opzegging van de huurcontract door de verhuurder

anndekroon
Topic Starter

opzegging van de huurcontract door de verhuurder

#1 , 15 okt 2011 12:30

Hallo

We zijn een gezin met kinderen,1 van 18 en een van 13 jaar.WE zijn in dit huis komen wonen ,en de huurcontract lijkt op inwoning met toestemming van de verhuurder op schrift.
Zo bevat het huurcontract niet de naam en adres van de verhuurder en staan als voorwaarde op dat we de huur kunnen opzeggen met een termijjn van 3 maanden.Er staat niet op wat de duur is,ze wel mag indexeren om de 3 jaar ,en er is geen borg maar wel dat alles kapot is wij moeten betalen/
Dat hun alleen voor reparaties van dak,elektriciteit en waterleiding opdraaien.En als er veranderingen zoals plafond of keuken of vloer wij dat hun moeten vragen.
In begin liepen de verhuurders elke dag binnen met wel iets.De woning is in zeeer slechte staat ,er is geen verwarming ,geen issolatie,geen plafond in de douche,geen verluchting ,geen keuken ,niks kortom.
Elke week kwamen ze met vraag wanneer gaan jullie die keuken plaatsen,of doen jullie die plafond ,wij zo van dat we dat niet van plan waren.
In december kwam ze een op ander dag met de notaris om de woning te laten ruw schatten.Hoorden we dat het ongeveer 130000 euro waard was ,maar goed.Ze moesten bepaalde punten zelf afwerken,cv,en al die andre dingen.juni dit jaar kwamen de vrhuurders dat ze woning te koop met haar vader had gezet voor appartementen op te zetten en dus kwam die makelaar hier om alles op te meten.
Toen zei ze zo van mischien willen jullie wel kopen,Wij geprobeerd maar lukt niet omdat ze vraagt 145000 euro voor ja de krot zo noem ik maar er is niks aan gedaan en veel banken doen dat niet.
Ze verwijst me door naar sociaal woonkrediet.Ook dat lukt ons niet.
Van de week belt ze op als de makelaarkoop ten einde loopt dan zegt ze de huur op en verlengt ze niet.Ze zegt dat ze dat niet schriftelijk diend t doen want dat de wet zegt dat dit mag in belgie.
Dat ze een op andere dag dus huurders zo op straat kan zetten en dat ze dat al eerder gedaan heeft met de vorige.
Ze sommeerde dat wij niks aan haar huis gedaan hadden en ze nu wilt verkopen.
De huur int ze trouwens hier contant elke maand en we krijgen dan zo een kwitantie.Alleen deze maand krijgen we dus niks,gisteren er voor gebeld en als antwoord ivan haar was ze had geeen tijd.
Ga dus proberen vandaag die kwitantie te halen.De huis is 6 jaar geleden geerft en al de huurders heeft ze na een jaar eruit gejaagt ,met de politie ,ze zei aan ons het is nu koud he ,en ja waar ga je doen dan.
We hebben inmiddels contact met de huurdersbond opgenomen waar we maandag heen gaan.
De vrhuurder zegt dat het contract nep is omdat ze die moest geven anders konden we niet ingeschreven worden in de gemeente maar dat ze ons nu moe was.
En dat de huur die ze krijgt nu te weinig is en ze nu 2 kinderen heeft en meer kosten had.Ze gebruikt de huur voor haar eten en zo dus wordt niks in ht huis gestopt.
Dat moeten de huurders doen vind ze.De douche is totaal verrot en de bedradingen hier liggen open bloot en niks is geaard.We hebben zelfs vonken uit stopkontact gehad.Maar de verhuurder weigert dit te komen maken want dat was niet voor hun ,elektriciteit moest ik denken aan meterkast was antwoord.
Inmiddels heb ik nu de inspectie geschreven,de belasting om te laten registeren dat ze dus die nooit betaald heeft zegt ze ook zelf want de contract is toch nep en ze int zwart dus.
inmiddels zijn we zelf begonnen om huurwoningen te zoeken we willen hier wel weg want ze komt letterlijk kijken wat we hier doen.Dus letterlijk is in de tuin op de gekste mogelijke uren van de dag.Zo weet ze ook dat we hout gekocht hebben voor de houtkachel wat dat is enigste wat hier staat als verwarming.Ovral hebben we elektrische verwarmingen bij gekocht anders sterven we van de kou.De ramen heb ik allemaal moeten purren zelfs 5 cm dikke scheuren gedicht.
Ze hebben schuren buiten maar al de draden van elektriciteit liggne open bloot.Moeten de huurders doen was haar antwoord want zij had geen geld en wij zouden meer verdienen dus.
Wat toch niet waar is.Dus nu we niet kopen wat we ook niet verplicht zijn,is de pesterijen verergerd dus en willen maandag kijken wat de huurdersbond kan doen.Want ik wil hier onder hand wel weg.
Een week voor de einde van de maand wil ze de huur al innen voor de volgende maand want haar privedoeleinden zijn op en ze hebben 2 auto;s dus ja gewoon pest langs alle kanten.
Ze zegt de huucontract op maar niet schriftelijk mondeling want dat is rechtsgeldig volgens haar.Zo had ze dat altijd met de vorige ook gedaan.
Van mensen uit de straat hebben we ook wel een en ander vernomen ja.Ik maak ook echt weergavegesprekken want elke week belt ze nu met weer iets anders.
Bij haar is verkopen opnieuw verhuren maar dan kan ze dus de huur weer met 100 euro ooptrekken want ze houd zich niet aan de indexering want dat is maar formaliteit en moest ze zich daar niet aan houden zei ze.WE hebben in begin wel foto's genomen en nu van de rotheid van de douche want er is daar nergens ventilatie laat staan een opening dat je kan ventileren.
Haar man kan niks zeggen want de woning is van haar.
Mag ze ons zomaar een op ander dag eruit zetten en kan ze ook de politie inschakelen zonder voor gerecht te komen en mensen ook laten uit zetten omdat ze ze moe is.
Hoe pak ik dat aan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
anndekroon
Topic Starter

