Alleen wonen met student (ten laste ouders)

asperger
Juridisch actief: Nee

Re: Alleen wonen met student (ten laste ouders)

#46 , 02 aug 2016 13:56

Plegen de ouders dan ook geen fraude, als ze hun kind nog te laste aangeven bij de belastingen, of daardoor soms hogere uitkeringen genieten.
Neen want het kind is effectief ten laste.
Meer nog: de ouders zijn verplicht financieel te steunen zolang de dochter studeert.
Ik ken zelfs een geval waar twee studenten GEHUWD zijn maar nog steeds ten laste van de respectievelijke ouders.
Hun kind gaat bij een werkende vriend wonen.
Fiscaal heeft dat geen enkele impact.
Als ik ga samenwonen met een miljardaire heeft dat geen enkele invloed op de belastingen die ik betaal.
Mogelijks wel voor sociale uitkeringen (werkloosheid,...) maar dat is hier niet het geval.
Aangezien geen enkele instantie "benadeeld" wordt zal er ook geen protest komen.

Sorry maar men zoekt hier naar een stok om te slaan die er niet is.
Laatst gewijzigd door asperger op 02 aug 2016 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#47 , 02 aug 2016 13:58

Hun kind gaat bij een werkende vriend wonen.
die niet voor het onderhoud van dat kind instaat en daar ook niet verplicht kan toe worden. Tenzij ze wettelijk samenwonend zijn of trouwen.

Gebruiker21

#48 , 02 aug 2016 14:01

Laat voor de rest de RVA-wetgeving en alle andere uitkeringen hier buiten. Die hebben elk hun specifieke wetgeving waardoor je een hoger/lagere uitkering kan krijgen afhankelijk van de sociale situatie. En dat heeftniks te maken met deze discussie.
Het feit dat iemand al dan niet studeert, heeft ook NIKS te maken met deze discussie! Het wordt als argument gebruikt om iemand die PERMANENT ergens gaat wonen, een excuus te geven om zich daar niet te domiciliëren.

De FOD Binnenlande Zaken stelt:
De algemene reglementering inzake bevolking voorziet dat elke persoon moet worden ingeschreven in de registers van de gemeente waar hij zijn hoofdverblijfplaats gevestigd heeft, op het adres waar hij effectief verblijft gedurende het grootste deel van het jaar.

Maar voor de studenten die dichtbij de plaats waar ze studeren op « kot » zitten, is men van oordeel dat het om een tijdelijke situatie gaat; zij worden dus beschouwd als tijdelijk afwezig en moeten in hun gezin ingeschreven blijven. Normaal gezien blijven de studenten tijdens deze periode immers ten laste van hun ouders en komen zij regelmatig naar huis voor de week-ends en de schoolvakanties.

Een van de voornaamste gevolgen van deze situatie is dat de studenten administratief beheerd blijven door de gemeente waar zij ingeschreven zijn, met name voor al hun officiële documenten (identiteitskaart, rijbewijs, enz.), om getuigschriften of attesten te verkrijgen en voor hun kiesverplichtingen.

Nochtans gaat het niet om een dwingende regel, want de reglementering voorziet dat de student die geen gezin of haardstede meer heeft in zijn gemeente van oorsprong en niet meer ten laste van zijn gezin valt, ingeschreven wordt in de gemeente waar hij effectief verblijft.

Een student mag dus zijn inschrijving vragen in de registers van de gemeente waar hij studeert. Naast de realiteit van de effectieve verblijfplaats moet de gemeente bijgevolg nagaan of de student niet meer ten laste van zijn gezin valt (dat hij een financiële onafhankelijkheid geniet) en of hij geen gezin of haardstede meer heeft in een andere gemeente.

Het onderzoek met betrekking tot het effectieve karakter van de hoofdverblijfplaats van een student gebeurt overeenkomstig de bepalingen van het gemeentereglement terzake; de student is ertoe gehouden aan het gemeentebestuur alle elementen te verschaffen die het mogelijk moeten maken de situatie van de verblijfplaats te beoordelen, met name wat zijn financiële onafhankelijkheid betreft.
Kan je me even zeggen waar u ziet staan dat een student die PERMANENT intrekt bij haar vriend, een vrijstelling krijgt om haar domicilieadres te wijzigen naar haar werkelijke verblijfplaats?
Laatst gewijzigd door Gebruiker21 op 02 aug 2016 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

