Hoge energiefactuur en Dossier verminderd tarief waterlek

Amytjhuee
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Hoge energiefactuur en Dossier verminderd tarief waterlek

#1 , 29 mei 2024 19:12

Dag iedereen,

Ik huurde sinds Oktober 2022 een appartement. Ikzelf was net 20 geworden. Het appartement was nog maar enkele jaren gerenoveerd. 1 jaar later exact begonnen er zich zwammen te vormen aan mijn wasplaats aan het raam bovenaan. Ik heb dit per direct laten weten aan mijn huisbaas. Ook stond mijn kelder onder water. Hij is komen kijken en volgens hem inslaand vocht vanuit de buitenmuur die stokoud is. Door het vochtige weer die we toen gehad hebben konden ze de muur niet behandelen met een cotting aangezien deze moest drogen. Na enkele maanden begon dit over te gaan naar paddestoelen die uit de hoeken aan mijn trap groeide echt mega degoutant. In die tussen tijd is hij 3 x komen kijken. Maar door de nalatigheid hiervan zagen we het op een bepaald moment echt niet meer zitten en zijn we onderling overeengekomen dat ik kon verhuizen. Zo gezegd zo gedaan. Nu woon ik sinds 2 mei ergens anders. Aangezien ik ben verhuist nam ik ook de meterstanden van mijn water op. Hier is mijn verbruik van 26 kubieke meter naar 235 kubieke meter op 1 jaar gegaan. Mijn meterstanden zijn correct doorgegeven. Nu volgde uiteraard de factuur €2107. Dit kan niet anders dan door een lek te zijn. Nu vraag ik mij af wie hier verantwoordelijk voor is.. wij woonde op een appartement, wij hadden geen bad, werken allebei in het weekend en door problemen aan onze boiler hebben we ook enkele weken na 5 minuten douchen koud water gehad. Dit verbruik is veel te hoog. Wat nu?

mava105

#2 , 29 mei 2024 20:05

Alle kranen en aftappunten nazien op lekken, ook het overdrukventiel van de boiler.
Raadpleeg eens een lekdetectiebedrijf

Freec

#3 , 30 mei 2024 09:34

Kans is groot dat er een lek is.... dat moet je als huurder opmerken. Dat is uw taak... je kan dit makkelijk opmerken door het verbruik op te volgen.

Misschien komen die paddestoelen daardoor...

Kosten zijn voor u

Reclame

Freec

#4 , 30 mei 2024 10:14

Wees u er bewust van, dat protesteren bij de verhuurder u duur te staan kan komen. Normaal is het uw taak, om een lek te melden bij de verhuurder. Als verhuurder nu wil, kan hij je laten opdraaien voor alle gevolgschade.

KJ86

#5 , 30 mei 2024 18:37

Je zal terug contact moeten opnemen met de verhuurder. Melden dat je een lek hebt vastgesteld en vragen of dat hij de oorzaak kan achterhalen en eventueel bijhorende bewijsstukken kan overmaken.

Als je die stukken hebt ontvangen, kan je daarmee een tussenkomst vragen aan uw watermaatschappij. Zij hebben een soort verzekering (fonds) die een deel van het meerverbruik bij een lek compenseert.

BEPAK

#6 , 29 jun 2024 15:01

Amytjhuee, hoe is dit nog afgelopen?
Wij hebben exact hetzelfde voor. Gemeld bij de waterleverancier en zij gaan het nu bekijken en ons contacteren.

bosprocureur

#7 , 29 jun 2024 15:35

Een andere topic, maar OK; ik ga toch een kleine reactie geven.

Als er zich al "padde(n)stoelen" beginnen te vormen, komt de reactie rijkelijk laat.

Verwittig asap de eigenaar, desnoods vandaag per mail maar ook per aangetekende brief (liefst eentje met antwoordkaart).

U geeft het ook door aan uw brandverzekering (dat mag per mail, u krijgt normaal per kerende een dossiernummer). Doe dat letterlijk asap.

Een goede raad, als u enigszins twijfelt, zoek dan eens via Google naar huiszwam, of woningzwam.

BEPAK

#8 , 01 jul 2024 23:09

De voorwaarden van Pidpa om gunsttarief te krijgen:
• Je handelt als een goed huisvader: er mag dus geen kwaad opzet of bedrog in het spel zijn.
• Je herstelt het lek.
• Je kon de lekkage niet zien met het blote oog, het was dus een verborgen lek.
• Je lekverlies moet minstens 100 m³ zijn of je lekverlies moet je gemiddelde jaarverbruik met minstens 50 % overschrijden. Het lekverlies wordt berekend door je totale verbruik te verminderen met je normale, gemiddelde verbruik.
• Je bewijst dat er een lek was met de herstellingsfactuur. Of je laat onze medewerker de vaststelling doen.
• Je volgde nauwgezet alle wettelijke en technische voorschriften waaraan de binneninstallatie moet voldoen. Met andere woorden, je hebt een conform keuringsbewijs.

In het geval van huur lijkt wel veel in handen van de huisbaas te liggen, gezien hij als eigenaar de herstellingen op zich neemt. Ik probeer nu te achterhalen welke rechten de huurder nog heeft, als de huisbaas niet alles zoals voorgeschreven heeft aangepakt.

BEPAK

#9 , 26 jul 2024 18:20

Pidpa lijkt nu wel een uitzondering te willen maken in ons geval, op voorwaarde dat een expert komt vaststellen dat alles goed hersteld is.
Learnings zijn inderdaad: meters maandelijks in het oog houden, sanitair regelmatig (laten) controleren, onmiddellijk dossier bij Pidpa opstarten als er een lek is vastgesteld.
Indien het toch misgelopen is, valt er gelukkig nog wel een mouw aan te passen, het afwijkende verbruik op zich bewijst wel dat er iets uitzonderlijks aan de hand was.

In tegenstelling tot wat sommigen hierboven beweren, is er een gedeelde verantwoordelijkheid tussen huurder en verhuurder. Preventie is de verantwoordelijkheid van beiden. Als er geen opzet door de huurder in het spel is, dan kan de verhuurder zijn verzekering aanspreken voor de gebouwschade en herstellingswerken, en de huurder zijn verzekering voor eventuele schade aan eigen spullen en kosten die gemaakt moeten worden door tijdelijke ongeschiktheid van de woning. De contracthouder van het water (meestal de huurder) kan een verminderingstarief aanvragen bij de watermaatschappij voor het meerverbruik.

Zoals vaak vertrekt de wetgeving vanuit logica en redelijkheid. Een onzichtbare lek wordt pas de schuld van de huurder, als die de lek ontdekt heeft en dán nalaat de verhuurder iets te melden. Een late ontdekking is voor de huurder ook geen leuke situatie en zelden opzettelijk. De verhuurder dient ook het sanitair te onderhouden, als wordt vastgesteld dat de badkamer rotversleten was, zal dit ook niet de schuld van de huurder zijn.

Terug naar “Huren”