Alleen wonen met student - huurovereenkomst?

sloeberken

Re: Alleen wonen met student (ten laste ouders)

#16 , 03 aug 2016 23:28

Bruikleen of commodaatscontract is nog gevaarlijke om gesnapt te worden op domicilie fraude.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#17 , 03 aug 2016 23:44

Bruikleen of commodaatscontract is nog gevaarlijke om gesnapt te worden op domicilie fraude.
Ik ga er wel van uit dat de topic starter oprecht is, als hij zegt dat zijn vriendin op regelmatige basis nog steeds naar huis gaat en daar ook slaapt. Als de vriendin van de TS nog een volledig ingerichte slaapkamer thuis heeft, en ook een groot deel van haar kleren ligt daar nog, denk ik niet dat ze schrik moet hebben om beschuldigd te worden van domiciliefraude. Dan is dit, zoals dikwijls gebeurd, gewoon een koppel dat samen op kot zit (zij het dan dat haar vriend een PhD doet).

Maar van commodaatscontracten weet ik weinig. Dus geen idee hoe dit in zijn werk gaat bij immo, en wat de gevolgen zijn... Misschien kan iemand die hier wel het fijne van weet, even uitklaren of dit een oplossing kan zijn voor de topic starter?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken

#18 , 04 aug 2016 09:18

Tom ik denk dat er nooit een echte zekerheid kan gevonden worden, dit kan zelfs niet bij gehuwden. Alles zal goed gaan zolang de relatie goed gaat, om even welke constructie je opzet. Een zekerheid gaat ook gepaard met gebondenheid.
Denk dat voor beiden het beste is van zo weinig mogelijk constructies en regels op te zetten, en ongebonden te genieten van hun relatie en hun samenwonen.

Reclame

Gebruiker21

#19 , 04 aug 2016 09:41

Tom ik denk dat er nooit een echte zekerheid kan gevonden worden, dit kan zelfs niet bij gehuwden. Alles zal goed gaan zolang de relatie goed gaat, om even welke constructie je opzet. Een zekerheid gaat ook gepaard met gebondenheid.
Neen, inderdaad, absolute zekerheid heb je nooit, maar bij "klassieke" gehuwden of samenwonenden, die beiden op eenzelfde adres gedomicilieerd zijn, kan de één de ander niet zomaar op straat zetten. Dit is nu bij de TS wel het geval. Zijn vriendin zou in feit veel beter af zijn als ze zelf een kot huurt. In dat geval is ze zeker dat ze het gehele schooljaar op dat kot kan verblijven, want ze heeft immers een huurcontract in handen. Wat zekerheid betreft is dit dag en nacht verschil met wanneer ze gewoon bij haar vriend zou intrekken. Stel dat de relatie halverwegen het schooljaar stuk loopt, dan kan de topic starter haar van de ene dag op de andere op straat zetten. En een kot zoeken halverwege het schooljaar, is niet zo evident.

Het is inderdaad zo dat ze geen enkele constructie MOETEN opzetten. Zeker vanuit het standpunt van de TS, want dit heeft voor hem geen enkele toegevoegde waarde. Maar als de TS naar een manier zoekt om zijn vriendin toch wat zekerheid te geven, dan is haar gewoon bij hem laten intrekken zonder boe of ba, wel de slechtst denkbare optie (als je puur naar de zekerheid voor zijn vriendin kijkt, dan). De enige "zekerheid" die ze heeft, is dat ze er mag blijven, zolang de topic starter dit goed vindt. Als de vriendin daar mee kan leven. No problem, natuurlijk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Wouter VH
Topic Starter

#20 , 04 aug 2016 13:27

Waarom altijd die slotjes, misschien kan TS ons zijn besluit en verdere afwikkeling van zijn besluit laten weten.
Volledig akkoord. Topic Starter heeft duidelijk naar advies gevraagd om zijn vriendin wat meer zekerheid te geven. Hier nu gewoon een slotje op zetten, omdat er niet meteen een pasklaar antwoord kan gegeven worden, is wel wat kort door de bocht. Misschien komt er toch nog iemand met een idee hoe één en ander kan geregeld worden. Misschien kan de TS ook even verder uitwijden over hoe hij die "zekerheid" juist ziet? Wenst hij voor zijn vriendin een zekerheid dat ze onderdak heeft in zijn appartement gedurende haar studies? Of hoe ziet hij dit?
Een huwelijk, zoals door Ferirma voorgesteld, is nu nog niet aan de orde. In de vluchtte trouwen om zo er makkelijker van af te komen zegt ons weinig, dit doen we liever meer geplant en naar onze zin.

