Rotte boom verwijderen

Bijtje
Topic Starter

Rotte boom verwijderen

#1 , 26 jun 2010 20:36

Ik huur een app met tuin. Hierin staan enkele bomen, waarvan 1 helemaalrot is. Ik heb deze altijd laten staan, teriwjl die al helemaam schuin stond en volledig uitgedroogd was, omdat men niet zomaar bomen mag verwijderen, maar vandaag waren we in de tuin aan het werken en wilden we die boom een beetje fatsoeneren en opeens zagen we dat de wortel volledig los zit en nu vraag ik me af wat ik moet doen ... Mag ik de wortel zomaar verwijderen ? Ik zou dit dringend willen weten, want nu "hangt" hij over de tuin waar de kids moeten spelen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 27 jun 2010 01:02

Ik zou denken dat het verwijderen van een boomwortel niet tot het normale onderhoud hoort van de tuin en dat dit daardoor onder de verantwoordelijkheid valt van de verhuurder...
Handige documenten voor Personenrecht

float
Juridisch actief: Ja

#3 , 27 jun 2010 08:06

art. 2, §2 Woninghuurwet: "§ 2. Met toepassing van de artikelen 1720, 1754 en 1755 van het Burgerlijk Wetboek op de huurovereenkomsten geregeld door deze afdeling, is de verhuurder verplicht tot alle herstellingen, andere dan de huurherstellingen."

Je moet dus de verhuurder op de hoogte stellen dat er iets mis is met de boom. Liefst schriftelijk, niet mondeling :-)

Reclame

Bijtje
Topic Starter

#4 , 28 jun 2010 05:09

De verhuurder zal mij graag zien komen ... hij heeft een rechtzaak tegen mij verloren. Maar bon, ik heb het hem gemaild en nu hoop ik alleen dat ikzelf hiervoor geen boete ofzo kan krijgen en dat er een goede oplossing komt.

Vandebos

#5 , 28 jun 2010 12:35

Als u binnen, laten we zeggen, een goede week geen antwoord krijgt zal u aangetekend dienen te schrijven.

Bijtje
Topic Starter

#6 , 29 jun 2010 06:21

Oke, bedankt !
Als u binnen, laten we zeggen, een goede week geen antwoord krijgt zal u aangetekend dienen te schrijven.

digits

#7 , 29 jun 2010 17:58

Heb je zelf al niet verschillende malen geschreven dat een email dezelfde waarde heeft als een aangetekend schrijven ? Of is dat onlangs veranderd ?

Bedankt ;)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 jun 2010 18:11

Vraag ondertussen ook eens aan gemeente wat de regels zijn om een rotte boom te verwijderen.
Deze kan je dan in uw aangetekend schrijven extra vermelden.

In principe is een geautoriseerde mail zeker hetzelfde alleen dacht ik we zijn niet in handelsgeschriften bezig maar tussen particulieren - voorzichtigheid is geboden.

lucgescheiden

#9 , 29 jun 2010 18:47

Heb je zelf al niet verschillende malen geschreven dat een email dezelfde waarde heeft als een aangetekend schrijven ? Of is dat onlangs veranderd ?
Digits, een email heeft technisch enige tekortkomingen om als aangetekend schrijven te fungeren.
-Zo moet je als verzender reeds over een digitale handtekening beschikken wil deze ondertekend zijn.
-Iemand met enige kennis inzake email-verkeer, kan de afzender faken. Hij kan dus emails versturen alsof ze van jouw komen.
-In hoeverre kan uw email-provider,alsook deze van uw correspondent, een 'veilige' communicatie garanderen???
Je hoort geregeld dat mensen hun emailaccount werd 'gekraakt', wat als je dit niet hoort? wil dit dan zeggen dat het niet zo is?...
-De leesbevestiging die je in je email-programma zou ontvangen kan niet doorgaan als bewijs van ontvangst.

Mijn inziens kan slechts een antwoord van de ontvanger vorige tekortkomingen wegwerken, al kan je dezelfde bezwaren dan gaan aanvoeren op deze antwoord-email.

De posterijen zijn gehouden aan het briefgeheim. Electronisch verzenden van berichten op welke manier ook valt onder andere wetten.
De email, in zijn huidige vorm, kan dus niet dezelfde waarde worden toegekend als deze van een aangetekend schrijven.

Vandebos

#10 , 29 jun 2010 19:58

Zelfs een niet digitaal ondertekende mail kan overeenkomstig de wet Peeters rechtsgeldigheid hebben. Het grote probleem is dat je het initiatief dan overlaat aan de rechter die de zaak beoordeelt. Deze kan naargelang de andere ondersteunende elementen in het dossier de mail(s) aanvaarden als bewijs, als grond van bewijs of ze verwerpen. Je begeeft je met andere woorden in een zone waar je geen vat op hebt. Een aangetekend schrijven met fiche is daarentegen semi onbetwistbaar. Waarom moeilijkheden zoeken als ze nog te voorkomen zijn? (zeker als deze schamele € 5.25 je een hoop miserie kunnen besparen.)

Wie schrijft die blijft is in België nog enige tijd gouden raad.

