Verhuurder verbiedt huisdier.

Exodius
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verhuurder verbiedt huisdier.

#1 , 06 jan 2025 22:27

Wij wonen al enkele jaren in hetzelfde appartement van 100 m². Recent overwegen wij een kitten aan te schaffen, en uit respect heb ik ervoor gekozen dit vooraf aan mijn verhuurders te melden, aangezien onze huurovereenkomst een totaalverbod op huisdieren vermeldt.

De afgelopen dagen is er wat heen en weer gecommuniceerd via berichten, maar mijn verhuurders blijven redenen aandragen om ons dit te verbieden. Zij geven aan dat het appartement te klein zou zijn, dat er risico op schade is, dat ze overlast willen vermijden en dat de kat niet buiten kan omdat we geen tuin hebben. (Ons appartement heeft alleen een onderbuur.)

Wij hadden specifiek een Ragdoll-kitten in gedachten, een ras dat als binnenkat wordt gehouden en sowieso niet naar buiten mag. Bovendien heb ik aangegeven bereid te zijn om een plaatsbeschrijving en huurwaarborg op te starten, zodat eventuele schade die door de kat veroorzaakt wordt correct vergoed kan worden.

Met deze aanpak hoopte ik een oplossing te vinden, maar tot nu toe blijft de situatie helaas onduidelijk. Iemand een idee wie hier in zijn recht staat?

Mvg.

Thomas_A

#2 , 07 jan 2025 07:11

Dit onderwerp is hier al tientallen keren behandeld en elke website die iets over huren behandelt heeft hier wel een eigen blog over.

Een voorbeeld met de meest geciteerde stellingen en argumenten:

https://www.zimmo.be/blog/2023/06/22/ma ... -weigeren/

Exodius
Topic Starter

#3 , 07 jan 2025 21:49

Dit onderwerp is hier al tientallen keren behandeld en elke website die iets over huren behandelt heeft hier wel een eigen blog over.

Een voorbeeld met de meest geciteerde stellingen en argumenten:

https://www.zimmo.be/blog/2023/06/22/ma ... -weigeren/

Bedankt voor je reactie,
Ik heb al onderzoek gedaan en overal lees ik dat dit niet toegestaan is wanneer er sprake is van een totaalverbod. Toch heb ik het contract ondertekend. Stel dat ik de kitten alsnog in huis haal en zij mij vervolgens voor de rechtbank dagen, ben ik dan in overtreding wegens contractbreuk?

Ik probeer het gewoon onderling op te lossen maar het lijkt haast onmogelijk om met deze mensen redelijk te onderhandelen, aangezien ze steeds met de meest absurde redenen komen, zoals “geur, geluid, schade” of “geen buitenruimte.” Ik heb al meerdere keren aangegeven dat ik bereid ben een borg te betalen, een plaatsbeschrijving te laten opstellen en eventuele schade te vergoeden, mocht die ontstaan.

Reclame

Freec

#4 , 08 jan 2025 10:25

Dus je huurt zonder borg en plaatsbeschrijving?

Je kan een kat in huis nemen, maar vergeet niet dat de verhuurder dit niet zal apprecieren, en u bij zijn eerste kans uit het pand zal zetten. De relatie is dan verzuurd.

Voor de kat zal hij u niet buiten kunnen zetten, maar wel voor andere redenen, zoals verbouwen, familie die komt huren, ....

Exodius
Topic Starter

#5 , 08 jan 2025 16:05

Dus je huurt zonder borg en plaatsbeschrijving?

Je kan een kat in huis nemen, maar vergeet niet dat de verhuurder dit niet zal apprecieren, en u bij zijn eerste kans uit het pand zal zetten. De relatie is dan verzuurd.

Voor de kat zal hij u niet buiten kunnen zetten, maar wel voor andere redenen, zoals verbouwen, familie die komt huren, ....

Wij hebben hier nooit borg hoeven betalen of een plaatsbeschrijving hoeven maken. Dit was ook een van de redenen die we te horen kregen toen ik vroeg of ik een kat mocht nemen: “We vertrouwden u en hadden nooit gedacht dat u een moeilijke huurder zou zijn.”

Ter volledigheid: onze verhuurder is familie.

Blaatpraat

#6 , 09 jan 2025 16:24

Niet juridisch, maar een raad die mij ooit gegeven werd in het werkveld, en die klopt wel:
Met familie moet je wandelen, niet handelen.
Zorgt op termijn enkel maar voor problemen, zoals je hier nu kan zien.

KJ86

#7 , 10 jan 2025 19:32

De vraag is waarom de relatie met een dergelijk goede verhuurder vertroebelen voor een kat.

Wanneer is dat contract ingegaan?

Exodius
Topic Starter

#8 , 10 jan 2025 23:08

De vraag is waarom de relatie met een dergelijk goede verhuurder vertroebelen voor een kat.

