Het water dat binnenkomt langs de ramen is een veel voorkomend probleem bij oudere ramen. De oorzaak is dat de dichtingen verouderen en/of het raam krom getrokken is door een combinatie van slecht onderhoud (niet beitsen waardoor vocht in het hout kan trekken) en slechte dimensionering (vroeger werden ramen ontworpen en gemaakt door lokale schrijnwerkers zonder kennis van zake).
Stielmannen kunnen dat niet herstellen ( enkel proberen met extra afvoergaten te maken in de goot van het raam) en opteren voor vervanging, Vaak weegt die kost te veel op het rendement en wordt het alsmaar uitgesteld.
Ik vermoed dat het woningonderzoek de ramen niet te streng zal quoteren als ze enkel sporadisch water doorlaten ( het probleem zal zich waarschijnlijk enkel voordoen aan de slagkant bij hevige regen). Ik denk 3 punten, misschien 9 punten als het om meer dan 2/3 van de ramen gaat.
Zo'n onderzoek is een combinatie van punten en het kan op den duur wel eens oplopen. Ik ben benieuwd.
Uw frustratie is te begrijpen, jij moet er wonen.
Ik ben er zeker van dat de verhuurder ook gefrustreerd zal rond lopen, want die moet zijn investering rendabel houden en daar knelt het schoentje. Als je bij de grote verhuurders huurt, maken die een kosten/baten analyse. Het is vanuit een financieel standpunt veel interessanter om verouderde appartementen te verhuren aan een lagere prijs, dan gerenoveerde appartement aan een iets hogere prijs. De verhuurder heeft een risico genomen door uw vraag te negeren om de schimmel op te lossen. De kost voor dat probleem te verhelpen zal niet zo hoog zijn, als zijn appartement conform te maken aan de minimumeisen die Vlaanderen vooropstelt.