SMS - woning verlaten

artemis

Re: SMS - woning verlaten

#16 , 01 apr 2016 18:27

tenzij de verhuurder zo link is dat hij het huurcontract niet laten REGISTREREN heeft. Dan kan hij het huurcontract wel meteen opzeggen en daarom doet ie het dan per SMS (want wettelijk is hij daar in fout) : poster moet dus bij de registratiediens nakijken of haar huurcontract geregistreerd staat en zoneen RAZENDSNEL ZELF haar huurcontract laten registreren (dat kan) en dan is ze beschermd door de huurwetgeving.
Eylis, bij niet-registratie van het contract kan enkel de huurder opzeggen met een zelf gekozen opzegtermijn. Niet de verhuurder.

Als het hier om een contract van beperkte duur gaat is opzeg voor eigen bewoning zelfs niet mogelijk, al dan niet geregistreerd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#17 , 01 apr 2016 18:42

ah ja artemis, is waar: enkel de huurder kan dan opzeggen.

Loria
Topic Starter

#18 , 01 apr 2016 18:52

Contract is 3 6 9. In het tweede jaar en is geregistreerd. Zeker geen aprilgrap hoor. Ken de verhuurder zo'n beetje en die neemt het niet echt nouw met de wet.

Reclame

KJ86

#19 , 01 apr 2016 19:18

Op dit moment doet de verhuurder niets onwettelijk. Hij mag perfect verzoeken om het huis tegen eind april te verlaten. Het is aan uw zuster om daar al dan niet op in te gaan.
Ze is volledig vrij om te kiezen, de huurwet geeft haar de mogelijkheid om te weigeren.

sloeberken

#20 , 01 apr 2016 19:40

Contract is 3 6 9. In het tweede jaar en is geregistreerd. Zeker geen aprilgrap hoor. Ken de verhuurder zo'n beetje en die neemt het niet echt nouw met de wet.
Artikel 3 § 2 Woninghuurwet
“De verhuurder kan de huurovereenkomst evenwel te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, indien hij voornemens is het goed persoonlijk en werkelijk te betrekken of het op dezelfde wijze te laten betrekken door zijn afstammelingen, zijn aangenomen kinderen, zijn bloedverwanten in opgaande lijn, zijn echtgenoot, door diens afstammelingen, bloedverwanten in opgaande lijn en aangenomen kinderen, door zijn bloedverwanten in de zijlijn en de bloedverwanten in de zijlijn van zijn echtgenoot tot in de derde graad.
Wordt de opzegging gegeven opdat bloedverwanten in de derde graad het goed kunnen betrekken, dan kan de opzeggingstermijn niet verstrijken vóór het einde van de eerste driejarige periode vanaf de inwerkingtreding van de huurovereenkomst”.

Bij opzegging eigen bewoning kan je eisen dat verhuurder de identiteit en graad van verwantschap u meedeelt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Inazuma
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#21 , 01 apr 2016 22:52

Mijn zus kreeg zopas een sms van haar huisbaas met als bericht: gelieve het appartement voor einde april te verlaten
Op 1 april :lol:

SMSje terug "LOL - was er bijna ingetrapt" of zo iets :twisted:

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#22 , 01 apr 2016 23:09

En hier de brochure huurwet eens lezen.
Vanaf pag 60 e.v. staan er schema's
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

Loria
Topic Starter

#23 , 02 apr 2016 00:57

Bedankt. Het is geen 1 aprilgrap vrees ik.
Mijn zus wil eigenlijk al niet meer wonen waar ze woont met dit type huisbaas.
Ik vraag me af. Stel zij komt einde april bij mij wonen ( tijdelijk) en legt nadien klacht neer dat zij onrechtmatig haar appartement moest verlaten ( met sms als bewijs). De eigenaar kan op geen enkele manier aantonen dat hij ooit iets aangetekend heeft verstuurd om de simpele reden dat hij dat nooit heeft gedaan. Zijn er dan andere stappen mogelijk?

sloeberken

#24 , 02 apr 2016 07:42

Bedankt. Het is geen 1 aprilgrap vrees ik.
Mijn zus wil eigenlijk al niet meer wonen waar ze woont met dit type huisbaas.
Ik vraag me af. Stel zij komt einde april bij mij wonen ( tijdelijk) en legt nadien klacht neer dat zij onrechtmatig haar appartement moest verlaten ( met sms als bewijs). De eigenaar kan op geen enkele manier aantonen dat hij ooit iets aangetekend heeft verstuurd om de simpele reden dat hij dat nooit heeft gedaan. Zijn er dan andere stappen mogelijk?
Als ze graag enkele maanden huur als schadevergoeding wil betalen, moet je het zo doen.