sloeberken

#49 , 02 aug 2016 14:02

Als ze geen huur betaald is er al een bewijs van onderhoud.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

asperger

#50 , 02 aug 2016 14:04

Als ze geen huur betaald is er al een bewijs van onderhoud.
Dat is geen onderhoud in de wettelijke betekenis van het woord.
Hoogstens een "geschenk" in de vorm van gastvrijheid. En schenken staat vrij.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

asperger

#51 , 02 aug 2016 14:09

Kan je me even zeggen waar u ziet staan dat een student die PERMANENT intrekt bij haar vriend, een vrijstelling krijgt om haar domicilieadres te wijzigen naar haar werkelijke verblijfplaats?

Kan je mij zeggen waar de wettelijke definitie van "vriend" te vinden is?
Juridisch zijn dit twee vreemden. En één van de twee verblijft als student op het adres van de andere.
Nergens verboden in de Belgische wetgeving.
Ik verbleef als student ook in hetzelfde huis waar de kotmadam (oudere weduwe - niet mijn "vriendin") was gedomicilieerd.

Gebruiker21

#52 , 02 aug 2016 14:48

Kan je mij zeggen waar de wettelijke definitie van "vriend" te vinden is? Juridisch zijn dit twee vreemden.
Ah, OK, dus als twee personen vreemden voor elkaar zijn, hoeft één van de twee (ondanks het feit dat die er wel permanent verblijft) zich daar niet te domiciliëren? Kan je me even zeggen in welke wettekst dit staat? :roll:
En één van de twee verblijft als student op het adres van de andere.
"Als student"? Nogmaals: het is niet omdat iemand studeert, dat deze persoon zich niet moet domiciliëren op het adres waar ze permanent gaat wonen.
Ik verbleef als student ook in hetzelfde huis waar de kotmadam (oudere weduwe - niet mijn "vriendin") was gedomicilieerd.
En ben jij daar ingetrokken met het idee om vanaf dan daar te blijven wonen, ook als de studies afgerond waren? En dit ook permanent, dus niet in de weekends of schoolvakanties naar huis? Ik denk het niet. Ik hoop ook dat je niet in hetzelfde bed sliep dan de kotmadam :roll: . Stop dus AUB met een kotsituatie te vergelijken met de situatie van de TS, waar zijn vriendin PERMANENT en FULL TIME bij hem komt wonen. We spreken over twee verschillende zaken.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger

#53 , 02 aug 2016 14:54

Tja ik classeer dit in de map "sterfhuisje", "naicwill" en consoorten.
Ik laat me niet meer vangen aan eeuwigdurende discussies.
Mijn raad aan TS is gewoonweg te doen wat hij reeds zelf van plan was.
Blijkbaar is JPV van dezelfde mening en heeft hij bovendien alle overtuigende argumenten reeds
aangevoerd.

ps: ook het al of niet delen van een bed is totaal irrelevant; ik heb nog nooit gehoord van de regel
"waar ik een bed deel moet ik me domiciliëren..."; ocharme al die gemeentelijke administraties, die zouden nogal wat werk krijgen!

Gebruiker21

#54 , 02 aug 2016 14:59

Mijn raad aan TS is gewoonweg te doen wat hij reeds zelf van plan was.
Dus domiciliefraude plegen. :roll:
Blijkbaar is JPV van dezelfde mening
Da's ook een argument...
en heeft hij bovendien alle overtuigende argumenten reeds aangevoerd.
Ja? Ik heb van hem nog geen argument gehoord dat iemand die ergens permanent gaat verblijven, zich daar niet moet domiciliëren, enkel omdat ze nog studeert.
ps: ook het al of niet delen van een bed is totaal irrelevant; ik heb nog nooit gehoord van de regel
"waar ik een bed deel moet ik me domiciliëren..."; ocharme al die gemeentelijke administraties, die zouden nogal wat werk krijgen!
Heb ik ooit gezegd dat dit een regel was? Ik zei dit enkel om aan te tonen hoe fundamenteel verschillend uw situatie met uw "kotmadam" is, in vergelijking met de situatie van de TS. Zelfs al slaapt de vriendin van de topic starter in een aparte kamer, als ze enkel nog daar slaapt, en ook van plan is daar te blijven slapen eens haar studies afgerond zijn, moet ze zich daar domiciliëren...

