Opzeg niet-geregistreerd huurcontract korte duur

huurder29
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Opzeg niet-geregistreerd huurcontract korte duur

#1 , 04 jan 2025 15:53

TLDR: ik wil een niet geregistreerd huurcontract korte duur stopzetten maar wil bevestiging dat mijn beweringen kloppen, en mezelf wapenen tegen mogelijks felle reactie van de verhuurder.

Lange versie:

Ik huur momenteel een appartement en wil dit contract stopzetten. Hier alvast wat info:

Startdatum contract: 16 april 2024.
Registratiedeadline contract: 16 juni 2024 (twee maanden na ondertekening).
Werkelijke registratie volgens MinFin: 7 november 2024
Type contract: korte duur (18 maanden)

De reden van stopzetting is dat ik graag met mijn vriendin wil gaan samenwonen. Ik was in principe ergens bereid om een maand opzegvergoeding op te hoesten indien nodig, maar doordat de verhuurder (een vastgoedkantoor in opdracht van hun klant) de registratie te laat deed, zou dit niet nodig zijn volgens dit document: https://publicaties.vlaanderen.be/view-file/69225 (pagina 48).

In het contract staan er wat dubbelzinnige zaken die volgens mij niet helemaal wettig zijn.
Voorbeeldje (vetgedrukte tekst):
ARTIKEL 19. REGISTRATIE
De verplichting tot registratie van het huurcontract en de plaatsbeschrijving rust op de verhuurder, die daarvoor beschikt over twee maanden vanaf de dag van ondertekening van de huurovereenkomst. De registratie is principieel kosteloos. Indien evenwel ingevolge laattijdige registratie toch kosten zouden verbonden zijn aan de registratie, dan vallen deze ten laste van de verhuurder.
Na de periode van twee maanden waarover de verhuurder beschikt om de huurovereenkomst te laten registeren en zolang de huurovereenkomst niet is geregistreerd door de verhuurder, zijn de opzegtermijnen en opzegvergoedingen verschuldigd door de huurder aan de verhuurder niet van toepassing in geval van opzeg door een huurder. De huurder brengt de verhuurder op de hoogte van de opzegging , die ingaat op de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin de opzegging werd gedaan.
Hier lijken ze te insinueren dat na (laattijdige) registratie, er alsnog opzegvergoeding verschuldigd is. Maar dat is toch gewoon niet correct?

Op het einde van de rit wil ik zelf best nog mezelf flexibel opstellen om de vrede te bewaren, en voorstellen om mee te zoeken naar nieuwe huurders bijvoorbeeld, of om zelf goede foto's te nemen (ben hobbymatig met fotografie bezig) en het appartement online te zetten (op mijn kosten). Het is namelijk zo dat ik een sterk voorgevoel heb dat dit vastgoedkantoor er niet mee gaat kunnen lachen dat ik vervroegd het appartement stop ga zetten (door hun eigen schuld).

De eigenaar van het pand is namelijk een bekend / publiek figuur waar ze erg trots op zijn om hem als klant te hebben. Dat ze nu dus gezichtsverlies gaan lijden naar hem toe, is volledig hun eigen schuld. Maar ik vrees dat ze dit op mij gaan uitwerken en met vanalles gaan beginnen dreigen, zoals procedures of moeilijk doen over het vrijgeven van de huurwaarborg (deze staat overigens vast bij Korfine). Of door de uittredende plaatsbeschrijving enorm streng te laten verlopen, met extra kosten voor mij als gevolg.
Over de plaatsbeschrijving gesproken, wanneer moet deze plaatsvinden als ik mijn opzeg zou indienen?

Voor mij is het redelijk duidelijk dat ik recht in mijn schoenen sta en in mijn recht ben om het contract stop te zetten zonder 3 maanden wachtperiode en zonder opzegboete. Toch wil ik dit graag hier nog even laten bevestigen door jullie, ik ben maar een particulier dat goed is met Google, geen jurist.

Maar ik wil vooral ook mezelf wapenen tegen wat zij mogelijks gaan proberen, zoals het rekken van procedures (huurwaarborg, uitgaande plaatsbeschrijving) enzovoort.

Hoe zien jullie dit? Wat zouden jullie doen en wat zijn mijn beste opties? Alvast hartelijk dank voor jullie waardevolle inbreng!

Lelie60

#2 , 04 jan 2025 16:19

Uiteindelijk werd het contract geregistreerd voordat u een opzeg gedaan heeft. Zoals u zelf citeert. Dus opzegperiode van 3 maand + opzegvergoeding. Als u nu aangetekend opzegging doet start de opzegperiode op 1 februari en loopt tot 30 april. Gezien u eerste jaar op dat moment voorbij is een opzegvergoeding van 1 maand. Al is hier soms discussie over en zeggen sommigen 1 ste jaar is niet voorbij dus 1,5 maand opzegvergoeding. Onze ervaring : vrederechter aanvaardt registratie ook indien na 2 maand. Voor de laattijdige registratie kan verhuurder wel boete krijgen.

Thomas_A

#3 , 04 jan 2025 17:09

U bent verkeerd, en grondig ook.

Enige gevolg van de laattijdige registratie is dat de verhuurder mogelijk een boete heeft moeten betalen. Dat is tussen hem (of makelaar) en de overheid. Daar heeft u niks mee te maken.

Wat telt is dat de registratie wel in orde is op het moment van uw opzeg.

In uw geval is er een opzegtermijn van 3 maanden en bijkomend een opzegvergoeding van 1 maand. Dit omdat de einddatum van de opzeg eind april is, dus in het tweede jaar van uw contract.

Daarmee komt u nog goed weg. In de oude huurwet voor 2019 was er geen mogelijkheid tot opzeg van een contract korte duur. Dan had u alles moeten uitdoen of betalen.

In de door u aangehaalde brochure p. 48 staat trouwens hetzelfde dan in uw contract. Alleen moet u het woord “zolang” interpreteren als “tot wanneer” en niet “in het geval dat”.

Reclame

huurder29
Topic Starter

#4 , 05 jan 2025 11:50

Oké, dan is het maar goed dat ik dit hier even gepost heb... En dan zal ik me neerleggen bij de 3 maanden opzeg + 1 maand vergoeding.

Bedankt voor jullie input!!

Thomas_A

#5 , 05 jan 2025 12:24

Onderhandelen kan altijd hè.

Bijvoorbeeld als de woning opnieuw re huur wordt gesteld, zijn er soms kandidaten die iets zoeken dat direct beschikbaar is en niet binnen 2 of 3 maanden. Zorg dat de makelaar zeker weet dat je bereid bent vroeger te vertrekken in onderling overleg.

Terug naar “Huren”