niet tijdig betalen huur - hoe aanmanen .

freelance
Topic Starter

niet tijdig betalen huur - hoe aanmanen .

#1 , 01 nov 2012 00:17

Kan ik ergens standaard formulieren vinden i.v.m. het aanmanen van een huurder om tijdig de huur te betalen en/of ingebrekestelling voor het niet respecteren van de overeengekomen betaaltermijn ?
Alvast dank .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron

#2 , 05 nov 2012 10:59

M.i. hoeft dit geen "formulier" te zijn. Her en der op dit subforum staan er al enkele voorbeeldbrieven geschreven door oa Vandenbos.

freelance
Topic Starter

#3 , 05 nov 2012 12:17

Alvast bedankt ,
Dacht dat ik er ooit iets van gezien had hier , maar kan het niet meer terugvinden .
Hoeft natuurlijk geen "formulier " te zijn .

Reclame

Xastheron

#4 , 05 nov 2012 13:03

"Geachte,

Bij deze wil ik u erop wijzen dat u de huur van de maand XX niet tijdig betaald hebt. Volgens het contract zijn we overeengekomen om telkens ten laatste op de Yde dag van de maand de huur volstort dient te worden.

(Indien meerdere malen gebeurd, een zin zoals deze erbij plaatsen) Spijtig genoeg moet ik vaststellen dat dit niet de eerste maal is dat u de contractuele overeenkomst niet respecteert. In de maand z heb ik uw betaling pas op de w'de dag van de maand ontvangen, op... (lijst zelf verder op).

Omwille van deze reden stuur ik u deze eerste ("en eenmalige", indien je écht kort op de bal wil spelen) ingebrekstelling, en verzoek u vriendelijk vanaf heden de contractuele bepalingen na te volgen. Zoniet zie ik me genoodzaakt om via de vrederechter de eenzijdige ontbinding van het contract te bekomen op uw kosten.

Voor goede orde wordt deze brief u ook per post bezorgd (of als je wil kan je zelfs naar een e-mail verwijzen).

Met vriendelijke groeten

De verhuurder"

Mogelijke stijl- en spellingsfouten zelf corrigeren natuurlijk. Versturen via aangetekend schrijven.

Hou wel in het achterhoofd dat je de allereerste aanmaning best eens telefonisch, per mail of face-to-face doet in plaats van onmiddellijk een AS te sturen indien het op alle andere gebieden geen slechte huurder is.

Wanneer u nagaat hoeveel keer de huurder laattijdig betaald heeft en wanneer, noteer dit dan ook in een apart boekje of in word/excel formaat op uw pc. Dit zal u nodig hebben indien het tot de vrederechter komt (en het spaart u dubbel werk uit).

freelance
Topic Starter

#5 , 05 nov 2012 14:27

Perfect Xastheron .
Ik neem aan dat je (nog ) niet naar een vrederechter moet gaan stappen n.a.v. slechts één AS ( nog niet ernstig genoeg om van" sancties" te kunnen spreken ) .
Huurders zijn al paar keer mondeling aangemaand geweest , maar laten het iedere maand weer hangen .... ( ontslag op werk , weet je wel .Komt meer en meer voor in deze tijden ) .

Xastheron

#6 , 06 nov 2012 10:54

Nee, je hoeft helemaal nog niet naar de vrederechter. Zeker niet als je nog altijd begrip kan opbrengen voor hun situatie en ze verder nog altijd de woning goed onderhouden.

freelance
Topic Starter

#7 , 06 nov 2012 11:56

Nee, je hoeft helemaal nog niet naar de vrederechter. Zeker niet als je nog altijd begrip kan opbrengen voor hun situatie en ze verder nog altijd de woning goed onderhouden.
Je weet hoe het gaat . Mensen hebben wel goede intenties , maar de economische crisis laat zich meer en meer voelen .
Dit concreet feit speelt zich af bij mijn schoonmoeder , die altijd een zeer grote bezorgdheid en verantwoordelijkheid aan de dag legt t.o.v. haar huurders .
Maar ik meen te begrijpen als je een huurder niet aanmaant per AS , je later niet veel poten hebt om op te staan ....
En een gedoogbeleid kan de huurder verleiden om het van kwaad naar erger te laten gaan .