Zjef

#11 , 29 jun 2010 22:08

Art. 2281. B.W. <W 2000-10-20/40, art. 3, 006; Inwerkingtreding : 01-01-2001> Wanneer een kennisgeving schriftelijk dient te gebeuren om door de kennisgever te kunnen worden aangevoerd, wordt ook een kennisgeving per telegram, telex, telefax, elektronische post of enig ander telecommunicatiemiddel dat resulteert in een schriftelijk stuk aan de zijde van de geadresseerde, als een schriftelijke kennisgeving beschouwd. Hetzelfde geldt wanneer de kennisgeving slechts daarom niet in een schriftelijk stuk resulteert aan de zijde van de geadresseerde omdat deze een andere wijze van ontvangst hanteert.
De kennisgeving gaat in bij ontvangst ervan in de vormen genoemd in het eerste lid.
Ontbreekt een handtekening in de zin van artikel 1322, dan kan de geadresseerde de kennisgever zonder onnodig uitstel verzoeken om een origineel ondertekend exemplaar na te zenden. Doet hij dit niet zonder onnodig uitstel, of gaat de kennisgever zonder onnodig uitstel op dit verzoek in, dan kan de geadresseerde het ontbreken van een handtekening niet aanvoeren.
Art. 1322 B.W. Een onderhandse akte die erkend is door degenen tegen wie men zich daarop beroept, of die wettelijk voor erkend wordt gehouden, heeft tussen de ondertekenaars van de akte en tussen hun erfgenamen en rechtverkrijgenden dezelfde bewijskracht als een authentieke akte.
(Kan, voor de toepassing van dit artikel, voldoen aan de vereiste van een handtekening, een geheel van elektronische gegevens dat aan een bepaalde persoon kan worden toegerekend en het behoud van de integriteit van de inhoud van de akte aantoont.) <W 2000-10-20/40, art. 2, 006; Inwerkingtreding : 01-01-2001>
Een gewone mail is dus onvoldoende.

Vandebos

#12 , 29 jun 2010 22:39

Art. 2281. B.W. <W 2000-10-20/40, art. 3, 006; Inwerkingtreding : 01-01-2001> Wanneer een kennisgeving schriftelijk dient te gebeuren om door de kennisgever te kunnen worden aangevoerd, wordt ook een kennisgeving per telegram, telex, telefax, elektronische post of enig ander telecommunicatiemiddel dat resulteert in een schriftelijk stuk aan de zijde van de geadresseerde, als een schriftelijke kennisgeving beschouwd. Hetzelfde geldt wanneer de kennisgeving slechts daarom niet in een schriftelijk stuk resulteert aan de zijde van de geadresseerde omdat deze een andere wijze van ontvangst hanteert.
De kennisgeving gaat in bij ontvangst ervan in de vormen genoemd in het eerste lid.
Ontbreekt een handtekening in de zin van artikel 1322, dan kan de geadresseerde de kennisgever zonder onnodig uitstel verzoeken om een origineel ondertekend exemplaar na te zenden. Doet hij dit niet zonder onnodig uitstel, of gaat de kennisgever zonder onnodig uitstel op dit verzoek in, dan kan de geadresseerde het ontbreken van een handtekening niet aanvoeren.
Art. 1322 B.W. Een onderhandse akte die erkend is door degenen tegen wie men zich daarop beroept, of die wettelijk voor erkend wordt gehouden, heeft tussen de ondertekenaars van de akte en tussen hun erfgenamen en rechtverkrijgenden dezelfde bewijskracht als een authentieke akte.
(Kan, voor de toepassing van dit artikel, voldoen aan de vereiste van een handtekening, een geheel van elektronische gegevens dat aan een bepaalde persoon kan worden toegerekend en het behoud van de integriteit van de inhoud van de akte aantoont.) <W 2000-10-20/40, art. 2, 006; Inwerkingtreding : 01-01-2001>
Een gewone mail is dus onvoldoende.

Klopt niet zjef.

Als de ontvanger van de mail (zonder elektronische handtekening) niet tijdig eist dat men hem dit ondertekend bezorgt, dan geldt de gewone mail als een schriftelijke verwittiging die werd ondertekend, de ontvanger heeft immers verzaakt aan zijn recht om een ondertekend exemplaar te vragen door niet tijdig te reageren.

Er zijn echter vonnissen met rechters die dergelijke niet elektronisch ondertekende mails verwerpen als bewijs of slechts erkennen als een grond van bewijs, vandaar dat het altijd is aangeraden nog steeds een AS te zenden of een fax.

Thx om het artikel uit de wet Peeters op te zoeken.

Bijtje
Topic Starter

#13 , 30 jun 2010 08:24

Ik zal hem vrijdag een aangetekende brief sturen. Wat zet ik daar best in ?

Vandebos

#14 , 30 jun 2010 12:32

Stad, datum

Adres eigenaar

Adres huurder

Geachte X,

Op datum 11/22/3333 heb ik u via mail gemeld dat één van de bomen in de tuin deels ontworteld is, overhelt en aldus dreigt om te vallen. Tot op heden heeft u niet gereageerd op deze mail. Bij deze wens ik u dan ook via aangetekend schrijven te verzoeken mij binnen de tien dagen na kennisname van dit schrijven te laten weten wanneer deze boom zal geruimd worden zodat hij geen veiligheidsrisico meer vormt voor ons, de buren of derden die zich in de tuin begeven. Bij gebrek aan antwoord binnen de gestelde periode geldt deze brief als enige en definitieve ingebrekestelling en behoud ik me recht om zonder verdere waarschuwing de nodige stappen te ondernemen.

Voor de goede orde wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post verzonden.

Met vriendelijke groeten

Uw trouwe huurder.
:mrgreen:

lucgescheiden

#15 , 30 jun 2010 13:57

mooie afsluiter! :-)

Terug naar “Huren”