Huurproblemen

Lori
Topic Starter

Huurproblemen

#1 , 15 jun 2015 11:05

Ik huur sinds maart een huis ,huurprijs 1000€ .Er blijken nu heel wat mankementen aan te zijn ,sinds onze intrek heb ik al elke maand de verhuurder zaken moeten melden die stukvallen en begin stilaan te begrijpen dat ik in iets ben ingetrokken dat nooit onderhouden is geweest .
Mijn eerste vraag gaat eigenlijk over de plaatsbeschrijving .
In het huurcontract staat :
"De huurder verklaart het gehuurde volledig te hebben bezichtigd en het in al zijn details te hebben onderzocht.Desgewenst moet de huurder aandringen op de bij art.1730B.W. voorziene tegensprekelijke staat van plaatsbeschrijving .De verhuurder mag steeds een plaatsbeschrijving vragen,op te stellen door een door hem aan te duiden deskundige terzaken,waarbij de plaatsbeschrijving op gemene kosten.De kostprijs ......."

Nu geeft deze regel de verhuurder het voordeel wanneer er geen plaatsbeschrijving is opgemaakt ?

Het is namelijk zo bij tekenen van het contract zijn we akkoord gegaan om de plaatsbeschrijving tesamen zonder deskundige te doen .
Dit alles verloopt dan ook weer niet zoals het moet .
Hij stuurt me via email foto's van betreffend pand maar het zijn zogoed als bijna allemaal foto's van ver genomen waarop niets te zien is van eventuele beschadigingen .Ik heb hem daarop terug gemaild dat ik niet kan inzoomen en dus ook niets kon zien van mankementen enzo.
Ik heb hem dan voorgesteld om zelf foto's te nemen en hem toe te zenden .Hij wilde deze alleen ontvangen op een stick .
Omdat ik op internet heb gelezen dat deze plaatsbeschrijving meer inhoud dan alleen foto's heb ik kamer per kamer overlopen en ook genoteerd welke beschadigingen hier allemaal te zien waren + 150 foto's .Ik heb deze papieren in drievoud opgemaakt en heb deze ook ondertekend en datum genoteerd (is een tweede verhuurder in spel die niet aanwezig kan zijn)en wilde zeker zijn dat ook hij deze zou tekenen .Alles heb ik aangetekend opgestuurd .De verhuurder wilde deze eigenlijk pas ontvangen wanneer hij hier kwam controleren maar ik had de indruk dat hij zijn foto's wel wilde bijvoegen wanneer hij het contract zou gaan registreren en ik wilde uiteraard dat mijn lijst daar ook mee geregisteerd werd .Ondertussen vertrouwde ik dit zaakje niet echt meer en daarom dat ik dat nog wel aangetekend heb verstuurd.

Contract startte 1/03/15 ,een 3/6/9 contract .Ingetrokken in de woning 23/03/15 maar pas officieel via wijkagent 30/06/15 .Ik heb de verhuurder in april dan 10 datums gegeven waarop hij hier kon komen om die lijst mee af te lopen .Hij heeft nooit iets van zich laten horen .
Omdat er nog een toestel geplaatst moest worden ,denk ik dat hij daarmee wilde wachten tot dat gebeurt was .Dit zou pas afgehandeld zijn einde mei en ondertussen was hij hier nog steeds niet geweest om mijn lijst van de plaatsbeschrijving mee te overlopen .

Mag ik er nu vanuit gaan dat er geen plaatsbeschrijving is geweest ? Ook al heb ik mijn documenten (drievoud)waarvan eentje terug aan mij afgegeven moest worden met hun handtekeningen niet op tijd terug gekregen .

