Rotte boom verwijderen

Bijtje
Topic Starter

Re: Rotte boom verwijderen

#16 , 06 jul 2010 13:58

De verhuurder is komen kijken naar de boom en beweert dat ik hem moet/mag verwijderen zonder meer. Klopt dit ? Ik veronderstel dat hij dit dan moet doen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#17 , 06 jul 2010 14:26

art. 2, §2 Woninghuurwet: "§ 2. Met toepassing van de artikelen 1720, 1754 en 1755 van het Burgerlijk Wetboek op de huurovereenkomsten geregeld door deze afdeling, is de verhuurder verplicht tot alle herstellingen, andere dan de huurherstellingen."

Je moet dus de verhuurder op de hoogte stellen dat er iets mis is met de boom. Liefst schriftelijk, niet mondeling :-)
Is voor verhuurder.

Bijtje
Topic Starter

#18 , 07 aug 2010 15:21

Ik heb gisteren een schrijven teruggekregen waarin de verhuurder zegt dat ik de boom zelf moet verwijderen en dat daarmee de zaak voor hem afgehandeld is. Wat kan ik nu het beste doen ?

Verder heb ik hem een schimmel gemeld op mijn slaapkamer. Daar gaat hij pas na 23 augustus een afspraak voor regelen en dan zal ik na die datum pas horen wanneer er iemand naar komt kijken. Zou ik dan niet beter zelf iemand laten komen ? Tenslotte is zoiets schadelijk voor de gezondheid van mij en mijn kind.

Mijn keukenraam is onlangs beschadigd. De verhuurder eist dat dit op 18 augustus gemaakt is. De persoon die mijn raam beschadigd heeft, zou dit ook laten maken op zijn kosten. Hier is politie bijgeweest. Hij is hiermee bezig. Kan de verhuurder mij iets maken ?

Volgens de verhuurder hou ik mij niet aan de huisregels. Bijvoorbeeld het onderhoud van de gemeenschappelijke gang. Ik heb nergens gelezen of ondertekend dat ik de hal zou schoonmaken. Ik woon al twee jaar in het appartement en nu pas hoor ik hier iets van.

En dan nu het toppunt van de zaak... hij wil meer huur (provisie) omdat er zogezegd een andere volwassene bij mij inwoont. Het klopt wel dat mijn vriend hier soms logeert, maar de vorige eigenaar heeft hier al extra kosten voor in rekening gebracht. terwijl mijn vriend niet bij mij woont. En nu wil de nieuwe eigenaar nog eens verhogen. Kan dit ?

Reclame

Vandebos

#19 , 07 aug 2010 18:43

Het gaat hier om hoofdbewoning?

Boom is verwijderen is voor verhuurder. Wijs hem vriendelijk op de wet.

Schimmel, hou rekening met bouwverlof en zomerverlof... Heeft u eind augustus niets gehoord? Wie schrijft die blijft.

Vraag diegene wie het beschadigt heeft een definitieve datum en geef deze door aan de verhuurder.

Gang schoonmaken kan geregeld per av, dan staat dit in de notulen. Aan de andere kant kost een vodje per week geen 20 min werk. Makkelijk om dit punt op te lossen zonder discussie.
Wat betreft meer huur, grote njet, als het pand voldoet om meerdere bewoners te huisvesten heeft de verhuurder hier geen zaken mee. Het pand wordt verhuurd als geheel niet per persoon.

Gelet op het feit dat je al eens een zaak tegen hem hebt gewonnen kan je steeds in de kantlijn duidelijk dat je bij gebrek aan het nemen van zijn verantwoordelijk u verplicht zal zijn naar het vredegerecht te stappen om uw gelijk te halen.

roharro
Juridisch actief: Ja

#20 , 07 aug 2010 18:55

Denk dat de verhuurder de "provisie" voor de algemene kosten wil verhogen, niet de huur.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos

#21 , 07 aug 2010 19:00

Oopps :oops:

Lees het huurcontract eens na en kijk of er gesproken wordt over vaste kosten per maand of een provisie als voorschot op een jaarlijkse afrekening waarvan u het detail krijgt. Wordt erin vermeld dat dit voorschot kan worden aangepast gelet op de jaarlijkse eindafrekening?

Bijtje
Topic Starter

#22 , 08 aug 2010 08:08

Maar dit heeft de vorige eigenaar reeds gedaan. Ik betaalde vorig jaar 360 euro huur per maand en nu betaal ik 600. Ik kan toch niet nog eens een verhoging krijgen ?
Denk dat de verhuurder de "provisie" voor de algemene kosten wil verhogen, niet de huur.

Vandebos

#23 , 08 aug 2010 09:37

Kijk de provisieregeling in het contract na.

Krijgt u een gedetailleerd overzicht van de jaarlijkse onkosten?

Bijtje
Topic Starter

#24 , 09 aug 2010 09:02

Ikzelf heb dat vorig jaar niet gekregen. In mijn contrat staat dat de provisie kan herberekend worden. Maar er woont niemand anders bij mij én het is al verhoogd.
Kijk de provisieregeling in het contract na.

Krijgt u een gedetailleerd overzicht van de jaarlijkse onkosten?

Vandebos

#25 , 09 aug 2010 09:28

Dan heeft u recht op een gedetailleerde afrekening van de kosten die men u aanrekent. Vraag deze aangetekend aan.