Moest de vriendin van de topic starter het appartement van haar vriend inderdaad als "kot" gebruiken, maar haar hoofdverblijfplaats wel thuis houden (dus daar ook nog af en toe wonen, overnachten, deel van haar spullen bewaren, etc...) dan is het een ander verhaal. Maar TS geeft aan dat zijn vriendin permanent bij hem zou komen wonen. Totaal niet te vergelijken met een kot-situatie.
Laatst gewijzigd door Gebruiker21 op 02 aug 2016 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.

asperger

#55 , 02 aug 2016 15:05

Goed zo. Laten we dat jong koppel nu even gerust en van elkaar genieten!
Als ze is afgestudeerd zullen ze samen meer dan wijs genoeg zijn om hun situatie aan te passen
aan de nieuwe situatie.

Gebruiker21

#56 , 02 aug 2016 15:08

Goed zo. Laten we dat jong koppel nu even gerust en van elkaar genieten!
Als ze is afgestudeerd zullen ze samen meer dan wijs genoeg zijn om hun situatie aan te passen
aan de nieuwe situatie.
Welke nieuwe situatie? Dat zij plots niet meer studeert maar werkzoekende is? Vrij irrelevant als het om domiciliëring gaat. Op dat vlak begint de "nieuwe situatie" immers op het moment dat ze intrekt bij haar vriend.

Wat een onzin heb ik hier al gehoord, zeg. Wat is het volgende? Dat verliefde koppeltjes die net gaan samenwonen, nog enkele jaren mogen wachten met zich op hun nieuwe stekje te domiciliëren, tot ze uitgevist hebben of ze wel langer dan enkele jaren samen kunnen leven? :roll:

JPV

#57 , 02 aug 2016 15:35

Het feit dat iemand al dan niet studeert, heeft ook NIKS te maken met deze discussie! Het wordt als argument gebruikt om iemand die PERMANENT ergens gaat wonen, een excuus te geven om zich daar niet te domiciliëren.
je geeft dan echter zelf een tekst die over studenten gaat... dat heeft dus wél iets te maken, want de wet geeft net een uitzondering aan het feit van permanent verblijven:
"Maar voor de studenten die dichtbij de plaats waar ze studeren op « kot » zitten, is men van oordeel dat het om een tijdelijke situatie gaat;"

Dat ze niet naar huis gaan in weekends-schoolvakanties is absoluut geen beletsel.
Men krijgt die vrijstelling niet, het is de overheid die via art. 18 bepaalt of ze haar domicilie MAG zetten.

Code: Selecteer alles

Art. 18.Worden beschouwd als tijdelijk afwezig, evenals, in voorkomend geval, de leden van hun gezin : 4° personen die omwille van studieredenen buiten de verblijfplaats verblijven van het gezin waartoe zij behoren;
Hoewel die persoon voor jou permanent is verhuisd, staat in artikel duidelijk dat deze personen beschouwd worden als TIJDELIJK afwezig. Er staat ook duidelijk wanneer er geen sprake meer is van tijdelijk afwezig:

Worden niet beschouwd als tijdelijk afwezig en worden ingeschreven in de registers waar ze hun effectieve verblijfplaats hebben of de gemeente waar de instelling waar ze verblijven gevestigd is :
4° de personen bedoeld in het eerste lid, 4°, die geen gezin noch haardstede meer hebben en die niet meer ten laste zijn van hun familie;

Het al dan niet tijdelijk afwezig zijn, staat dus duidelijk in verband met economische onafhankelijkheid, niet noodzakelijk met de plannen in de toekomst. En is wettelijk best duidelijk gedefinieerd.

Gebruiker21, elke studentenstad heeft zijn kop daar al meermaals over gebroken. Bij mijn weten weigert ELKE studentenstad nog altijd de domiciliering van studenten die uit een andere gemeente komen en op kot gaan, zélfs al zijn ze financieel onafhankelijk. En dat is tégen de wet en dat weten ze (herhaaldelijk worden ze dan ook geforceerd om wél die studenten in te schrijven). Geen haar op hun hoofd die er maar aan denkt om studenten die wél afhankelijk zijn van hun ouders, te laten domicilieren. Want daar hebben ze de wet (zie art. 18) wél langs hun kant.

Mocht de OP nu verklaren dat hij haar ten laste heeft en financieel ondersteunt, is het een andere zaak.

