Overdracht van een korte duur huurcontract

Sunshine2022
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Re: Huurcontract niet geregistreerd

#61 , 06 aug 2022 13:13

Wegens ziekte ben ik niet langs makelaar kantoor geweest, maar zij wilden de sleutels toch per 1 aug terug (op mail bewijs), dus hebben we het in de brievenbus gedaan, om toch op tijd te zijn en om aan ons afspraak te houden. We hebben een opzegbrief erbij gedaan in dezelfde envelop. Dit allemaal rond 1 aug.
Is allemaal zo warrig, ik krijg er een punthoofd van. Sorry dit is niet meer te becommentariëren, bij elke reply andere feiten en/of data.
En nogmaals, heeft de vriend meegetekend voor de opzeg? Want dat is ook vereist. TS blijft dat antwoord schuldig

@freelance
Ik denk dat laten tekenen voor ontvangst ook een legitieme wijze is, niet?
We hebben beide getekend voor de opzeg, de andere data wist ik sinds gisteren pas. Ik heb het huurcontract niet in mijn handen, heb alleen een blaadje waarin staat dat het contract 1 aug 2022 ingaat en dat voor de duur van 1 jaar. Nadien wordt er verbouwd

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sunshine2022
Topic Starter

#62 , 06 aug 2022 13:18

Ik denk dat mijn antwoorden toch duidelijk zijn.....
ER WERD OPGEZEGD OP OGENBLIK DAT CONTRACT NOG NIET GEREGISTREERD DIENDE TE ZIJN.
TS kan daarom de "niet registratie" ervan niet inroepen als grond voor ongeldigheid.
Hoe dat in elkaar zit op het gebied van regels en wetten, dat durf ik niet te zeggen.
diverse datums komen naar voren
31 mei 2022 => bekend bij Korfine en FOD Financien
02 juni 2022 => ondertekend
opgezegd op 28 juli 2022 => opzegging gaat in op 1 aug 2022 (voorstel van de makelaar)
1 aug 2022 => ingang huurcontract loopt tot en met 31 juli 2023
4 aug 2022 => contract geregistreerd, nadat makelaar sleutels en opzegbrief in handen heeft (zelf ook om gevraagd en op mail bevestigd) ook is op deze dag plaatsbeschrijving opgestelt (die moet ik ondertekenen van haar. maarja ik woon daar niet meer en nooit gebruik gemaakt van het huis en geen sleutels om nog iets te bevestigen of opmerkingen te plaatsen in het document)
v.a. 08 aug => beginnen de bezichtigingen al, als iemand de woning dan per direct wilt huren, dan moet ik even navragen bij de huurdersbond of het dan rechtsgeldig is om 2 of 3 maanden borg terug te kunnen krijgen.

Korte samenvatting, verder is het afwachten voor nu
De persoon die dit allemaal regelt is de commerciele medewerker, dus geen rentmeester, zij heeft ook geen BIV registratie. Ze werkt in dienst van een rentmeester, maar de rentmeester zelf met de BIV registratie heb ik nooit gezien of gesproken. Wij communiceren alleen met haar

freelance

#63 , 06 aug 2022 13:46

Wegens ziekte ben ik niet langs makelaar kantoor geweest, maar zij wilden de sleutels toch per 1 aug terug (op mail bewijs), dus hebben we het in de brievenbus gedaan, om toch op tijd te zijn en om aan ons afspraak te houden. We hebben een opzegbrief erbij gedaan in dezelfde envelop. Dit allemaal rond 1 aug.
Is allemaal zo warrig, ik krijg er een punthoofd van. Sorry dit is niet meer te becommentariëren, bij elke reply andere feiten en/of data.
En nogmaals, heeft de vriend meegetekend voor de opzeg? Want dat is ook vereist. TS blijft dat antwoord schuldig

@freelance
Ik zou zelfs meer zeggen ( zoals Jansen en Jansen plachten te zeggen ) " tekenen voor ontvangst " is een conditio sine qua non .
Er moet toch ergens een bewijs voor zijn .
Een VR zal toch vragen : " waar is het bewijs dat u dit of dat gedaan hebt ? " .

En dan is er dit :
Quote : " Het enige wat ik heb kunnen vinden is een 1 pagina van het contract, waarin staat dat het huurcontract officieel per 01 aug 2022 in zal gaan voor 1 jaar. Het eindigt op 31 juli 2023. "
Het huurcontract niet gekregen , en plots duikt één pagina op ??
Huurcontract aanvankelijk ondertekend ergens in Juni ( ook waarborg datum zegt Juni ) ; intrek kon half Juli .
En nu gaat het ( teruggevonden pagina ? ) pas in op 1 Augustus .

