Gratis wonen+verbouwen via mondelinge ovrnkmst ... veilig ?

DenJean
Topic Starter

Gratis wonen+verbouwen via mondelinge ovrnkmst ... veilig ?

#1 , 28 nov 2012 13:12

situatieschets :

een x aantal jaar geleden baatte een vriend van me een winkel in een pand uit.

Met zijn ouders heb ik een goede band. De vriend zelf is sinds zijn auto-ongeluk zwaar gehandicapt en is niet meer in de mogelijkheid om zich uit te drukken. als gevolmachtigde (of hoe zeg je dat) is zijn vader aangesteld.

Een 2tal jaar na zijn autoongeluk zat ik in de problemen om een woonst te vinden. Ik trok mijn stoute schoenen aan en heb zijn ouders gevraagd als ik mijn maat zijn winkel + pand mocht gebruiken als woonst.

Zijn ouders zagen dit als een geschenk uit de hemel daar ze vonden dat het pand onbewoond en ongebruikt mogelijks teveel aftakelde, dat er indien onbewoond waarschijnlijk leegstand op ging gehoffen worden, dat ze iemand anders konden helpen etc.

Ikzelf dolgelukkig dat ik ergens terecht kon.

*Mondeling* werd de overeenkomst gemaakt dat ik er gratis kon verblijven, dat ik er mijn domicillie mocht plaatsen e.d., elektriciteit en watervoorziening zijn ter mijne laste, maar dat ik van hun geen financiële inbreng in onderhouds -of aanpassingswerken moet verwachten omdat ze zelf al met een heel grote last zitten door hun gehandicapte zoon. Deze is 24/24 bij zijn ouders thuis en wordt grotendeels door zijn moeder verzorgt.

Een huurcontract werd niet opgemaakt omdat dit *waarschijnlijk* onmogelijk is gezien de staat van sommige kamers. Het bovenverdiep werd niet gebruikt (enkel het beneden verdiep als winkelruimte en bureaus, ik lees hier net dat rookmelders verplicht worden en dergelijke).

De laatste tijd dringen zich dringende en noodzakelijke renovaties op welke door mij gedragen worden. (barsten in muur, dak lekt en dergelijke).
Om deze renovaties aan te pakken zou ik op de bouwoppervlakte een 'werkkot' willen bouwen van +/- 120m2, zodanig dat ik tijdelijk de inboedel uit het pand daarin kan zetten, de noodzakelijke renovaties kan doen en achteraf dit 'kot' kan gebruiken als knutselruimte (ik ben een echte doe het zelver en knutselaar)

Ik heb deze piste voorgelegd aan zijn ouders en hun reactie is : doe wat je er mee wil doen, vraag desnoods zelf een bouwaanvraag, allemaal ok maar van ons moet je geen financiële tegemoetkomingen verwachten. Wat begrijpbaar is gezien hun situatie.

Infeite komt het er op neer dat ik mondeling de overeenkomst heb er zonder huur te betalen te kunnen verblijven zolang ik wil en ik er mijn 'goeste' mee mag doen.

Nu zijn mijn vragen :

- zijn er wettelijk / juridisch geen addertjes onder het gras ?
- stel dat er iets gebeurt met mijn maat en/of zijn ouders ... wat dan ?
- welke mogelijke pistes zouden jullie bewandelen ?

Zelf heb ik er het een ietwat moeilijk mee om iets op papier te laten zetten, vanwege de meer dan grote goodwill / gunst van zijn ouders... maar goed ... op papier is - stel dat er iets gebeurt met zijn ouders - beter aantoonbaar dan mondeling.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 28 nov 2012 14:40

Is dit pand EIGENDOM van de ouders , of huren ze dat ook ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

