Overdreven huurcontract?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#16 , 01 sep 2009 19:41

Niet normaal - wat dacht u van al diegene die in K* wonen met 0% gemeentebelasting maar in feite wonen in een riante villa in A zonder 1 cent te betalen noch gemeentebelasting noch wat dan ook ... maar ten volle mee genieten van alle voordelen van A maar niet de lasten.

Niet te verwonderen dat A en ook andere gemeenten een taks 2de verblijf heeft ingevoerd.

Of pakt u uw huisvuil mee naar uw thuisgemeente?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sherif
Topic Starter

#17 , 01 sep 2009 20:55

Hmm, volgens mij zal ik die taks als student inderdaad niet moeten betalen. Wij zullen beiden ingeschreven zijn voor meer dan 54 studiepunten.

Kan/zou ik zelf bij de gemeente gaan melden dat wij er als student verblijven of zal ik het gewoon zo laten tot er iemand aan m'n deur staat? De verhuurder heeft het expliciet in zijn contract gezet dus misschien regelt hij dat zelf maar voor de zekerheid vraag ik ff naar de beste oplossing.

Franciscus

#18 , 02 sep 2009 08:43

Melding bij de dienst bevolking met je inschrijving van de unif/hogeschool.
Dan kan men u op dat adres als student 'inschrijven' = in dit geval dus noteren

Reclame

artemis

#19 , 02 sep 2009 15:21

Hmm, volgens mij zal ik die taks als student inderdaad niet moeten betalen. Wij zullen beiden ingeschreven zijn voor meer dan 54 studiepunten.

Kan/zou ik zelf bij de gemeente gaan melden dat wij er als student verblijven of zal ik het gewoon zo laten tot er iemand aan m'n deur staat? De verhuurder heeft het expliciet in zijn contract gezet dus misschien regelt hij dat zelf maar voor de zekerheid vraag ik ff naar de beste oplossing.
Sherif, ik weet wel zeker dat je die taks niet zal hoeven te betalen.

Mevr. Meynen van de dienst die zich met het innen van de tweede verblijfstakts bezighoudt, heeft tijdens ons uitvoerig gesprek nergens aangehaald dat een student zich zou moeten melden. Zij vallen immers onder de categorie die ervan vrijgesteld is.
Als je je daarover onzeker voelt, neem dan toch gewoon contact op met haar.

Ik zou de studenten de kost niet willen geven die meerdere jaren in de gewone huurmarkt zitten en die nog nooit van die taks en de vrijstelling ervan gehoord hebben.

Franciscus

#20 , 02 sep 2009 20:44

En waar denkt u dat Mevr Meynen haar informatie vandaan haalt ... juist van de diensten bevolking.
Als de kwartieragent u daar aantreft - en u bent niet ingeschreven dan zal die er werk van maken.
Via een aantal kanalen wordt zowel de politie als bevolking bevraagd door andere organisaties. Er wordt een onderzoek naar woonst opgestart en we zijn vertrokken.

artemis

#21 , 03 sep 2009 10:39

En waar denkt u dat Mevr Meynen haar informatie vandaan haalt ... juist van de diensten bevolking.
Vooraleer ik bij de dienst (stads)Financiën/Hofstraat terechtkwam (waar men mij doorschakelde naar deze persoon om mijn vraag te beantwoorden), had ik onder andere de dienst Bevolking al gecontacteerd. Daar kon men de vraag totaal niet beantwoorden. Op de dient Bevolking ga je voor passen, adreswijzigingen, ed, maar het innen van taksen is hun domein niet.

Ik heb die dag met allerlei instanties contact gehad maar bij Financiën Hofstraat (er is ook nog Financiën Italiëlei - maar dat is van de overheid en die zijn niet bezig met stadstaksen) was het meteen duidelijk dat ik op het juiste adres was. Daar bevindt zich immers de dienst die een eventuele tweede verblijfstaks int dus er is geen twijfel dat men daar weet wie wel en wie niet voor die taks in aanmerking komt.

Ik blijf erbij dat Sherif zich wat dit betreft geen zorgen hoeft te maken maar dat hij zelf kan informeren indien hij twijfels heeft.

artemis

#22 , 03 sep 2009 10:46

Vooraleer ik bij de dienst (stads)Financiën/Hofstraat terechtkwam (waar men mij doorschakelde naar deze persoon om mijn vraag te beantwoorden), had ik onder andere de dienst Bevolking al gecontacteerd. Daar kon men de vraag totaal niet beantwoorden. Op de dient Bevolking ga je voor passen, adreswijzigingen, ed, maar het innen van taksen is hun domein niet.

Ik heb die dag met allerlei instanties contact gehad maar bij Financiën Hofstraat (er is ook nog Financiën Italiëlei - maar dat is van de overheid en die zijn niet bezig met stadstaksen) was het meteen duidelijk dat ik op het juiste adres was. Daar bevindt zich immers de dienst die een eventuele tweede verblijfstaks int dus er is geen twijfel dat men daar weet wie wel en wie niet voor die taks in aanmerking komt.

Ik blijf erbij dat Sherif zich wat dit betreft geen zorgen hoeft te maken maar dat hij zelf kan informeren indien hij twijfels heeft.

Franciscus

#23 , 03 sep 2009 16:53

En hoe komt de dienst financiën aan haar gegevens OM taks te heffen - niet omdat ze gaan aanbellen maar net via de andere stedelijke en politionele diensten.
Door de inschrijving die gebeurd zal dienst financiën de heffing inkohieren.

Wet van 19 juli 1991 art 18 2° en 20$2

Terug naar “Huren”