Xastheron

#8 , 06 nov 2012 13:57

Er is wel een wezenlijk verschil tussen een aangetekend schrijven en een procedure bij de vrederechter naar de impact op de verstandhouding tussen huurder en verhuurder.

Ik gaf u enkel de vrijheid zelf te bepalen of u het bij 1 AS wou houden of pas bij de 2e aangetekende aanmaning naar de vrederechter wou stappen. Ik zou de optie vrederechter zeker niet uitsluiten, vandaar dat ik ook aanraad om mbv afschriften te documenteren hoe vaak er laattijdig betaald wordt. Dit is ook een deel van uw bewijsvoering. De aangetekende zendingen dienen enkel om op een onweerlegbare manier aan te tonen dat u niet akkoord gaat met de laattijdige betalingen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 nov 2012 18:26

Misschien, zoals Vandebos het ook heeft beschreven, eens aan huurder vragen wanneer zijn wedde gestort wordt en de uiterste betalingsdatum dan enkel dagen later zetten.

freelance
Topic Starter

#10 , 06 nov 2012 20:53

Misschien, zoals Vandebos het ook heeft beschreven, eens aan huurder vragen wanneer zijn wedde gestort wordt en de uiterste betalingsdatum dan enkel dagen later zetten.
Is in principe goed idee , maar zoals ik eerder schreef " huurder heeft ontslag gekregen " .
En dit is de impact van de economische crisis , die zich overal manifesteert ( genoeg te lezen op forum hier ) .

octopus

#11 , 12 nov 2012 12:41

kan iemand mij een link geven om een voorbeeld te hebben hoe je correct een verzoekschrift art.1344bis/ev opbouwt.
Het is de bedoeling aan de vrederechtereen schadevergoeding en eventueel uitzetting voor een niet betalende huurder te bekomen.

Xastheron

#12 , 12 nov 2012 12:51

Kijk eens naar deze post: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 87&t=32554" onclick="window.open(this.href);return false;

Er zit een voorbeeld tussen + enkele links die je op weg kunnen helpen.

octopus

#13 , 12 nov 2012 12:56

Dank u Xastheron, maar als ik het voorbeeld van het verzoekschrift wil bekijken krijg ik een foutmelding als volgt:

This problem can be caused by a variety of issues, including:
•Internet connectivity has been lost.
•The website is temporarily unavailable.
•The Domain Name Server (DNS) is not reachable.
•The Domain Name Server (DNS) does not have a listing for the website's domain.
•There might be a typing error in the address.

Ik vrees dat er iets niet klopt (grote kans dat het aan mij ligt)

Xastheron

#14 , 12 nov 2012 12:59

Raar, ik word correct doorverwezen naar de rapidshare website, waar ik een word-document kan downloaden en openen. Misschien bent u tijdens uw lunchpauze op het werk even bezig en hebt u beperkte/geen toegang tot dergelijke sites?

Stuur anders een PM naar Vandebos voor wat extra info, hij is de "locale expert" op het forum over dergelijke zaken.

billie3

#15 , 12 nov 2012 13:09

Een document tot betaling van de huishuur kan je ook aanvragen op het vredegerecht, dit document (document noemt : "verzoekschrift inzake huur"), wordt je dan opgestuurd. Alles is voorgedrukt, je hoeft enkele nog in te vullen : hoeveel huurachterstal, bedragen, ... wat je wil nl. aanmaning tot betalen of verbreken van de huurovereenkomst. Verwacht niet dat de huurovereenkomst zomaar wordt verbroken.

Terug naar “Huren”