situatieschets :
een x aantal jaar geleden baatte een vriend van me een winkel in een pand uit.
Met zijn ouders heb ik een goede band. De vriend zelf is sinds zijn auto-ongeluk zwaar gehandicapt en is niet meer in de mogelijkheid om zich uit te drukken. als gevolmachtigde (of hoe zeg je dat) is zijn vader aangesteld.
Een 2tal jaar na zijn autoongeluk zat ik in de problemen om een woonst te vinden. Ik trok mijn stoute schoenen aan en heb zijn ouders gevraagd als ik mijn maat zijn winkel + pand mocht gebruiken als woonst.
Zijn ouders zagen dit als een geschenk uit de hemel daar ze vonden dat het pand onbewoond en ongebruikt mogelijks teveel aftakelde, dat er indien onbewoond waarschijnlijk leegstand op ging gehoffen worden, dat ze iemand anders konden helpen etc.
Ikzelf dolgelukkig dat ik ergens terecht kon.
*Mondeling* werd de overeenkomst gemaakt dat ik er gratis kon verblijven, dat ik er mijn domicillie mocht plaatsen e.d., elektriciteit en watervoorziening zijn ter mijne laste, maar dat ik van hun geen financiële inbreng in onderhouds -of aanpassingswerken moet verwachten omdat ze zelf al met een heel grote last zitten door hun gehandicapte zoon. Deze is 24/24 bij zijn ouders thuis en wordt grotendeels door zijn moeder verzorgt.
Een huurcontract werd niet opgemaakt omdat dit *waarschijnlijk* onmogelijk is gezien de staat van sommige kamers. Het bovenverdiep werd niet gebruikt (enkel het beneden verdiep als winkelruimte en bureaus, ik lees hier net dat rookmelders verplicht worden en dergelijke).
De laatste tijd dringen zich dringende en noodzakelijke renovaties op welke door mij gedragen worden. (barsten in muur, dak lekt en dergelijke).
Om deze renovaties aan te pakken zou ik op de bouwoppervlakte een 'werkkot' willen bouwen van +/- 120m2, zodanig dat ik tijdelijk de inboedel uit het pand daarin kan zetten, de noodzakelijke renovaties kan doen en achteraf dit 'kot' kan gebruiken als knutselruimte (ik ben een echte doe het zelver en knutselaar)
Ik heb deze piste voorgelegd aan zijn ouders en hun reactie is : doe wat je er mee wil doen, vraag desnoods zelf een bouwaanvraag, allemaal ok maar van ons moet je geen financiële tegemoetkomingen verwachten. Wat begrijpbaar is gezien hun situatie.
Infeite komt het er op neer dat ik mondeling de overeenkomst heb er zonder huur te betalen te kunnen verblijven zolang ik wil en ik er mijn 'goeste' mee mag doen.
Nu zijn mijn vragen :
- zijn er wettelijk / juridisch geen addertjes onder het gras ?
- stel dat er iets gebeurt met mijn maat en/of zijn ouders ... wat dan ?
- welke mogelijke pistes zouden jullie bewandelen ?
Zelf heb ik er het een ietwat moeilijk mee om iets op papier te laten zetten, vanwege de meer dan grote goodwill / gunst van zijn ouders... maar goed ... op papier is - stel dat er iets gebeurt met zijn ouders - beter aantoonbaar dan mondeling.