Nu willen ze langstkomen om het geregistreerd contract af geven en mogelijk zal hij dan aandringen om de plaatsbeschrijving af te werken .Want volgens hen ,omdat de plaatsbechrijving onderling gebeurt kan dit ten alle tijden en hoeft het niet bij het registreren van het huurcontract bijgevoegd te worden .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo

#2 , 15 jun 2015 11:08

indien u geen exemplaar hebt dat door alle partijen getekend is, is er geen plaatsbeschrijving

Lori
Topic Starter

#3 , 15 jun 2015 11:25

Dank u , al een opluchting gezien de staat van dit huis
Nu ontvangde ik vorige week een email dat zij hier ter plekke willen komen kijken naar de herstellingen die zijn gebeurt .Dit gaat over herstellingen gasketel + vat ,herstellingen dak ,plaatsing tweedehands slot ,vernieuwing electriciteitsdraad zolder en nieuw keukentoestel dat niet eens is afgewerkt.Kreeg datum + uur voorgeschoteld maar heb meteen terug gemaild dat dit niet ging omdat mijn man met de nacht staat en dan slaapt .Ik heb hun voorgesteld om vanaf 's middags te komen ,kon hierbij elke dag .
Maar omdat ik een nieuw mankement moest melden hebben we dit telefonisch gedaan en kreeg ik bijna ne'n uitbrander dat zij daarvoor speciaal verlof hebben voor aangevraagd wat niet evident is voor hun vak en dan ook nog om de tweede verhuurder ook nog mee te krijgen en heb dan uiteindelijk toegeven ,ook al voel ik mij enorm slecht bij .
Nu sta ik dus al van vrijdag te wachten op een adresgevens van een technieker om dit nieuw mankement te kunnen contacteren ,welke zij mij zou doorgeven .Zondag nog steeds niets ontvangen en stuur via email de vraag om die gegevens en krijg dus een automatische email terug dat mevr. op verlengd weekend is en niet kon antwoorden .
Nu begrijp je wel dat dit mij niet zint .Ik geef uiteindelijk toe om hun op hun" uur" te ontvangen en krijg dan te horen dat ze vrij is en daarbij blijf ik hier met weeral eens een mankement zitten .Moet ik die nu echt ontvangen zonder enig overleg van onze kant wanneer ons beide past want ben toch zeer inschikkelijk geweest met voor te stellen dat ze elke dag kunnen maar pas vanaf 14u .Dat zij zogenaamd "speciaal" verlof nemen om hier te komen , hadden ze toch best eerst ons gecontacteerd of het wel kon op die datum .

Reclame

Lori
Topic Starter

#4 , 15 jun 2015 11:37

indien u geen exemplaar hebt dat door alle partijen getekend is, is er geen plaatsbeschrijving
Nu heb ik wel de drie exemplaren al getekend en gedateerd .Dus kunnen zij die toch nog tekenen en dateren wanneer zij die willen alvorens mij te overhandigen .Het enigste wat niet is gebeurt ,is uiteraard het overlopen ter plaatse .
Ben ik nu best dat ik via email hen bericht dat deze plaatsbeschrijving die ik hen heb teruggezonden ,nooit heb terug ontvangen ?Dat zij ook nooit zijn ingegaan op die betreffende datums die ik had voorgesteld om deze lijst af te lopen ?Kwestie om mij toch veilig te stellen gezien zij wel alle drie exemplaren ondertekend en gedateerd van ons hebben ontvangen .

sloeberken

#5 , 15 jun 2015 11:54

Is bij u huurcontract ook een verplichte bijlage van het vlaamsgewest van 5 blz.
zie hier: http://justitie.belgium.be/nl/themas_en ... rmulieren/" onclick="window.open(this.href);return false;
Stuur hem zo snel mogelijk een AS dat u wenst dat er een degelijke plaatsbeschrijving moet opgemaakt worden, door beide partijen ondertekend en bijgevoegd worden bij het huurcontract.
Som ook alle gebreken op die dringend hersteld moeten worden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Lori
Topic Starter

#6 , 15 jun 2015 12:09

Is bij u huurcontract ook een verplichte bijlage van het vlaamsgewest van 5 blz.
zie hier: http://justitie.belgium.be/nl/themas_en ... rmulieren/" onclick="window.open(this.href);return false;
Stuur hem zo snel mogelijk een AS dat u wenst dat er een degelijke plaatsbeschrijving moet opgemaakt worden, door beide partijen ondertekend en bijgevoegd worden bij het huurcontract.
Som ook alle gebreken op die dringend hersteld moeten worden.
Ja, deze bijlage heb ik ontvangen .

