Sleutels vroeger overhandigd

Estagon
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Sleutels vroeger overhandigd

#1 , 13 dec 2021 13:03

Huurcontract van 7.5 maanden van 1 juni 2021 tot 15 januari 2022. In contract vermeld dag opzeg twee maanden is, en geen stilzwijgende verlenging. Contract is niet geregistreerd.

Mondeling overeengekomen om sleutels te overhandigen op 13/12/2021. Hier is een document van opgesteld en ondertekend door beide partijen met uitgaande staat van pand (doch geen ingaande plaatsbeschrijving).

Verhuurder wil nu dat ik de halve maand huur van januari ook nog betaal. Morgen komt een korte termijn huurder in het pand (voor 10 dagen).

Gezien niet registratie kan ik evt nog opzeggen; zo moet ik huur van januari zeker niet betalen. Is dat wel mogelijk als sleutels al overhandigd zijn?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 13 dec 2021 14:23

Indien niet geregistreerd heeft opzeggingstermijn geen enkele waarde . .
Ook vergoedingen vervroegd uittreden vervallen volledig .
Plaatsbeschrijving en afgifte sleutels geldt als einddatum van de overeenkomst .
Niets verplicht u nog een halve maand te betalen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Estagon
Topic Starter

#3 , 13 dec 2021 15:54

Dankjewel freelance. Wat met potentiële geschillen rond waarborg. Er is een uittredende plaatsbeschrijving maar geen intredende.

Reclame

mava105

#4 , 13 dec 2021 16:44

Dan is er ook GEEN huurschade vast te stellen en moet de HWB integraal terug betaald worden.
Vergeet niet de meters van de nutsvoorzieningen over te dragen aan de nieuwe huurder.

Estagon
Topic Starter

#5 , 13 dec 2021 19:04

Dan is er ook GEEN huurschade vast te stellen en moet de HWB integraal terug betaald worden.
Vergeet niet de meters van de nutsvoorzieningen over te dragen aan de nieuwe huurder.
Dankje, mava.
Denk je dat het nuttig kan zijn om nog een opzeg schriftelijk te sturen of is schriftelijke verklaring sleuteloverdracht voldoende?

bosprocureur

#6 , 13 dec 2021 19:45

Als er nog geen opzeg gedaan is, doe dat dan inderdaad nu maar.
En let wel, een opzeg zonder opzegtermijn, niet nodig wegens niet geregistreerd contract. Vermeld dit ook in uw opzegbrief. Strikt genomen kan u mijns inziens ook nog de rest van de huur voor december prorata terugbetaald krijgen, immers, het contract is toch afgelopen?

Estagon
Topic Starter

#7 , 13 dec 2021 21:45

Als er nog geen opzeg gedaan is, doe dat dan inderdaad nu maar.
En let wel, een opzeg zonder opzegtermijn, niet nodig wegens niet geregistreerd contract. Vermeld dit ook in uw opzegbrief. Strikt genomen kan u mijns inziens ook nog de rest van de huur voor december prorata terugbetaald krijgen, immers, het contract is toch afgelopen?
Als we opzeg vandaag doen, gaat die pas in op 1 januari 2022 (volgens Vlaams Huurwetdecreet).
Dus deze maand huur kan ik niet pro-rata terugkrijgen.

Vraag is of ik nu de Huurwaarborg kan claimen, of moet ik wachten tot 1 januari?
Is een beetje dubbel aangezien we sleutels hebben overhandigd vandaag op 13 december.

Wanneer loopt het contract wettelijk af?

mava105

#8 , 14 dec 2021 09:10

Als je vandaag nog uw opzeg geeft , kan je morgen al weg, en stopt de huur. De reeds betaalde huur van de rest van de maand kan je terugeisen.

bosprocureur

#9 , 14 dec 2021 09:18

De uitzondering, even gekopiëerd uit :

https://www.woninghuur.vlaanderen/registratie-0

Zolang het huurcontract niet geregistreerd is, kan de huurder het contract opzeggen zonder opzeggingstermijn of -vergoeding. De opzegging gaat in op de 1ste dag van de maand nadat de huurder heeft opgezegd.

freelance

#10 , 14 dec 2021 14:06

Quote : " Wanneer loopt het contract wettelijk af? "

Contracten lopen wettelijk af wanneer een van de partijen dit schriftelijk laat weten ( aangetekend ) .
Tegenpartij kan betwisten wanneer ze daar ( wettelijk bepaalde ) redenen voor hebben .
Wat in geval van niet registratie van het contract geen kans maakt .

Huurwaarborg moet vrijgegeven op einde contract ( dus na 1 januari 2022 )
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Estagon
Topic Starter

#11 , 17 dec 2021 15:46

In document getekend op dag van sleuteloverdracht staat het volgende:
* sleuteloverdracht 13/12
* schade aan keukentablet
* schade muur slaapkamer (likje verf)

nog vast te stellen:
* bedden- en linnengoed
* parket keuken (na poets)

* verder geen opmerkingen

Vandaag krijg ik een e-mail van Verhuurder met volgende vermeldingen:
* vervanging keukentablet (vochtschade)
* vervanging paneel keuken (vochtschade)
* beschadiging verf muur slaapkamer
* opschuren en oliën parket keuken
* twee handdoeken vervangen

Volgende week komt er iemand dit repareren en zullen ze me kunnen meedelen wat de kosten zijn.
Waarborg is 350€, maar vermoed dat ze meer zullen claimen.

Nu, gezien er geen ingaande plaatsbeschrijving is, maar gezien dat ik wel een document getekend heb waar er op staat "schade". Kan ik mijn volledige waarborg nog terugkrijgen?

KJ86

#12 , 17 dec 2021 21:43

Neen.

Ingaande plaatsbeschrijving is enkel verplicht bij woninghuur. Beschrijving die je geeft, lijkt op vakantie verhuur.

Estagon
Topic Starter

#13 , 18 dec 2021 11:20

Is vakantiewoning maar in coronatijden verhuurd als hoofdverblijfplaats (domicilie). Contractueel ook gewoon een huurovereenkomst voor hoofdverblijfplaats.

Estagon
Topic Starter

#14 , 18 dec 2021 12:19

Weder een kwestie van bewijs

Alleen zal de verhuurder bij ontbreken van een ondertekende staat van het pand de huurschade moeten kunnen bewijzen.
We hebben een uittredende staat ondertekend. Geen intredende. Dus bewijslast ligt bij Verhuurder? Wat zegt algemene rechtspraak in deze situatie?

mava105

#15 , 18 dec 2021 12:55

Er is geen geldige referentie om de huurschade te bewijzen Ofwel zal de verhuurder met omstandige en gedetailleerde facturen moeten afkomen , of met een door u ondertekende INGAANDE plaatsbeschrijving.
Persoonlijk zou ik niets betalen en de al gevestigde HWB terug op eisen, inbegrepen de intresten. Laat verhuurder het dan maar gaan uitvechten voor de VR

Terug naar “Huren”