De vriend moet alleen contract opzeg tekenen , indien hij oorspronkelijk ook het contract mede ondertekend heeft .
Iets wat tot hiertoe niet uitgeklaard is .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Sunshine2022
Topic Starter

#64 , 06 aug 2022 22:24

@freelance
Ik zou zelfs meer zeggen ( zoals Jansen en Jansen plachten te zeggen ) " tekenen voor ontvangst " is een conditio sine qua non .
Er moet toch ergens een bewijs voor zijn .
Een VR zal toch vragen : " waar is het bewijs dat u dit of dat gedaan hebt ? " .

En dan is er dit :
Quote : " Het enige wat ik heb kunnen vinden is een 1 pagina van het contract, waarin staat dat het huurcontract officieel per 01 aug 2022 in zal gaan voor 1 jaar. Het eindigt op 31 juli 2023. "
Het huurcontract niet gekregen , en plots duikt één pagina op ??
Huurcontract aanvankelijk ondertekend ergens in Juni ( ook waarborg datum zegt Juni ) ; intrek kon half Juli .
En nu gaat het ( teruggevonden pagina ? ) pas in op 1 Augustus .

De vriend moet alleen contract opzeg tekenen , indien hij oorspronkelijk ook het contract mede ondertekend heeft .
Iets wat tot hiertoe niet uitgeklaard is .
Het contract hebben wij beide getekend en daarom hebben we ook beide de opzegging gedaan en getekend. Ja inderdaad het enige wat ik kom terugvinden is 1 pagina van het contract dat ze ons meegegeven had op de dag dat we getekend hadden. Hierop staat namelijk rekeningnnummer en kostenplaatje op + datum van ingang. Dit zat bij een aantal andere paginas van de verzekering die ze aanboden.
Na goed zoeken heb ik dat teruggevonden.

Voor mij is het zelf ook warrig want ik heb de maand juli ook betaald, en het contract is ingegaan per aug. Dus niet bij stil gestaan. Ging er eerder vanuit dat het al eerder was ingegaan, waarom heb ik anders voor de maand juli betaald?
Maar bedankt voor de kritische vragen, het helpt wel mee.

freelance

#65 , 07 aug 2022 14:56

Quote : " Het contract hebben wij beide getekend en daarom hebben we ook beide de opzegging gedaan en getekend. Ja inderdaad het enige wat ik kom terugvinden is 1 pagina van het contract dat ze ons meegegeven had op de dag dat we getekend hadden. Hierop staat namelijk rekeningnnummer en kostenplaatje op + datum van ingang. Dit zat bij een aantal andere paginas van de verzekering die ze aanboden.
Na goed zoeken heb ik dat teruggevonden. "

Wanneer het contract zou geregistreerd zijn , kunt u als belanghebbende een copie opvragen bij het registratiekantoor .
Dan hebben we minstens al iets wat officieel is . ( ook voor u van belang voor het verdere verloop ) .

Dus , u zou met een situatie zitten blijkbaar , waarbij een gesloten contract ( ingaand 1 Augustus ) reeds opgezegd werd in Juli . ( bewijs ? ) .
Dit is niet noodzakelijk in tegenspraak .
Juridisch feit is dat een gesloten contract gevolgen heeft , en zeker wanneer het tegenstelbaar is aan derden . ( het contract is tegenstelbaar aan derden vanaf het ogenblik dat het geregistreerd is ) .

Sunshine2022
Topic Starter

#66 , 08 aug 2022 10:25

Quote : " Het contract hebben wij beide getekend en daarom hebben we ook beide de opzegging gedaan en getekend. Ja inderdaad het enige wat ik kom terugvinden is 1 pagina van het contract dat ze ons meegegeven had op de dag dat we getekend hadden. Hierop staat namelijk rekeningnnummer en kostenplaatje op + datum van ingang. Dit zat bij een aantal andere paginas van de verzekering die ze aanboden.
Na goed zoeken heb ik dat teruggevonden. "

Wanneer het contract zou geregistreerd zijn , kunt u als belanghebbende een copie opvragen bij het registratiekantoor .
Dan hebben we minstens al iets wat officieel is . ( ook voor u van belang voor het verdere verloop ) .

Dus , u zou met een situatie zitten blijkbaar , waarbij een gesloten contract ( ingaand 1 Augustus ) reeds opgezegd werd in Juli . ( bewijs ? ) .
Dit is niet noodzakelijk in tegenspraak .
Juridisch feit is dat een gesloten contract gevolgen heeft , en zeker wanneer het tegenstelbaar is aan derden . ( het contract is tegenstelbaar aan derden vanaf het ogenblik dat het geregistreerd is ) .
Ik heb het huurcontract vandaag opgevraagd, hopelijk wordt het verstuurd.
Het is inderdaad opgezegd in juli en de opzegging zou effectief ingaan op 01 aug en daar heb ik bewijs van. Maargoed vanaf vandaag beginnen ook de bezichtingen en mocht iemand het huis per direct willen huren, dan hoop ik dat ik een deel van de borg terugkrijg en we het op die manier kunnen afsluiten.

