SMS - woning verlaten

sloeberken

Re: SMS - woning verlaten

#76 , 15 apr 2016 06:56

Als politie geen pv wil opmaken, zeg je gewoon dat je klacht zal indienen bij comité p.

http://www.comitep.be/nl/index.asp?ID=Complaint
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#77 , 15 apr 2016 08:35

De verhuurder heeft trouwens net naar mijn zus gebeld en was poeslief, hij wil ALLES voor haar doen op voorwaarde dat ze er de politie of gerecht buiten laten. Ze excuseerden zich voor de sms'en.
Wil dat zeggen dat de SMS'en niet meer gelden en dat ze mag blijven wonen?

Ik zou toch maar verder gaan met politie erbij te betrekken, dit zaakje stinkt wat teveel.

Loria
Topic Starter

#78 , 15 apr 2016 11:51

Met comité P heb ik gedreigd, maar ze waren niet onder de indruk. Ooit diende ik klacht bij hen in voor een zaak waar zelfs geluidsfragmenten aan te pas kwamen. Niet veel later ontving ik een brief waarin mijn klacht ongegrond werd verklaard.

Neen, de verhuurder was vriendelijk maar vroeg op het einde toch wel heel beleefd of ze zaterdag de sleutels wil komen afgeven. Dan laten "we" alles vallen. Wel makkelijk, eerst een beetje sms'en sturen met dreigementen, de politie die geen klacht wil noteren om nadien toch nog te zeggen: geef hem af zodat mijn naam niet wordt geschaad. Duidelijk iemand die al gekend is bij het gerecht vermits hij alles in der minne wil regelen.

Ik dacht: ik laat ze een onderhandse akte opstellen over de overhandiging van de sleutels op vraag van verhuurder, maar als zij dan eveneens met "gelezen en goedgekeurd" tekent, is dat dan een teken dat zij akkoord gaat met het afgeven van de sleutels en er naar de verhuurder toe niets meer kan gedaan worden?

Reclame

sloeberken

#79 , 15 apr 2016 15:36

Ik ging er zo snel mogelijk mee naar een advocaat.

Loria
Topic Starter

#80 , 05 mei 2016 14:30

Stand van zaken: midden april is ze vertrokken, ze moest onder druk de sleutels afgeven. Op dat moment was er al enkele dagen een nieuwe maand begonnen, maar die heeft ze niet betaald. De waarborg krijgt ze niet terug ( de eigenaar vond het vuil en het zou voor de kosten van een kuisploeg).
We hadden een officieel document van de huurdersbond ivm sleuteloverdracht mee, maar die eigenaar weigerde te ondertekenen. Intussen woont hij er zelf.

Naar het vredegerecht zie ik die man niet stappen want het is duidelijk dat hij zelf in louche zaken zit en bot zal vangen. In het slechtste geval kan hij beweren dat ze er nog tot mei bleef ( of nog zit). Er zijn natuurlijk die sms'en.
Hij kan klagen over de huur van april, maar had die sms'en nooit mogen versturen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#81 , 06 mei 2016 23:44

Gezien de waarborg niet is teruggegeven na een AS naar verhuurder naar vredegerecht stappen.

Tussen haakjes en neen het is ook niet omdat u vind dat het een bedreiging is dat het wettelijk ook een bedreiging is en dan is het niet strafbaar en dus geen zaak voor de politie. Het moet een in de strafwet omschreven bedreiging zijn.

Onder druk gezien er een contract was en is kan de wettelijke druk alleen maar van de vrederechter komen om een einde te laken aan een contract. Trouwens de eigenaar mag ...indien voldaan aan de wettelijke voorwaarden inderdaad een huur beëindigen voor eigen bewoning.

Staat ze er nog ingeschreven? zo ja kan hij dat inderdaad. Dan kan er lastens haar nog een PV voor inbreuk bevolking worden opgesteld (is wanbedrijf dus correctioneel vervolgbaar feit) en bij schrapping adres een procedure ambtelijke Afschrijving bij collegiaal Besluit. Zorg er asap voor als dit nu nog zou zou zijn dat ze daar niet meer ingeschreven staat

Wij geven alleen maar raad, naar best vermogen.
Aan u om deze in alle vrijheid te volgen of niet maar kap dan niet op anderen die volgens u hun werk niet hebben gedaan als ze het wel hebben gedaan.
Als ze het niet hebben gedaan zijn er voldoende controleorganen van korpschef en intern toezicht over burgemeester, voorzitter politiecollege naar algemene inspectie politie, comité P naar parket en parket generaal en minister binnenlandse zaken en justitie, de ombudsdiensten niet vergeten.

Loria
Topic Starter

#82 , 07 mei 2016 21:17

Ze is er nog ingeschreven, ook al zeg ik al weken dat ze haar adres moet laten wijzigen. Dinsdag heb ik zelf tijd om mee te gaan.
Kan de verhuurder dan nog huur eisen tot in mei? Of zal een rechter veeleer rekening houden dat ze uit angst is vertrokken? ( vrouw alleen)
Ondertussen merken we ook dat haar inboedel te koop staat via websites zoals kapaza. Er zijn van in de tijd dat ze er woonde wel wat foto's van de plaats daar, waar dus de meubels die te koop staan op staan.

