De impakt van bomen op de microklimaatbeleving in een stedelijk gebied wordt meer en meer erkend door de overheid. Als je weet dat na proefnemingen in een straat temperaturen zijn gemeten van 25-30° op het voetpad en wegdek onder bomen en na verwijderen van deze ( door ziekte) de temperaturen stegen met cc 15-25 graden dan snap je wel het positief effect hiervan.
En omdat de boom niet te zien is via de straat ??? Opletten , meer en meer werken we met drones om visuele boomcontroles te doen en meestal is dit op vraag van de stad omdat hun drone iets raars zag.
Ik ben het 200 % eens met hoe belangrijk bomen zijn, in alle mogelijke opzichten ( klimaat, levensvreugde, luchtkwaliteit, ecologische diversiteit ... ). Ik zou nooit durven hebben voorspellen dat ik ooit zou vragen om een boom te laten verwijderen. Maar het is de enige oplossing om mijn woonsituatie hier leefbaar te krijgen gezien de reactie van de buren.
Ik heb haar ook verwittigd voor de temperatuurstijging waar we mee te maken gaan krijgen als die boom weg is: mijn tuin is nu mét welig tierende vijgenboom al niet betreedbaar tijdens de dag in de zomer omwille van de hoge temperatuur (ommuurd aan 3 kanten en de zon staat op zijn hoogst aan kant 4).
Ik ga dan ook op zoek naar alternatieven (misschien iets prieelachtigs met klimplanten of zo, geen bomen in ieder geval ) in de hoop die temperatuurstijging wat te kunnen temperen en in de hoop ook van die tuin ( ik heb er 2: ook een voortuin, vol bloemen en planten en mét perenboom, kan ik iedereen aanraden) iets te kunnen maken waardoor ik een weliswaar zeer kleine - maar elke beetjes helpen - bijdrage kan doen aan het zorgen voor onze wereldbol en mijn eigen welzijn.