#2 , 15 okt 2011 12:48

de huurprijs is hier trouwens 450 euro.met 3 slaapkamers ,maar de 3 de is helemaal verrot en je kan dat echt niet maken ,de vloer zak je letterlijk door.Er zijn ook overal muizen ,hebben we voor muizevallen gezet en haar verteld en zij zo ja dan koop je toch iets andrs voor die vorige hadden dat ook dus.We horen de muizen letterlijk lopen in het plafond dus,..en met de kou hoor je ze nog meer.WE hadden voor die tijd een kat aangeschaft en nu hebben we 2 honden erbij.
Dat mag gelukkig wel maar ja ,..ze doen niks aan de huis want ze hebben geen geld en ze hebben hun \eigen leven ook blabla,..en ja ik wordt strontziek van.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 okt 2011 14:33

Ga eens langs de sociale dienst van het Ocmw of van de gemeente.
Of van je mutualiteit of vakbond.
Kwestie van juiste info te krijgen.

en
Lees dit al eens.

http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cac ... qb-qUplCBA" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

anndekroon
Topic Starter

#4 , 15 okt 2011 15:14

het huurcontract is wel geaccepteerd door de wijkagent ,en de gemeente heeft ons ingeschreven maar met toestemming van de verhuurder.
De gemeente moest haar bellen omdat ze haar naam niet bij vermeld dus,maar we staan wel ingeschreven.
Het is ook geen huurcontract met renovatie.Het is een huurcontract met wel de ingangsdatum op ,zonder plaatsbeschrijving ,maar met enkele regels.Wat kapot gaat dienen wij te betalen enkel voor elektriciteit ,waterleiding en dak komen ze die maken.
Indexcering vind om de 3 jaar plaats en de huurders hebben 3 maanden opzeg,en indien de huurders iets willen veranderen moeten ze eerst toestemming vragen aan de verhuurders.

De huurcontract is vorig jaar 1 september 2010 ingegaan.Maar de verhuurder vond het beter die op mijn naaam te hebben niet op die van mijn man en is tussentijd dus gewijzigd .Maar verders geen waarborgsom .