Welke straffen staan er op iemand "onrechtmatig" uit zijn huurwoonst zetten zonder tussenkomst van het vredegerecht en nadien ook nog diens inboedel te koop zetten?
Wat indien zij bv. zouden beweren dat zij er tot in mei zat en dus huurachterstand is. Kan dit gegeven dan een verdediging zijn ten opzichte van het andere waardoor de huurder niet meer is beschermd?

sloeberken

#83 , 08 mei 2016 09:33

Je hebt dit van bij begin totaal verkeerd aangepakt, nochtans is hier al veel raad gegeven. na die sms had ze onmiddellijk naar de vrederechter moeten trekken. Nu is de kans groot dat alles zal mislopen.

Loria
Topic Starter

#84 , 08 mei 2016 11:18

Ik wil echt iedereen bedanken voor de goede raad.
Het is gewoon zo'n complexe situatie. De laatste maand was er regelmatig contact met de verhuurder die smeekte om het in der minne te kunnen regelen wat betreft waarborg ed.
Vandaag en zeker na het ontdekken van het feit dat hij haar spullen op het internet verkoopt, kun je inderdaad wel stellen dat dit loze beloftes waren.

Natuurlijk denk ik ook van: een vredegerecht onmiddellijk of toch via de huurdersbond ( is de raad van CAW en politie), maar weet niet wat die kunnen doen.

- Ze is onder zware druk vertrokken ( SMS'en kunnen dat evt. getuigen) zonder enige officiële opzegging van de verhuurder
- Indien de verhuurder zou beweren dat ze er tot einde april bv. bleef is er ook nog een huurachterstand. Er is geen bewijs van de dag wanneer ze vertrok. Kunnen wel mensen getuigen dat ze van begin april elders woonde, maar wat is dat waard?

- In het slechtste geval: weegt een eigenhandige uithuiszetting ( zonder redelijke termijn of AS) door op bv. een maand achterstal ( wat zij ongetwijfeld als verdediging zullen inroepen)?
- Is de onwettelijke verkoop van de goederen ook voor het vredegerecht of moet je ervoor een aparte zaak starten?

Kan de huurdersbond hierin iets betekenen?

sloeberken

#85 , 08 mei 2016 12:09

Wat kan een huurdersbond meer, bij mijn weten niets, behalve u lidgeld incasseren. Ga te raden bij een advocaat, misschien komt ze wel in aanmerking voor een pro deo.
U eerste post dateert reeds van begin april, had je direct stappen ondernomen had dit nooit zo ver gekomen.
Bij politie lopen en dergelijke gaat u geen stap vooruit helpen, huurgeschillen is een zaak van de vrederechter.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 08 mei 2016 12:18, 2 keer totaal gewijzigd.

mava105
Juridisch actief: Nee

#86 , 08 mei 2016 12:13

. Er is geen bewijs van de dag wanneer ze vertrok. Kunnen wel mensen getuigen dat ze van begin april elders woonde, maar wat is dat waard?
Zijn de meterstanden opgenomen en doorgegeven? Indien niet, verbruikt de eigenaar water stroom en gas op kosten van de ex-huurder.
De huurderbond is maar een infopunt die NIETS wettelijks kunnen doen. Dikwijls hebben ze het dan ook nog verkeerd voor.

Loria
Topic Starter

#87 , 08 mei 2016 12:33

Was één meter voor heel dat gebouw en in de huurprijs inbegrepen. Dus daar al zeker niets bij te vinden.

Ik had al per email contact met de huurdersbond en ze printten van die standaarddocumenten af van sleuteloverdracht dat dan geweigerd werd te ondertekenen.

Goed, als we hiermee naar het vredegerecht stappen, wat zijn de zaken die er moeten worden vermeld?
Hoe "start" je een zaak en hoe snel komt dat voor? Hoe verloopt de procedure dan?

sloeberken

#88 , 08 mei 2016 12:38

Goed, als we hiermee naar het vredegerecht stappen, wat zijn de zaken die er moeten worden vermeld?
Hoe "start" je een zaak en hoe snel komt dat voor? Hoe verloopt de procedure dan?
Ga je deze zaak zelf pleiten, waarschijnlijk tegen een advocaat van de verhuurder zonder enige kennis.

Loria
Topic Starter

#89 , 08 mei 2016 13:16

Bij het vredegerecht staat: juridisch advies 1ste en 3de maandag van de maand. Toevallig valt die 3de op een pinkstermaandag. Wat gebeurt er dan?
Ik weet niet of die mensen een advocaat zouden nemen. Kent het type volk wel een beetje. Ze doen alles zelf geïmproviseerd en wat kan zo'n advocaat inbrengen?

Ze komt gezien haar inkomen NET niet in aanmerking voor pro deo, maar een advocaat nemen zonder enige garantie vind ik toch weer een risico. Wat als die begint met provisie te vragen die ze niet kan betalen? Wat als de zitting talloze keren wordt uitgesteld door de tegenpartij? Of zijn dit zaken die altijd in 1 zitting worden beslecht?

sloeberken

#90 , 08 mei 2016 13:58

Je kan toch perfect aan een advocaat vragen wat deze procedure kost, daar heb je recht op.

http://www.dewetswinkel.be/

kijk onderaan en geef u postcode in: http://www.vlaanderen.be/nl/gezin-welzi ... itiehuizen

Terug naar “Huren”