EPC vervallen

Thomas Morus
Juridisch actief: Nee

Re: EPC vervallen

#16 , 03 okt 2022 12:25

Ik heb het al aan mijn been.....
EPC vervalt binnen 14 dagen maar huurder is 6 maanden afwezig wegens gedetacheerd naar het verre buitenland.
Indexatiedatum is 1 november aanstaande.
Het tien jaar oude EPC vermeld C, maar twee jaar geleden werd een condenserende ketel geplaatst. Online simulatie met nieuwe ketel geeft B.

Wat nu????
(ik heb geen sleutel van het appartement, zoals de wetgeving voorschrijft)
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower

#17 , 03 okt 2022 12:42

Als je 9 jaar niet geindexeerd hebt, mag je dan de jaren nog indexeren voor dat dit in voege ging?

Ik heb het ook aan mijn pan.... epc 213, maar net iets ouder dan 10j

Omdat ik in mei de huurder een afrekening van techem heb bezorgd, is hij beginnen flippen.... een heel lijstje gekregen van de huurder wat hij wil : warmtepomp, zonnepanelen, .... toen ik hem er attent op maakte dat ik al 9j geen index toegepast heb, heb ik het ganse vloekwoordenboek over me heen gekregen. En nu reageert hij op niks niet meer. Medewerking voor een nieuw epc kan ik wel vergeten.

bosprocureur

#18 , 03 okt 2022 13:00

Als je 9 jaar niet geindexeerd hebt, mag je dan de jaren nog indexeren voor dat dit in voege ging?

Ik heb het ook aan mijn pan.... epc 213, maar net iets ouder dan 10j

Omdat ik in mei de huurder een afrekening van techem heb bezorgd, is hij beginnen flippen.... een heel lijstje gekregen van de huurder wat hij wil : warmtepomp, zonnepanelen, .... toen ik hem er attent op maakte dat ik al 9j geen index toegepast heb, heb ik het ganse vloekwoordenboek over me heen gekregen. En nu reageert hij op niks niet meer. Medewerking voor een nieuw epc kan ik wel vergeten.
Maak asap een afspraak om een nieuwe EPC op te maken, en laat hem dat weten. Gezien de nieuw verschenen richtlijnen, kan hij zich daar m.i. redelijkerwijze niet verzetten.

Voor de indexatie (na bekomen EPCattest) mag u terugkeren naar de basis van het begin, maar effectief innen kan pas voor de drie voorbije maanden + de lopende maand.

Die warmtepomp, die zonnedinges, zijn geen verplichting, hoogstens iets om in de nabije toekomst in overweging te nemen. Laat hem dat dan ook weten.

Reclame

Thomas Morus

#19 , 03 okt 2022 13:14

"Voor de indexatie (na bekomen EPC attest) mag u terugkeren naar de basis van het begin, maar effectief innen kan pas voor de drie voorbije maanden + de lopende maand."

Ik hoop dat ze niet gaan afkomen met de bewering dat enkel EPC attesten opgemaakt voor 1 oktober tijdens de komende 12 maanden voor indexaanpassing in aanmerking komen...

bosprocureur

#20 , 03 okt 2022 13:19

Ik hoop dat ze niet gaan afkomen met de bewering dat enkel EPC attesten opgemaakt voor 1 oktober tijdens de komende 12 maanden voor indexaanpassing in aanmerking komen...

Van zo'n snode intenties vind ik voorlopig geen spoor; 't zou ook niet echt fair en correct zijn.

Thomas Morus

#21 , 03 okt 2022 15:46

Van zo'n snode intenties vind ik voorlopig geen spoor; 't zou ook niet echt fair en correct zijn.
Men zou het voor minder benauwd krijgen.
Ik voel me geschoffeerd als foefelaar door de bevoegde minister wanneer hij zegt dat elke verhuurder vanaf 2009 in het bezit moest zijn van een EPC. Dat klopt van geen kanten; een EPC was enkel nodig indien men zijn woning ging verkopen of publiek te huur stellen.
Iemand die bv sedert 2000 nog altijd dezelfde huurder heeft hoefde geen EPC. Zal er nu dus nog geen hebben en mogelijks in tijdnood komen om nog te kunnen indexeren.

justice speaker

#22 , 04 okt 2022 09:17

Ik heb het al aan mijn been.....
EPC vervalt binnen 14 dagen maar huurder is 6 maanden afwezig wegens gedetacheerd naar het verre buitenland.
Indexatiedatum is 1 november aanstaande.
Het tien jaar oude EPC vermeld C, maar twee jaar geleden werd een condenserende ketel geplaatst. Online simulatie met nieuwe ketel geeft B.

Wat nu????
(ik heb geen sleutel van het appartement, zoals de wetgeving voorschrijft)
Niemand gaat u daar op aanspreken, voor zover u het niet verder gaat verhuren. Bij terugkomst van uw huurder kan u een nieuw epc laten opmaken.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

justice speaker

#23 , 04 okt 2022 09:25

"Voor de indexatie (na bekomen EPC attest) mag u terugkeren naar de basis van het begin, maar effectief innen kan pas voor de drie voorbije maanden + de lopende maand."

Neen, dat kan niet, de wetgeving is duidelijk, heeft u een geldig EPC cat. ABC kan u volledig indexeren, voor cat. D voor de helft. Voor cat. E F G word deze indexatie bevroren voor 1 jaar met ingang 1 Okt 2022.

justice speaker

#24 , 04 okt 2022 09:34

Ik voel me geschoffeerd als foefelaar door de bevoegde minister wanneer hij zegt dat elke verhuurder vanaf 2009 in het bezit moest zijn van een EPC. Dat klopt van geen kanten; een EPC was enkel nodig indien men zijn woning ging verkopen of publiek te huur stellen.
Iemand die bv sedert 2000 nog altijd dezelfde huurder heeft hoefde geen EPC. Zal er nu dus nog geen hebben en mogelijks in tijdnood komen om nog te kunnen indexeren.
Stelselmatig worden oudere woningen gecontroleerd door de woninginspectie zonder dat daar vraag naar is door huurder of verhuurder. Bij een woninginspectie moet u een EPC attest kunnen voorleggen, dat is verplicht voor woningen die verhuurd worden. ongeacht of de huurder er al vele jaren woont.
Sterker nog het word doorgegeven aan de dienst die de EPC attesten controleert. U zult een uitnodiging krijgen om een EPC attest te laten opmaken, indien u daar niet op ingaat, riskeert u boetes tot € 5000.

KJ86

#25 , 04 okt 2022 11:43

Stelselmatig worden oudere woningen gecontroleerd door de woninginspectie zonder dat daar vraag naar is door huurder of verhuurder. Bij een woninginspectie moet u een EPC attest kunnen voorleggen, dat is verplicht voor woningen die verhuurd worden. ongeacht of de huurder er al vele jaren woont.
Sterker nog het word doorgegeven aan de dienst die de EPC attesten controleert. U zult een uitnodiging krijgen om een EPC attest te laten opmaken, indien u daar niet op ingaat, riskeert u boetes tot € 5000.
Dat klopt niet, woningcontroleur kan het opmaken van een EPC niet afdwingen. Zo lang er geen herverhuur is geweest sinds 2009 is het EPC niet van toepassing. Bovendien is er een lange periode geweest tussen 2009 tot ( ik weet niet exact wanneer) dat een EPC niet verplicht was voor woningen die verhuurd werden zonder publiekelijke bekendmaking (vb woningen die aan kinderen verhuurd werden, woningen die doorgegeven werden door bevriende koppels, enz...)

Terug naar “Huren”