Dat was het.

gr.

pukje

#5 , 15 okt 2011 16:27

opzegging moet altijd schriftelijk ,zonder opzeg geen beeindiging huurcontract
betalen huur met kwitantie is bewijs van verhuur/huur
zonder overeenkomst is altijd sprake van 369 contract.
als verhuurder tussentijds opzegt (alleen schriftelijk geldig) moet verhuurder 18 maanden
huur boete betalen.
Als de woning een krot is en je wilt eruit kan een woning inspectie door woondienst de stappen ondernemen
om de woning onbewoonbaar te verklaren.
De verhuurder heeft niets in jou woning te zoeken klacht indienen bij politie voor huisvredebreuk en/of stalking.

Ik zou me geen zorgen maken alle rechten staan aan jou kant ,ga info halen bij gemeente en woonbond
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

anndekroon
Topic Starter

#6 , 15 okt 2011 19:45

ik ben heel erg blij te horen met je antwoord.we hebben al wel de belasting ingeschakeld omdat ze zelf gezegd heeft dat ze daar niet geregistreerd is ,dus vandaar dat ze contant int.
Ik heb maandag een gesprek met de woonbond in onze gemeente ,want die weten er al via email contact van af om de nodige stappen te ondernemen.Di konden mij vertellen ook hoe dat in zijn werk zit om de woning hier helemaal af te keuren het is hier gewoon niet meer te doen.We worden hier allemaal ziek vooral als je moet douche want alle vocht is op de muren geslagen vanwege geen verluchting systeem ,is er ook roting op de provisoire douche gekomen.WC pot alles staat hier los.
Voor haar stalking /huisvredebreuk ga ik naar politiebureau die er naast zit.We hebben voor de veiligheid wel nieuwe sloten op de deuren gezet want moet aan denken dat ze misschien ook geprobeerd heeft in ons te komen.
We zijn nu druk bezig niet meer particulier via makelaarskantoor een woning te zoeken want ik heb het gewoon helemaal gehad.

Ik hou jullie zekers op de hoogte hoe het verders is gegaan ,..bedankt voor de antwoorden .
gr.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 okt 2011 21:10

Indien gemeente ( burgemeester) onbewoonbaar verklaart moet gemeente instaan voor andere woning.
Procedure in grote gemeente 'A'... procedure start vb via kwartieragent die een akte opstelt wegens zichtbare gebreken.
Cel Krot op van milieupolitie start onderzoek - meestal samen met inspectiediensten. Commissaris van politie als bestuurlijk officier wordt ter plaatse gevraagd en deze vordert de veiligheidsingenieur. Er wordt een beslissing genomen inzake bewoonbaarheid. Dat kan zijn een herstelprocedure (aantal punten) of een onmiddellijke ontruiming wegens stabiliteitsproblemen en veiligheidsinbreuken. Bevel wordt door commissaris gegeven samen met ingenieur. Burgemeester bevestigt of niet. (Openbare veiligheid en gezondheid).
Wat de huisvredebreuk betreft idd aangifte doen zeker als eigenaar MET gebruik sleutels binnenkomt ( gebruik valse sleutels)

Zjef

#8 , 15 okt 2011 21:33

Procedure in grote gemeente 'A'...
Procedure opstarten
Als u een procedure tot ongeschikt- of onbewoonbaarverklaring wilt opstarten, dan vult u best bij het woonkantoor een aanvraagformulier in. U krijgt dan een ontvangstbewijs.
Verloop procedure
Na uw aanvraag komt een technisch onderzoeker van de stad kijken. Als hij technische gebreken vaststelt, probeert hij eerst de eigenaar te overtuigen om deze gebreken te herstellen. Als de eigenaar weigert of onvoldoende werken uitvoert, wordt de zaak doorgegeven aan de Vlaamse overheid. In dat geval gebeurt er een tweede technisch onderzoek door een gewestelijke ambtenaar. Daarna krijgen u en de eigenaar een brief van de stedelijke dienst woonkwaliteit met de uitslag van het onderzoek. Als u niet akkoord bent met de uitslag, moet u dat zo snel mogelijk melden aan de dienst woonkwaliteit met een brief. Ook de eigenaar mag per brief reageren. Hij kan op korte termijn nog werken uitvoeren. Daarna neemt de burgemeester een beslissing. Hij kan de woning ongeschikt en/of onbewoonbaar verklaren. U kunt altijd terecht bij het woonkantoor of de dienst woonkwaliteit voor informatie over het verloop van de procedure.
Wat zijn de gevolgen voor de huurder?
Als de woning onbewoonbaar verklaard wordt, moet u een nieuwe woning zoeken. U kunt aan de maatschappelijk werker van de dienst woonbegeleiding vragen om u te helpen. (zie http://www.(grote" onclick="window.open(this.href);return false; gemeente 'A').be