DenJean
Topic Starter

#3 , 28 nov 2012 15:25

Pand is eigendom van de zoon en vader is aangesteld als beheerder

Reclame

freelance

#4 , 28 nov 2012 20:48

Zoals u wellicht ook zult beseffen , hebt u géén huurovereenkomst .
De huurwetgeving is hier dan ook niet van toepassing. Juridisch gezien valt u onder het statuut van "bezetting ten bede " .
Eigenaars , beheerders of erfgenamen kunnen u bijgevolg op vrij korte termijn ( theoretisch ) doen verhuizen .
U hebt ook geen enkel recht op vergoedingen voor de kosten die u maakt ( noch voor het moeten verhuizen ) .
Indien uw domicilie daar staat , is dat het enige juridisch lichtpunt die u hebt , zoniet zat u in een compleet illegale situatie .
Dit zijn dus de mogelijke juridische addertjes onder het gras .
Wanneer er iets gebeurt met de eigenaar of de ouders , kan iedere nieuwe eigenaar , erfgenaam of beheerder : zie hierboven .
De mogelijke pistes hangen volledig af van wat u zelf wil . Momenteel is er niets onwettelijks , en kunt u doen wat u graag zou willen doen .
Eventueel , als het pand daarvoor geschikt is , zou u zelfs een "overeenkomst " kunnen maken met iemand die daar iets wil in doen , tegen vergoeding .
Evenwel een klassieke woninghuur zal niet mogelijk zijn , noch een klassieke handelshuur .
De vergoeding zou dan te verantwoorden zijn t.o.v. uw gemaakte renovatiekosten . Uiteraard mits overleg met de eigenaar/beheerder .
PS. U hebt toch een verzekeringspolis brandschade ?

DenJean
Topic Starter

#5 , 28 nov 2012 20:52

De eigenaars hebben een brandverzekering voor het gebouw.
Ikzelf heb een brandverzekering voor de inboedel.

Zijn er zaken waar ik nog moet op letten ?

DenJean
Topic Starter

#6 , 28 nov 2012 20:54

is een renovatiehuurovereenkomst misschien een mogelijkheid ?

freelance

#7 , 28 nov 2012 21:54

Is ook een geschreven overeenkomst . Valt onder de huurwet .
Dus met alle wettelijke consequenties voor zowel huurder als verhuurder .

DenJean
Topic Starter

#8 , 28 nov 2012 22:36

het is ook niet onmogelijk dat er een geschreven versie komt ... waarmee ik bedoel dat mijn maat zijn ouders niet weigerachtig zouden staan tegenover een geschreven overeenkomst op te stellen / te tekenen ... maar dan wordt de vraag ... wat zetten we hier in ? (dat is nu net waarom ik hier hulp vraag hoe dit aan te pakken)

makgenk

#9 , 28 nov 2012 23:09

Qua brandverzekering, ...
1-ofwel een huuraansprakelijkheidsverzekering voor het gebouw als huurder/bewoner ofwel afstand van verhaal in de polis van de eigenaars tov van de huurder/gebruiker (is niet kosteloos !)
2- voor de renovatiewerken gebouw laat je een kapitaal voorzien voor "verfraaiingswerken uitgevoerd en eigendom van de huurder".

Indien niet 1 zal de verzekeringsmaatschappij van de eigenaar bij schade verhaal uitoefenen voor de uitgekeerde vergoeding aan de eigenaar met evt. beslag op je inboedel. Uitgekeerde vergoeding inclusief de door de huurder uitgevoerde verbouwings/renovatiewerken (onroerend door bestemming) indien niet 2.

Met 2. is het verhaal op de huurder over de renovatiewerken reeds weggewerkt en heb je als eigenaar van de renovatiewerken ook recht op vergoeding.

pukje

#10 , 29 nov 2012 13:39

is een renovatiehuurovereenkomst misschien een mogelijkheid ?
Een renovatiehuurcontract valt niet onder de standaard huurwetgeving.
Huurder verplicht zich tot herstellingen en in het huurcontract moeten voorwaarden staan
die meer ten gunste is van de huurder anders in zo een contract niet geldig.
Huurder kan zich niet beroepen op huurwetgeving zoals dat een woning
aan bepaalde eisen moet voldoen.

Denk dat huur 0,00 euro genoeg tegemoetkoming is verder moet in het contract
een periode staan van de huur en welke werkzaamheden verricht moeten worden.
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Terug naar “Huren”