SMS - woning verlaten

sloeberken

Re: SMS - woning verlaten

#31 , 02 apr 2016 11:08

Hoe bedoel je? Een verhuurder mag toch niet opzeggen via sms, zoniet schadevergoeding
Maar niet zoals jij het verwoord, als het niet via sms kan is er geen opzeg.
Zie huurwet: http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

Misschien is het zo gebeurd: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160401_02215565
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#32 , 02 apr 2016 13:40

kwispel, alle posts best eens lezen.
sloeber: toch wel, als een verhuurder niet binnen de wettelijk vastgestelde termijn het huurcontract laat registreren kan de FOD hem een wettelijke geldboete opleggen.

Loria
Topic Starter

#33 , 02 apr 2016 13:55

De boodschap is duidelijk: vertrek deze maand waardoor het me "zeker" lijkt dat er vanaf mei iemand nieuw zal komen wonen.
Ik weet niet in welke mate een sms een bewijs is als die boodschap ook mondeling en in de praktijk wordt toegepast. Iemand gaat niet haar spullen verhuizen omdat er een 1 aprilgrap plaats vond.
Dit huurcontract is geregistreerd. Ik vraag me wel af hoe ze bv. iets van de waarborg kan terugzien want die staat niet op aparte rekening.
Zij is van plan volgende week te verhuizen. Welke stappen kan je dan ondernemen? Gewoon ergens blijven en dit soort toestanden negeren, wil ze niet. Het is duidelijk dat die huisbaas iemand anders heeft ( misschien is het niet eens familie, maar wil hij zo naar iemand anders toe de huishuur omhoog doen gaan) en in die spanningen wil zij ook niet meer leven. Maar het lijkt me toch niet correct dat die er dan zomaar mee kan wegkomen, zelfs al heeft zij de woning tegen dan al verlaten.

Reclame

sloeberken

#34 , 02 apr 2016 14:09

kwispel, alle posts best eens lezen.
sloeber: toch wel, als een verhuurder niet binnen de wettelijk vastgestelde termijn het huurcontract laat registreren kan de FOD hem een wettelijke geldboete opleggen.
€25

sloeberken

#35 , 02 apr 2016 14:15

De boodschap is duidelijk: vertrek deze maand waardoor het me "zeker" lijkt dat er vanaf mei iemand nieuw zal komen wonen.
Ik weet niet in welke mate een sms een bewijs is als die boodschap ook mondeling en in de praktijk wordt toegepast. Iemand gaat niet haar spullen verhuizen omdat er een 1 aprilgrap plaats vond.
Dit huurcontract is geregistreerd. Ik vraag me wel af hoe ze bv. iets van de waarborg kan terugzien want die staat niet op aparte rekening.
Zij is van plan volgende week te verhuizen. Welke stappen kan je dan ondernemen? Gewoon ergens blijven en dit soort toestanden negeren, wil ze niet. Het is duidelijk dat die huisbaas iemand anders heeft ( misschien is het niet eens familie, maar wil hij zo naar iemand anders toe de huishuur omhoog doen gaan) en in die spanningen wil zij ook niet meer leven. Maar het lijkt me toch niet correct dat die er dan zomaar mee kan wegkomen, zelfs al heeft zij de woning tegen dan al verlaten.
Haar beslissing maar voorzie welke kosten verhuurder kan vragen.
Geen opzeg 3 maand huur, in tweede jaar 2 maand huur, in totaal riskeer je 5 maand huur te moeten betalen.
Hoe ga je alles regelen met verhuurder? via sms is geen geldige opzeg.

Loria
Topic Starter

#36 , 02 apr 2016 14:59

Mondeling is die opzeg ook gebeurd, er zullen dus volgende maand nieuwe huurders zijn. Hoe gaat verhuurder dat regelen? Naar de gemeente stappen en zeggen: vernietig het vorige contract. Die zijn weg. Die SMS is wel degelijk verstuurd. Enkel wanneer de verhuurder fraude met zijn gsm kan aantonen, kan hij beweren: dit was ik niet. Er was duidelijk een signaal van: ik wil je eruit zonder dat hij via officiële kanalen wilde te gaan.

sloeberken

#37 , 02 apr 2016 15:17

Hoe ga je een mondelinge opzeg bewijzen, mondelinge opzeg is tevens ongeldig.
Een opzeg moet gebeuren via een AS of deurwaarders exploot.
Denk dat je de huurwet niet wil begrijpen, waarom vraag je hier dan raad veel succes.

mava105
Juridisch actief: Nee

#38 , 02 apr 2016 16:03

Gewoon in de woning blijven wonen en sloten van alle buitendeuren vervangen.
En laat die andere huurders maar voor de deur staan. Ze hebben geen poot om op te staan

Loria
Topic Starter

#39 , 02 apr 2016 16:10

Die SMS negeren, zorgt voor massa's stress. Staan er op 1 mei nieuwe huurders of niet? Voor hetzelfde geld zijn die mensen onwetend en is hen wijsgemaakt dat er tegen 1 mei een vrij appartement is.
Die verhuurder kent zelf niets van de huurwet en of wil er niets van weten. Daar ligt ook een probleem. Die persoon improviseert maar.