Ik zoek inderdaad dus nog iets om mijn vriendin zekerheid te geven. Waarom? Omdat ze zeker moet zijn dat ze inderdaad een plek heeft en houdt gedurende haar resterende studieperiode (3 jaar). Wij (mijn vriendin en ik) zien de relatie inderdaad niet op de klippen lopen, gezien we (zoals aangegeven door Ferirma) een langdurige en stabiele relatie hebben. Verder wil ik dit ook graag op papier om haar ouders de zekerheid te geven dat hun dochter een woonst heeft voor haar studie. Zij hebben (zoals ik al eerder aanhaalde) 2/3de van de huur betaald van de studio waar we nu (nog even) verblijven en ik vind het dus niet meer dan logisch dat ik geen huur ga vragen voor haar. Als laatste wil ik alles ook op papier zodat niemand achteraf kan komen zeggen dat dit niet in orde was, dat ik haar wel onderhield i.p.v. haar ouders,....

Blijkbaar is zo'n commodaatscontract niet de beste manier? Waarom niet en wat is beter?

eylis

#21 , 04 aug 2016 13:49

jullie relatie is duurzaam en je wil iets of wat officiele zekerheid garanderen aan je vriendin en haar ouders is een commodaatscontract wél een goede oplossing. Maar aangezien hier niemand op het forum ervaring heeft met dat soort contracten, en het niet kennen in de prakitjk (ik wel in mijn omgeving én persoonlijk) kan ik vertellen dat als je het voor via een notaris laat registreren, dit zeker safe is. als je het zo officieel wil; maak een vrijblijvende afsptaak met een notaris, leg het hem uit en hij zal je uitleggen welke clausules en hoe je ze er in kan verwerken. Vanuit jullie vrij unieke situatie (en als je die niet wil wijzigen, toch docmillieren en/of wettteljk samenwonen) is dit de beste denkbare oplossing. Je hebt een aantal mogelijkheden. Stap daar nu mee naar een notaris die het idee kan verfijnen. De mens heeft daarvoor gestudeerd :-)

sloeberken

#22 , 04 aug 2016 14:47

Denk dat moderator Vandebos 4 jaar geleden er iets andere mening over had, of lees ik dit verkeerd.
Zoiets moet je in samenspraak met u vriendin en eventueel de ouders een regeling vinden die voor allen aanvaardbaar is.

http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=39848

asperger

#23 , 04 aug 2016 14:51

Op risico nogmaals geschoffeerd te worden en daarom met de nodige dosis tegenzin wil ik er uit welwillendheid toch nog op wijzen dat een commodaatsovereenkomst hier niet aan de orde is omdat dergelijke overeenkomst enkel door de eigenaar van het "goed" kan worden afgesloten.

Het burgerlijk wetboek (art.1877) is hieromtrent duidelijk:

"Art. 1875. Bruiklening of commodaat is een contract waarbij de ene partij aan de andere een zaak afgeeft om daarvan gebruik te maken, onder verplichting voor degene die de zaak ontvangt, die terug te geven na daarvan gebruik te hebben gemaakt.

Art. 1876. Deze lening is essentieel een overeenkomst om niet.

Art. 1877. De uitlener blijft eigenaar van de geleende zaak.

Aangezien TS geen eigenaar is zou dergelijke overeenkomst in elk geval geherkwalificeerd worden als onderverhuring (om niet), hetgeen standaard in huurcontracten wordt verboden.
Laatst gewijzigd door asperger op 04 aug 2016 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

sloeberken

#24 , 04 aug 2016 15:00

Een bruikleencontract dient niet om een verdoken verhuren weg te moffelen, daarvoor bestaan deze contracten niet.
Dan zouden nogal veel verhuurders hiervan gebruik maken.

asperger

#25 , 04 aug 2016 15:03

Een bruikleencontract dient niet om een verdoken verhuren weg te moffelen, daarvoor bestaan deze contracten niet.
Dat is de nagel op de kop slaan.
Ik heb nu gezien dat je dat reeds eerder hebt vermeld.
Zeer terecht!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

asperger

#26 , 04 aug 2016 15:10

Dat is de nagel op de kop slaan.
Ik heb nu gezien dat je dat reeds eerder hebt vermeld.
Zeer terecht!
Ik raad aan TS aan om met de info die ik in deze thread heb vermeld naar de gemeentelijke administratie van de studentenstad alsook naar de juridische dienst van de universiteit te stappen ter controle en voor mogelijks verdere nuttige raadgevingen.

Hier wordt hij enkel de pineut van een mislukt intellectueel orgasme.

Gebruiker21

#27 , 04 aug 2016 15:36

Daar zullen anderen wel over oordelen. Die hebben daar veel meer inzicht in. Het punt is dat mijn eerste antwoord nog steeds correct is.
Niemand heeft uw eerste antwoord ooit in twijfel getrokken (namelijk dat de topic starter fiscaal als alleenstaande zal beschouwd worden).
Hier wordt hij enkel de pineut van een mislukt intellectueel orgasme.
Interessant om te zien wat er gebeurt als de maskers afvallen, nietwaar? :roll: De vergelijking met de commentaarsectie van HLN.be is echt niet ver weg meer...

