 15 maart 2018 betreffende de huurwet, mits een opzegperiode van 3 maand en een opzegvergoeding van 1 maand huur."

Volgens mij staat hier duidelijk dat beide partijen op elk moment de opzeg kunnen doen, behalve de verhuurder die moet wachten tot na het 1ste jaar. Vermits we nu einde van 2de jaar zijn, mag dat dus.

Ik vind de huurwet heel onduidelijk als het op tegenopzeg aankomt. Heb al verschillende artikels gelezen. Ondertussen ook een e-mail gestuurd naar een advocaat maar nog geen antwoord gekregen. Ik ga sowieso ten laatste 28/01 de brief met tegenopzeg verzenden.

Thomas_A
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 jan 2025 19:49

Ik snap dit dit allemaal in het contract staat, maar het punt is dat vrij veel huurwetgeving van dwingend recht is.

Je moet dus niet alleen zien wat er in het contract opgenomen is, maar ook of je hiervan wel contractueel kan afwijken.

Terug naar “Huren”