Mariette

#26 , 09 aug 2010 09:49

Verder heb ik hem een schimmel gemeld op mijn slaapkamer. Daar gaat hij pas na 23 augustus een afspraak voor regelen en dan zal ik na die datum pas horen wanneer er iemand naar komt kijken. Zou ik dan niet beter zelf iemand laten komen ? Tenslotte is zoiets schadelijk voor de gezondheid van mij en mijn kind.
Mijn ex-echtgenoot is verleden jaar overleden aan de gevolgen van een long-infectie veroorzaakt door langdurige blootstelling aan schimmels in zijn appartement.

Deze zaak werd voordien reeds gemeld aan de Vlaamse woningdinges, maar de schimmelende muur werd toen door de eigenaar enkel verstopt achter een mooie houten wand in de living. De schimmel was echter zo ver gevorderd dat documenten IN plastic zakjes die IN de slaapkamer IN de nachtkastjes lagen ook al beschimmeld waren.
Mijn dochters (zijn kinderen) hebben die schimmeltoestand na zijn dood ook weer gemeld aan de Vlaamse woningdinges, die blijkbaar wèl een briefje hebben gestuurd naar de eigenaar, die nadien een beetje werken (weeral) heeft uitgevoerd. Verder weet ik niks van het appartement. Ik stond er wel op dat mijn kinderen dit meldden, vermits er eventueel nieuwe mensen (mèt baby?) konden komen huren. Er werd dus geen terugmelding gedaan dus we weten niet wat er hersteld werd en of de toestand nadien nog gecontroleerd werd.

Schimmel in een woning kan effektief tot de dood leiden. Ik wist dit voordien ook niet. Ik meld dit enkel ter waarschuwing.

Bijtje
Topic Starter

#27 , 09 aug 2010 14:41

Bedankt, ik heb soortgelijke verhalen al vaker gehoord sinds ik de schimmel ontdekt heb. Ik vermoed dat de verhuurder het probleem onderschat. Ik wil daarom zo snel mogelijk op zijn brief antwoorden, ik weet alleen niet hoe ik het juist moet formuleren en hoe ik op de andere zaken moet reageren.
Mijn ex-echtgenoot is verleden jaar overleden aan de gevolgen van een long-infectie veroorzaakt door langdurige blootstelling aan schimmels in zijn appartement.

Deze zaak werd voordien reeds gemeld aan de Vlaamse woningdinges, maar de schimmelende muur werd toen door de eigenaar enkel verstopt achter een mooie houten wand in de living. De schimmel was echter zo ver gevorderd dat documenten IN plastic zakjes die IN de slaapkamer IN de nachtkastjes lagen ook al beschimmeld waren.
Mijn dochters (zijn kinderen) hebben die schimmeltoestand na zijn dood ook weer gemeld aan de Vlaamse woningdinges, die blijkbaar wèl een briefje hebben gestuurd naar de eigenaar, die nadien een beetje werken (weeral) heeft uitgevoerd. Verder weet ik niks van het appartement. Ik stond er wel op dat mijn kinderen dit meldden, vermits er eventueel nieuwe mensen (mèt baby?) konden komen huren. Er werd dus geen terugmelding gedaan dus we weten niet wat er hersteld werd en of de toestand nadien nog gecontroleerd werd.

Schimmel in een woning kan effektief tot de dood leiden. Ik wist dit voordien ook niet. Ik meld dit enkel ter waarschuwing.

Bijtje
Topic Starter

#28 , 09 aug 2010 20:37

Hij heeft mij vandaag gemaild dat hij op 24 augustus zal langskomen met zijn annemer ivm de schimmelplek. Ik ga hem morgen aangetekend terugschrijven.

punt 1 :
Die rotte boom wil hij niet verwijderen. Ik ga schrijven dat ik niet wens aansprakelijk te worden gesteld en dat dit niet mijn taak is om deze te verwijderen (nogmaals)

punt 2 :
Ik ga zeggen dat ik akkoord ben met die datum van 24 augustus voor die schimmel

punt 3 :
Mijn raam werd vandaag hersteld

punt 4 :
Het feit dat ik mij niet aan de huisregels hou is zever dus dat zal ik ook wel op een beleefde manier meedelen

punt 5 :
Die provisie ... daar zit ik mee in mijn hoofd. Als die al eens verhoogd is geweest door de vorige eigenaar, dan kan dat toch niet nog eens gebeuren ? Waar haal ik een bewijs dat dit reeds gebeurd is ? Ik kan wel bewijzen doormiddel van mijn gewijziigd huurcontract dat ik nu 240 euro per maand meer betaal dan vorig jaar, maar er staat niet in met welke reden dat gewijzigd is. Nu, ik ga in die brief wel zetten dat er niemand bij mij is komen wonen, want dat is ook gewoonweg zo. Dus ik vraag me wel af of ze dan zomaar die provisie mogen verhogen, ongeacht of die al verhoogd is geweest of niet ...

Vandebos

#29 , 09 aug 2010 21:39

Puntje vijf: het gaat hier om een provisie dat wil zeggen dat de verhuurder bij wet verplicht is u een gedetailleerd overzicht te bezorgen van de aangerekende kosten. Eis dit dan ook schriftelijk.

Bijtje
Topic Starter

#30 , 09 aug 2010 21:43

Puntje vijf: het gaat hier om een provisie dat wil zeggen dat de verhuurder bij wet verplicht is u een gedetailleerd overzicht te bezorgen van de aangerekende kosten. Eis dit dan ook schriftelijk.
Wel, blijkbaar worden die afrekeningen gemaakt door een immokantoor. De vorige eigenaar beweert dat er niks van op papier is gekomen. Nu heb ik de afrekeningen aan dat immokantoor gevraagd dus op hoop van zegen ...

Terug naar “Huren”