Maar daarmee heeft de TS nog altijd geen oplossing. Als zijn vriendin zeker huisvesting wenst gedurende haar studies, kan ze volgens mij beter gewoon zelf een kot huren. Zo heeft ze het zelf in handen. Ik zie geen enkele andere mogelijkheid. Wat het appartement van de TS betreft is het hij die huurt, dus gelijk wat er op papier gezet wordt, als de TS beslist om het huurcontract stop te zetten en er zelf uit te trekken, is de vriendin ook haar "kot" kwijt.

asperger

#28 , 04 aug 2016 15:54

De vragen van TS zijn ruimschoots beantwoord. Die vragen waren:

"1) Als ik mijn domicilie op het appartement zet, kan zij dit dan als tweede verblijfplaats nemen (zij zou bij haar ouders gedomicilieerd blijven)? Is dit afhankelijk van de verhuurder van het pand of bestaan hier concrete regels rond? Hoe regelen we dit omtrent domicilie en contract?

2) Welk statuut heb ik als ik apart woon? Is dit 'alleenstaande', 'zelfstandig student' of andere?"

Al de rest die er is bijgekomen was het gevolg van de mist die je zelf hebt veroorzaakt.

Het is zoals ferirma impliciet heeft aangegeven:

-huwen geeft meer zekerheid
-wettelijk samenwonen minder
-feitelijk samenwonen nauwelijks

De keuze is vrij. Er is een ruim keuzegamma met voor- en nadelen.

Dat univ.steden ongehuwde studenten zonder eigen inkomsten niet willen domiciliëren dat gaat het forum ook niet kunnen oplossen.

Gebruiker21

#29 , 04 aug 2016 16:03

Al de rest die er is bijgekomen was het gevolg van de mist die je zelf hebt veroorzaakt.
Lees het draadje nog eens goed door. TS heeft duidelijk aangegeven dat hij ook meer zekerheid wenst voor zijn vriendin. Sinds wanneer mag een topic starter na zijn eerste post geen bijkomende vragen meer stellen? :roll: Wat die mist betreft: het is niet omdat een mening niet strookt met die van jou, dat dit "mist is". Wat de domiciliëring betreft heb ik het bij het rechte eind, moest de vriendin bij hem intrekken en niet meer thuis wonen. Een overdaad aan replies van uwentwege (waarbij u het uiteindelijk nodig vindt te moeten schelden) zal dit niet veranderen. Maar ondertussen heeft de TS laten weten dat zijn vriendin weldegelijk nog thuis blijft wonen.
Het is zoals ferirma impliciet heeft aangegeven:

-huwen geeft meer zekerheid
Is niet aan de orde, hier.
-wettelijk samenwonen minder
Ook niet aan de orde, aangezien vriendin thuis zal gedomicilieerd blijven. Dan kan je wettelijk samenwonen.
-feitelijk samenwonen nauwelijks
Ik woon ook feitelijk samen, en we hebben beiden behoorlijk wat zekerheid dat de één de ander niet zomaar uit huis kan zetten (en uiteraard zijn ook alle andere zaken geregeld moest er één van ons beiden iets overkomen). De tijd dat je bij feitelijk samenwonen uw zaken niet perfect in orde kon maken, is al even geleden, hoor...
De keuze is vrij. Er is een ruim keuzegamma met voor- en nadelen.
Tot nu toe bevat het "keuzegamma" niets dat bruikbaar is voor de TS. Ik weet niet of er iets bestaat dat hij zou kunnen gebruiken, maar ik heb tenminste niet de pretentie om te laten uitschijnen dat ik de vragen van de TS allemaal netjes beantwoord heb, terwijl hij eigenlijk geen stap verder is... :roll:

eylis

#30 , 04 aug 2016 16:26

om precies de verwarring met een huurcontract volledig te vermijden (want in de meeste commodaatscontracten leen je inderdaad een bezit uit), zou poster via een commodaatscontract een "gebruik van accomodatie" kunnen uitlenen. dus niet de woning zelf wordt in bruikleen gegeven maar de faciliteiten van de verblijfsaccomodatie. Vriendin kan dus gebruik maken van alle faciliteiten die slapen, eten, ontspannen, zich verzorgen (kortom leven) omvatten. Binnen het betalend circuit te vergelijken met een bed&breakfast of "coachsurfing" in een gehuurd pand waarvan de huurder accomodatie toestaat aan passanten. Ik geef nog een randvoorbeeld. er is een internationale organisatie voor travellers en hosts. Daar kunnen reizigers/studenten etc. gratis kost en inwoon geven en zij helpen dan in het huishouden of ruimen je tuin op. Ook dat gaat via een overeenkomstje die sluitend is. Ik bedoel maar, poster bevraag eens bij de notaris of een "commodaatscontract van gebruik van je faciliteiten en accomodatie" een optie kan zijn. :D

Terug naar “Huren”