Sunshine2022
Topic Starter

#67 , 19 aug 2022 09:00

Onderwerp samengevoegd - JurecaBE - moderator

Beste,

Ik en mn partner huurden een huis, het contract is ingegaan op 1 augustus 2022. De opzegging hadden we daar voor al opgezegd en de opzeggingstermijn zou per 1 augustus tot en met 1 november 2022 lopen. Zelf hebben we tot op heden het huurcontract niet gekregen. Het is wel sinds 4 augustus geregistreerd. Ook hebben we halve maand juli betaald (achteraf hoor ik van belgische collega's dat dat eigenlijk niet hoefde, aangezien het contract nog niet was ingegaan, daarnaast moesten wij eerder dan 1 aug al een plaatsbeschrijving krijgen, en ook dit was niet geregeld.)

We hebben de sleutels op verzoek van de makelaar ook ingeleverd rond 1 augustus. Hiervan ook een bevestiging van gekregen op schrift.

Er werd steeds gezegd dat we vastzitten aan een opzeggingstermijn van 3 maanden. Dus is er een persoon, met een vast salaris en goed inkomen, die het huis per direct wilt huren. Hij heeft al zijn papieren, inkomenverklaring, kanditatuur forumlier etc al langer dan een week geleden ingeleverd. Toen hij gisteren had gebeld werd er gezegd dat het 2 weken kan duren. Dat betekent dat we dan al in september zitten. Echter toen wij ons als kandidaat voorstelde duurde het amper dan 3 dagen dat we een akkoord van de eigenaar hadden gekregen + we hebben de eigenaar ook nooit ontmoet.

Wat voor gevolgen kan dit hebben wat betreft de borg? Wij hebben iemand gevonden en hij verdient voldoende, heeft ook een huurdersverklaring van goedgedrag etc. Wij willen niet nog een maand huur betalen, terwijl er eigenlijk al iemand per direct in kan wonen. Ook kwa formaliteiten over gas water licht, als dit lang op onze naam blijft staan terwijl wij daar niet wonen, dan moeten wij ook daarvoor betalen.

Kunnen ze nog een maand huur van ons inhouden, doordat zij nalatig zijn? En wat kan ik het best doen met de energie en watercontracten? Nooit gebruik van gemaakt en de watereindstand meter laat dit ook zien (Wij hebben hier foto's van). Ik had gebeld met de waterleverancier en die zei dat ik het overnamecontract terug op de eigenaars naam moet zetten, zolang er geen nieuwe huurder is. Zal ik dit dan ook per direct doen?

Thomas_A

#68 , 19 aug 2022 11:16

Jullie hebben er in alle eerlijkheid wel een rommeltje van gemaakt.

Wat staat er eigenlijk op papier i.v.m. jullie opzeg? Wat hebben jullie geschreven en is er schriftelijk op gereageerd? Is er een onderlinge overeenkomst gemaakt?

Uiteraard moet je niet vanaf half juli betalen voor een contract dat op 1 augustus ingaat. Waarom was dat?

Naast de 3 maanden opzegtermijn is er ook nog een opzegvergoeding. Zijn jullie je daar van bewust of werd hier iets rond afgesproken? Wat voor een huurcontract is het?

Als je akkoord was met 3 maanden opzeg, waarom geef je dan de sleutels af? Of is dit de opzegvergoeding en niet de huur tijdens de opzegtermijn?

Je mag uiteraard een nieuwe huurder voorstellen, maar de verhuurder kiest nog steeds zelf aan wie hij verhuurt. Feit dat je iemand hebt aangedragen kan je niet gebruiken om te stoppen met huur betalen.

https://www.vlaanderen.be/einde-en-opze ... urcontract

Ik ga ervan uit dat het pand in Vlaanderen ligt?

Thomas_A

#69 , 19 aug 2022 11:25

Waarom een nieuw topic indien u al eentje van 5 pagina’s hebt?

freelance

#70 , 19 aug 2022 13:13

https://juridischforum.be/viewtopic.php ... 9&start=60

Deze topic staat nog steeds open ( geen slotje op ) en om eindeloze discussies en verwarring te vermijden stel ik voor om deze huidige te sluiten ( en de vorige open te laten ) .
Het gaat tenslotte over dezelfde vraag .
De vraagsteller ( TS ) kan alle eigen beweringen terugvinden in één topic ; en diegenen die het nog zien zitten om te antwoorden , kunnen ook hun vorige antwoorden makkelijk terugvinden op de vorige topic .

Thomas_A

#71 , 19 aug 2022 19:23

Eens. Naam TS deed niet direct een belletje rinkelen, maar het meeste is inderdaad in het vorige topic al gezegd.

Terug naar “Huren”