bosprocureur

#25 , 02 apr 2016 09:14

Sorry eylis, dat van die registratie en meteen opzegbaar en zo, is dat ook bedoeld als aprilvis?

eylis

#26 , 02 apr 2016 10:21

nee bosprocureur, maar ik zat er wel een beetje naast: (zoals artemis meldde) als het huurcontract niet geregistreerd is kan ENKEL de HUURDER well degelijk wanneer hij wil, het huurcontract opzeggen. Nu kan een verhuurder ook ferm beboet worden als het huurcontract niet geregistreerd is. Verhuurder heeft er dus alle belang bij om dat altijd in orde te brengen.

kwispel

#27 , 02 apr 2016 10:35

Ken iemand in soortgelijke situatie. Huisbaas was komen praten en gevraagd om binnen de maand te vertrekken. Hij had op papier geschreven: ik vraag dat x binnen de maand mijn pand verlaat, ondertekend.
Hij heeft dat ook gedaan en nadien was alles in zijn voordeel. De huisbaas heeft hem nog 18 maanden schadevergoeding gemoeten.
Reden van de uithuiszetting was hier dat de huur eenmalig niet was betaald, maar zelfs dan wordt er geoordeeld: dit zijn twee aparte zaken en als je beweert dat je je huur niet hebt ontvangen, ga je naar het vredegerecht. Zelf voor rechter spelen, is nefast.

Ik zou het als volgt doen: je ( of je zus) vertrekt, desnoods beweer je dat de sloten waren veranderd en je niet meer binnen kon ( geen medelijden met dat soort volk) en ergens in de tweede helft van april start je de procedure. Weet alleen niet hoe die procedure verloopt. Is dat zelf naar het vredegerecht stappen, een strafzaak? Daar moeten anderen hier op het forum op antwoorden. Kan het desnoods zelf eens navragen.

Je huisbaas zal proberen één of ander excuus in te roepen waarom hij je kwijt wil ( kan je gaan zwartmaken op talloze manieren), maar een rechter zal dan oordelen van: als dat zo is, had je niet zelf voor rechter moeten spelen.

sloeberken

#28 , 02 apr 2016 10:48

Ken iemand in soortgelijke situatie. Huisbaas was komen praten en gevraagd om binnen de maand te vertrekken. Hij had op papier geschreven: ik vraag dat x binnen de maand mijn pand verlaat, ondertekend.
Hij heeft dat ook gedaan en nadien was alles in zijn voordeel. De huisbaas heeft hem nog 18 maanden schadevergoeding gemoeten.
Reden van de uithuiszetting was hier dat de huur eenmalig niet was betaald, maar zelfs dan wordt er geoordeeld: dit zijn twee aparte zaken en als je beweert dat je je huur niet hebt ontvangen, ga je naar het vredegerecht. Zelf voor rechter spelen, is nefast.

Ik zou het als volgt doen: je ( of je zus) vertrekt, desnoods beweer je dat de sloten waren veranderd en je niet meer binnen kon ( geen medelijden met dat soort volk) en ergens in de tweede helft van april start je de procedure. Weet alleen niet hoe die procedure verloopt. Is dat zelf naar het vredegerecht stappen, een strafzaak? Daar moeten anderen hier op het forum op antwoorden. Kan het desnoods zelf eens navragen.

Je huisbaas zal proberen één of ander excuus in te roepen waarom hij je kwijt wil ( kan je gaan zwartmaken op talloze manieren), maar een rechter zal dan oordelen van: als dat zo is, had je niet zelf voor rechter moeten spelen.
U uitleg is een groot fabeltje, en tegenstrijdig met de huurwet.

sloeberken

#29 , 02 apr 2016 10:50

nee bosprocureur, maar ik zat er wel een beetje naast: (zoals artemis meldde) als het huurcontract niet geregistreerd is kan ENKEL de HUURDER well degelijk wanneer hij wil, het huurcontract opzeggen. Nu kan een verhuurder ook ferm beboet worden als het huurcontract niet geregistreerd is. Verhuurder heeft er dus alle belang bij om dat altijd in orde te brengen.
Er zijn geen sancties voorzien bij niet registratie, enkel huurder kan opzeggen wanneer hij wil zonder verbrekingsvergoeding.

kwispel

#30 , 02 apr 2016 10:55

Hoe bedoel je? Een verhuurder mag toch niet opzeggen via sms, zoniet schadevergoeding

Terug naar “Huren”