Vandebos

#9 , 15 okt 2011 22:16

of je kan zelf rechtstreeks met de woningdienst contact opnemen.

Vandebos

#10 , 15 okt 2011 22:20

Brochure is toegevoegd aan links in onderschrift.

anndekroon
Topic Starter

#11 , 16 okt 2011 00:19

als je kijkt als de verhuurders die woning goed hadden weten te onderhouden was het hier veel gezelliger geweest.Maar van begin af aan hebben ze van alles beloofd,maar ze hebben alles afgeschoven naar ons toe,alleen onder klussen moet je bij ons verstaan behangen en verven en kleine reparaties.Maar geen renovatiewerken dat kan ik gewoon niet.Door dat we dus een houtkachel hebben die overigens boven niks verwarmt,kinderen hebben bijverwarming boven,liggen letterlijk onder dak,en zelfs bij extreme kou moeten ze beneden slapen ,want de kou komt van dak naar beneden ,hebben we enkel onze slaapkamer behangen ,maar als je hier verft brokkeld de verf van de muur weer af,omdat door de warmte die niet vblijft zitten wordt de verhuurderster ook boos van jullie doen niks.
De draden van de schuur waar een lamp moet komen hangt dwars naar de serre toe,ze hebben overal iets gedaan niks afgewerkt.De plafond van de douche is met doeken bedekt ,en de bedrading bungelt er los op.
Dus door vocht kan dat brand veroorzaken.Voor we ingingen hadden ze de deur dichtgemetselt en de raam uit gegooid dus maar de enigste ventilatie is de afvoer van mijn doorkast dus.De keuken wat je keuken moet noemen,..van de stopkontact uit loopt een dun draadje naar beneden toe waar mijn wasmachine staat dus levensgevaarlijk ,afvoer is kapot dus ik moet mijn slang in de afwasbak laten lopen.De kast hangt schot en scheefs en ik heb de plafonds zijkanten allemaal moeten dicht purren,want de kou was gewoon niet te harden.Er is geen keuken enkel een afvoer meer niet.
We hebben zelf zo een blad gekocht want anders kon ik daar niks doen.En we hebben een gat in gemaakt om mijn kookplaat in te doen anders kon ik daar ook niet koken.Vanaf vorig jaar was ons de docuhe beloofd ,niet gekomen,plafond zouden ze doen,niks,elektriciteit ook niks,..wc is een hok met een pot in die niet vast staat.Dat is de wc met een schuifdeur.Woonkamer is de enigste plek die normaal beetje uit ziet.De ramen hebben we flink moeten purren en zelfs de deurgaten moeten dichten.de schoorsteenvegers zijn hier wel gekomen en die schiijnt heel lang niet gedaan geweest te zijn.De andere schoorsteen is dichtgemetselt want die doet het niet .Keukenraam is stuk ,ik kan nog wel meer opnoemen dus,..kelder kan ik mijn spullen niet bewaren wan dan hebben we overlast van de muizen.
Doen de verhuurders niks aan.De deurlijsten zijn verrot.Winter is het hier moeilijk warm te krijgen maar in de zomer moet ik de verwarming aan houden vooral in de keuken want het is koud.
Als ik hier foto's zou opzetten dan zouden jullie schrikken.Ik heb nog nooit zo een huis gehad en de verhuurders hebben het compleet verwaarloost.En dan zetten ze huurders in met veel gesmoes moeten wij nu voor hun werken opdraaien.De serre bjvoorbeeld ik snap niet dat je zo eeen deur in zet,..die kan ik niet repareren want het is gewoon heel erg om aan te zien.
Van de winter was de dakgoot afgeschoten van de zwaarte van de sneeuw is nog steeds niet gemaakt want ik wou die wel doen maar ze hebben gewoon de dakgooit meegenomen dus als het regent dan loopt alles in de serre.
Er is niks gedaan van hun kant dus en ik ja vreet me op gewoon ,en nu dat gebel aan de gsm en gedreig en gestalkt ben ik moe van.Ik woon niet in Antwerpen maar in Mol,vooraan van Mol dus,maar de mensen spreken hier uit mijn buurt schande over haar.Dat ze dit al 6 jaar kan verhuren en dat er nog nooit iemand durft iets aan doen.Want doe je niks zegt ze de huur op en bij ons nu geen kwitantie omdat ze dan een manir heeft om mij uit te smijten.En dan moet ik mij rustig houden.Ze woond 2 straten van ons af en mijn man heeft mij vandaag tegen moeten houden of ik was naar daar gegaan gewoon al om mijn menning te zeggen omdat ik gewoon ja heel erg boos ben en zij gewoon geniet van wat zij mijn gezin aanricht.,
En die muizenplaag was bij haar bekent en ze doen niks aan tjee,..omdat het een 2 woondst is want er is een dakconstructie zal mijn buurman dat dan ook wel hebben.Alleen zijn huisje is wel goed ,hij huurt het van haar broertje.Ik had nooit verwacht dit mee te gaan maken.Anno 2011 nog wel.Dat dit gewoon kan snap ik.

