solidariteitsclausule

gorky
Topic Starter

solidariteitsclausule

#1 , 28 mei 2012 21:39

Ik zou graag willen verhuren aan 3 vrienden, ik zou graag willen dat ze allen verantwoordelijk zijn voor de huurgelden en de laste.
Ik heb iets gelezen van de mogelijkheid om een solidariteitsclausule te laten opnemen in het huurcontract?
Weet iemand hier iets meer over te vertellen, en eventueel een voorbeeld hoe ik dit moet vermelden in een huurcontract?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 29 mei 2012 10:19

Deze clausule voorzien in het artikel waarin huur van pand wordt vastgelegd (meestal artikel 1...):
De verplichtingen van onderhavige huurovereenkomst zijn hoofdelijk en ondeelbaar ten aanzien van de huurders, hun erfgenamen en rechthebbende ten welke titel ook.

neogoa

#3 , 29 mei 2012 10:37

Ik vind het raar dat je "erfgenamen en rechthebbende ten welke titel ook" eveneens hoofdelijk aansprakelijk zou kunnen stellen.

Geldt hier de relativiteit van de overeenkomst niet "overeenkomst is alleen binden voor partijen"?

Derde is nooit schuldenaar ogv andermans overeenkomst tenzij deze derde hier persoonlijk in toestemt. (Uitz mogelijk: wet,...)

Darenboven dacht ik dat huurovereenkomsten intuitu personae waren.

Reclame

Vandebos

#4 , 29 mei 2012 10:41

Art 1742 BW
Art. 1742. [...] Het huurcontract wordt niet ontbonden door de dood van de verhuurder, noch door de dood van de huurder. <W 1991-02-20/33, art. 13, § 3, Inwerkingtreding : 28-02-1991>
(Leden 2 tot 7 opgeheven) <W 04-11-1969, art. 2>
De tekst tussen klemmen in de aanhef toegevoegd bij art. II, W. 4 november 1969 (B.S., 25 november 1969).
Door alle erfgenamen hoofdelijk aansprakelijk te stellen ken je hen dezelfde rechten toe als de huurder in kwestie. Dit vermijdt jarenlange discussies en gedingen over welke erfgenaam verantwoordelijk is voor wat.

art 1742 maakt duidelijk dat "intuitu personae" niet van toepassing is op een huurovereenkomst voor een woning.

gorky
Topic Starter

#5 , 30 mei 2012 12:43

Bedankt voor de info

neogoa

#6 , 01 jun 2012 10:37

Bedankt Vandebos voor duidelijke uitleg!

Terug naar “Huren”