Wanneer is dat contract ingegaan?
3,5 jaar geleden hebben wij hier ons eerste huurcontract getekend. Een jaar geleden hebben de eigenaren het appartement echter aan hun kinderen geschonken. Hierdoor hebben wij destijds een nieuw contract moeten tekenen. Hoewel het familie is, hebben we geen hechte band. We zien elkaar hooguit 1 à 2 keer per jaar.

Exodius
Topic Starter

#9 , 18 jan 2025 05:53

We proberen tot een mondelinge overeenkomst te komen, maar we zijn niet zeker of dit tot een succesvol resultaat zal leiden. Mocht dit niet lukken, dan zijn we bereid verdere stappen te ondernemen. Is het een goed idee om de zaak zelf voor de vrederechter te brengen, of is het verstandiger om af te wachten en hen de eerste stap te laten zetten? Op dit moment voelen we ons vastgelopen. Verhuizen is geen optie, aangezien we net een driejarig contract hebben getekend, en bij voortijdige opzegging zouden we een vergoeding moeten betalen. Daarnaast bestaat het risico dat, als we deze zaak verliezen, we alsnog met alle gerechtskosten worden geconfronteerd. Wat is in dit geval de beste strategie?

NatD

#10 , 19 jan 2025 12:11

Waarom zou je naar de vrederechter gaan? Omdat de verhuurder zegt dat je geen kat mag hebben?
Ik zie twee opties: je haalt ofwel een kat in huis, of je haalt geen kat in huis.

Een vrederechter zal je ook niet buiten zetten indien eigenaar je om die reden wilt buiten zetten.

Je zegt ook dat je 3,5 jaar geleden je eerste contract getekend hebt. Normaal gezien als er een nieuwe eigenaar komt, zelfs al is dat via schenking, blijft je eerste contract gelden. Een nieuw contract was niet nodig,

Lanox

#11 , 20 jan 2025 11:32

Is het eerste huurcontract opgezegd en/of ontbonden?

JohnD

#12 , 22 jan 2025 17:32

Beste Exodius

Zoals Thomas_A reeds vermeld heeft zijn hier al talrijke discussies gevoerd geweest over dit onderwerp.

Feit is dat uw verhuurder echt niet weet wat hij zegt:
Appt van 100 m² en zgz te klein voor 1 kat ? en .. kat kan niet buiten, zijn wel de domste argumenten die ik al gehoord heb.

Verder wil ik er even op wijzen dat hier bijna 4 decennia (40 jaar) geleden reeds een uitspraak over gedaan is, en dat er sindsdien wel wat veranderd is in het voordeel van huurders die een huisdier in hun woning willen, zelfs als dat verboden word in het huurcontract.

Op 17/1/2008 heb ik daar trouwens reeds een topic over gepost n.a.v. een uitspraak van het hof van beroep (vonnis van 21/10/1986, rechtbank van eerste aanleg van Luik, verschenen in ‘la Jurisprudence de Liège, Mons et Bruxelles de 1987’, p. 578 e.v.)

https://juridischforum.be/viewtopic.php ... ght=#28236

Lees misschien ook eens deze posts en slaap dan gerust op uw 2 oren

https://juridischforum.be/viewtopic.php ... en#p310834
https://juridischforum.be/viewtopic.php ... en#p194541
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

bosprocureur

#13 , 22 jan 2025 18:24

INderdaad, slaap op uw 2 oren, in afwachting van een opzeg.

In principe kan een eigenaar na elke periode van drie jaar gewoon opzeggen zonder opgave van reden; en als u er lang genoeg huurder bent ook nog zonder schadevergoeding.

Is u dat trouwens een familieruzie waard ?

JohnD

#14 , 24 jan 2025 18:42

Familieruzie waard ? Het zijn vrijwel zeker het soort mensen waar TS vroeg of laat toch ruzie mee gaat krijgen. Had er iemand in deze draad ook weer niet gezegd om NOOIT van familie iets te huren ?

Als ik dan nog lees dat TS beweert dat hun drogredenen om een verbod te eisen, zijn: "Appt van 100 m² en zgz te klein voor 1 kat ? en .. kat kan niet buiten", dan weet ik bijna zeker dat die vroeg of later over iets anders gaan muggeziften.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Franciscus

#15 , 24 jan 2025 21:42

Op VRT is was daarstraks in Win WIn advocate Nino Darsalia die bondig en correct heeft uitgelegd hoe wetgeving werkt. (Kijk maar eens naar de herhaling of terugspoelen)

Punten waarvoor het niet kan en een probleem zal zijn:ij:
overlast tgo derden
schade aan appartement
een olifant in een porselein appartement dus een studio of klein appartement best geen drie schepers of een kleine alligator in de badkuip ( heb geweten dat iemand zulke beestjes hield in zijn onder water staande kelder...)
Een clausule in een huurcontract is trouwens nietig wordt door RB als niet bestaande beschouwd

Terug naar “Huren”