anndekroon
Topic Starter

#12 , 16 okt 2011 00:23

sorry voor mijn frustratie .

anndekroon
Topic Starter

#13 , 17 okt 2011 15:56

ik was vandaag bij de huurdersbond.Die helpen mij met het versturen van de brief naar de eigenaars vanwege de gebreken die niet zijn gedaan,de vereisten om een woning te huren,en ook nog een aangetekende brief want d huurcontract is niet geldig ze hebben mijn man niet laten tekenen maar ook de adres en wie ze is niet bij vermeld.Reageerd de verhuurder niet op heb ik recht om naar de vredegerecht te stappen.
Dan voor woononderzoek,gaat dat pas in als de verhuurder niet op de brief ingaat en kan er op ongedierte een onbewoonbaarsverklaring voor af gegeven worden maar ja dan moet ik meteen verhuizen.

DE eigenaar kan me niet uitzetten omdat het om een 9 jarig huurcontract gaat voor verkopen van een huis en evenmin niet voor hun achterstallige verbouwingen niet.
Als ze niet een kwitantie meer geven geen huur betalen.

De belasting zei wel dat de contract geldig was maar niet omdat de handtekening van mijn man en adres ontbreekt.

pukje

#14 , 17 okt 2011 18:58

Dan voor woononderzoek,gaat dat pas in als de verhuurder niet op de brief ingaat en kan er op ongedierte een onbewoonbaarsverklaring voor af gegeven worden maar ja dan moet ik meteen verhuizen.
Als verhuurder het zo ver laat komen zijn ze erg dom ,ze lopen nu al het
risico ieder ontvangen huur geld terug te betalen omdat de woning niet
verhuurt mocht worden
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

anndekroon
Topic Starter

#15 , 06 dec 2011 21:33

we hebben vandaag de inspecteur gehad en moet zeggen dat we 1/3 de deel van de huur terug kunnen gaan vorderen bij de eigenares en ook de huurcontract laten ontbinden.want de huis is volledig onbewoonbaar verklaard.dus we hebben wel mischien al een woondst ook maar dan ligt het aan de eigenares om mee te gaan werken want doet ze dit niet ga ik nog verders en dan zal het hun heel veel geld kosten.In elk geval ben ik blij dat ik de woning als deze onbewoonbaar heb laten verklaren want inmiddels is het zo dat als we douchen de water door de muur komt naar regio wc.dus,..heel de badkamer blank staat.

Terug naar “Huren”