Gebruiker21

#58 , 02 aug 2016 15:44

JPV, je doet belachelijk! De vriendin van de TS verblijft NIET omwille van de studies bij haar vriend, maar omdat ze een relatie heeft met haar vriend! OK, dit valt niet te controleren, maar dat het niet te controlerel valt, is geen excuus voor de vriendin om zich daar niet laat domiciliëren. Als de topic starter hier zegt: "Ze leeft gedurende haar studies bij mij aangezien haar campus in de buurt is van mijn appartement, maar eens ze afgestudeerd is, gaat ze gewoon terug bij haar ouders wonen.", dan ga ik akkoord. Maar het is wel duidelijk dat de TS en zijn vriendin op dit moment gewoon feitelijk willen beginnen samenwonen, nu en voor altijd (als de relatie blijft duren). Toevallig studeert zijn vriendin nog, maar dit doet hier niet ter zake. Het gaat hier ook niet om een "kot", het gaat om een volwaardig appartement. Wees maar zeker dat de gemeente NIET zal weigeren als iemand zich op het adres van een gewoon appartement wil laten domiciliëren. Men gaat echt niet vragen "Jamaar, mevrouw, bent u studente? Neen, dan kan dit niet." Voor zover ik weet, controleert men helemaal niet of u nog studeert, werkloos bent, bediende, arbeider, weet ik veel wat, als u zich ergens wil laten domiciliëren. Een geldige identiteitskaart is alles wat je nodig hebt.

JPV

#59 , 02 aug 2016 15:54

JPV, je doet belachelijk! De vriendin van de TS verblijft NIET omwille van de studies bij haar vriend, maar omdat ze een relatie heeft met haar vriend!
ik doe niet belachelijk. Al dan niet een relatie hebben, is niet bepalend om een domicilie aan te passen. Opnieuw: check de wetgeving.
Kan je mij zeggen waar de wettelijke definitie van "vriend" te vinden is? Juridisch zijn dit twee vreemden.
Ah, OK, dus als twee personen vreemden voor elkaar zijn, hoeft één van de twee (ondanks het feit dat die er wel permanent verblijft) zich daar niet te domiciliëren? Kan je me even zeggen in welke wettekst dit staat? :roll:
opnieuw: sleur er geen andere situaties bij. Dit gaat over een student.
En één van de twee verblijft als student op het adres van de andere.
"Als student"? Nogmaals: het is niet omdat iemand studeert, dat deze persoon zich niet moet domiciliëren op het adres waar ze permanent gaat wonen.
En ben jij daar ingetrokken met het idee om vanaf dan daar te blijven wonen, ook als de studies afgerond waren? En dit ook permanent, dus niet in de weekends of schoolvakanties naar huis? Ik denk het niet. Ik hoop ook dat je niet in hetzelfde bed sliep dan de kotmadam :roll: . Stop dus AUB met een kotsituatie te vergelijken met de situatie van de TS, waar zijn vriendin PERMANENT en FULL TIME bij hem komt wonen. We spreken over twee verschillende zaken.
je mag nu nog verschillende keren het woord permanent en full time gebuiken, dat is niet iets waar de wet zich mee bezighoudt. Wel over financieel onafhankelijk zijn, afhankelijkheid van de ouders, ... Men heeft wél het woord tijdelijk en het woord hoofdzakelijk gedefinieerd, niet het woord permanent.

Zie ook het begrip "haardstede":

5. Tijdelijke afwezigheid
• In bepaalde gevallen blijft een persoon op een adres
ingeschreven, maar woont hij/zij er tijdelijk niet meer.
• Voorwaarden: beschikken over een gezin of een
haardstede op dit adres en zich bevinden in één van de
toegelaten gevallen,

3. Haardstede
= Adres waarop een persoon is ingeschreven in het
bevolkingsregister, maar waar deze persoon tijdelijk
afwezig is.
In het geval van een haardstede is het belangrijk dat de
betrokkene kan aantonen dat hij/zij er voldoende
belangen behoudt (vb. eigenaar of huurder van een nietgebruikte
woning).

http://www.politiestudies.be/userfiles/ ... A.PPTX.pdf

Auteur: Etienne Van Verdegem, Adviseur - generaal – FOD Binnenlandse Zaken
Diensten Bevolking & Identiteitskaarten en Rijksregister

artemis

#60 , 02 aug 2016 16:03

Haardstede

Wat een mooi woord heb ik vandaag bijgeleerd :)

Terug naar “Huren”