Tuurlijk kan je in de woonst blijven en "nadien" pas zien, maar je weet sowieso dat dit voor problemen zal zorgen.

LeenW

#40 , 02 apr 2016 16:15

Wat is uw doel uiteindelijk? Er zo lang mogelijk blijven?

asperger
Juridisch actief: Nee

#41 , 02 apr 2016 16:32

Ofwel kom je op voor je rechten en dat veroorzaakt sowieso stress (A).
Ofwel wil je geen absoluut geen stress en dan doe je wat van je gevraagd wordt (B).

Buiten (A) en (B) is er geen derde weg.
Op een wonder wachten heeft ook niet veel zin.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

artemis

#42 , 02 apr 2016 18:32

Huren en verhuren is een spel dat door beide partijen correct gespeeld moet worden.
Wat ik persoonlijk in de situatie van uw zus zou doen is de huisbaas er vriendelijk op wijzen dat die sms geen geldige en wettige opzeg is en dat u daarom niet anders kan dan er geen rekening mee te houden.
En dat.....
Indien huisbaas alsnog een correcte en wettelijke opzeg zou geven bedraagt die 6 maanden en kan die pas ingaan per 1 mei om af te lopen op 31 oktober. Zus heeft dus nog voldoende tijd en mag dan altijd een tegenopzeg geven van 1 maand als ze vroeger iets vindt. Huisbaas moet dan wel de naam + verwantschap van het familielid in de aangetekende opzeg vermelden.
.
Stand up for your rights! En zo weet de huisbaas tenminste heel duidelijk dat het appartement niet leeg zal staan op 1 mei, scheelt ook weer een pak stress voor jullie. Kort op de bal spelen geeft vaak minder stress dan de zaken op zijn beloop laten en mensen worden al te vaak behandeld zoals ze zich willen laten behandelen.
Als jullie dat niet willen doen of vinden dat dat nog teveel stress zou geven dan vraag ik me eigenlijk af waarom je hier juridische raad komt vragen. Jullie zijn toch volwassen mensen en geen kinderen?

Intussen het slot veranderen (het oude slot kan je bij je uiteindelijke vertrek wanneer dan ooit terug plaatsen) zoals Mava aanraadde vind ik ook een heel goed idee.

KJ86

#43 , 02 apr 2016 18:46

Ik denk dat jullie de zus van TS verkeerd begrijpen. Ze wil blijkbaar de woning verlaten, kan perfect aangezien dat de verhuurder in een sms heeft aangegeven dat ook hij wenst dat de huurder tegen 1 mei de woning verlaat. Er kan dus een minnelijke overeenkomst gevormd worden om de huur te ontbinden.

De zus van TS zou graag de woning verlaten en tegelijkertijd nog wat geld uit de verhuurder zijn zakken kloppen. Spijtig genoeg bestaat die mogelijkheid niet, ofwel gaat ze in op het verzoek van de verhuurder en vertrekt ze tegen 1 mei zonder enige vorm van compensatie.
Of ze weigert, in dat geval kan ze gewoonweg blijven wonen.

sloeberken

#44 , 02 apr 2016 19:10

Klopt KJ86 maar dan is het raadzaam het akkoord op geschrift te zetten dat ze bewijs hebben.

Jackrussell

#45 , 03 apr 2016 20:26

Mijn zus kreeg zopas een sms van haar huisbaas met als bericht: gelieve het appartement voor einde april te verlaten.
Ze belde de huisbaas op en er "zou" familie komen wonen. De huur was altijd correct betaald, de huisbaas heeft ook geen enkele aanvraag via het vredegerecht op aangetekende brief opgesteld. Dat geeft hij zelf toe. Wat doe je met zo'n sms?
Negeren of als je heel netjes wilt zijn, de huisbaas erop wijzen dat dat niet de correcte opzegprocedure is.

Terug naar “Huren”