De tijd van een plaatsbeschrijving is toch allang verlopen ,ik woon hier nu al 2,5 maand .Ik heb net mijn emails gecheckt en op 14 april geeft hij aan dat tegen einde van de maand het nieuw keukentoestel zou geplaatst worden en nadien de plaatsbeschrijving kan ondertekend worden .Dit keukentoestel is uiteindelijk pas op 18 mei geplaatst dus einde april is dus die ondertekening van plaatsbeschrijving ook niet doorgegaan .

Ik zou liever hebben dat er niets opgemaakt meer werd gezien de staat van het huis.
Ik ben ondertussen te weten gekomen dat de vorige huurder hier heel de badkamer heeft leeggeroofd ,alles heeft verwijderd en ook het huis is uitgezet .
Kan ik van de verhuurder eisen dat hij aantoont wanneer de laatste onderhouden heeft plaatsgevonden van de gasinstallatie en warmwatertoestel ? Want boven aan de ketel staat genoteerd dat ergens in 1995 het onderhoud heeft plaatsgehad .
Heb dus nu problemen met warmwater toestel maar gezien de vorige huurder hier de boel heeft verwaarloosd ,zie ik niet in dat ik nu moet opdraaien voor eventueel onderhoud aan dat toestel omdat het mogelijk al jaren geleden is dat dat nog gebeurt is .Al zal het wel nu ook een mankement betreffen en daardoor de verhuurder zal zijn om dit te betalen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 jun 2015 12:58

Bij een eventuele gerechtelijke procedure i.v.m. de staat van het pand zal je zwak staan, gezien je de pB zelf hebt opgemaakt, zelf al tekent de verhuurder niet. Er staat eigenlijk geen termijn op het maken van een PB. Best wordt ze opgemaakt als de ruimtes nog ongemeubeld zijn of gedurende de eerste maand. Ze is alleen wettelijk wel verplicht. De PB kan afzonderlijk geregistreerd worden, zonder problemen. Wel het reeds geregistreerde huurcontract meenemen.
Je kan aan de verhuurder een kopie vragen van het laatste onderhoudsverslag van de stookinstallatie. Dat is zelfs aangeraden om later discutie te voorkomen.

Heb je ook een kopie van het EPC verslag ontvangen?

Lori
Topic Starter

#8 , 15 jun 2015 13:39

Neen ,heb geen EPC verslag ontvangen

sloeberken

#9 , 15 jun 2015 13:54

Opeisen dan.

Lori
Topic Starter

#10 , 15 jun 2015 14:02

Opeisen dan.
En wat moet ik daarmee doen nadat ik er al woon ?

KJ86

#11 , 15 jun 2015 14:54

Gewoon niet te moeilijk doen.
Je kan alles op de spits drijven.
De verhuurder doet toch zijn best om de mankementen te verhelpen.
Geen van beide partijen mag echter verwachten dat er bij een woning niets kan kapot gaan en alle partijen moeten een beetje geduldig zijn als het over oplossen van problemen gaat. Voor mijn beroep bouw ik nieuwbouwwoningen, tijdens en na zo'n bouwproces komen er allerlei problemen naar boven. Het is mijn taak om die op te lossen. Ik kan u zeggen als ik het zelf niet kan vervangen dat het dan bijna nooit van vandaag op morgen opgelost is.

Vandebos

#12 , 15 jun 2015 15:28

Geen EPC? 150 foto's om gebreken aan te duiden? Meer dan 6 weken na inhuizing nog geen pb? Een verhuurder die beweert dat pb niet kan opgemaakt worden voor plaatsing van een toestel?

En U vindt dat allemaal normaal? Maar vent toch, nog nooit van het gratis bijlagerecht gehoord bij registratie van een huurovereenkomst?

Is de overeenkomst al geregistreerd of niet?

KJ86

#13 , 15 jun 2015 15:46

Weer te snel gelezen zeker.

De vehuurder had een pb opgemaakt aan de hand van foto's, de huurder was daar niet mee akkoord. Dit is het goed recht van de huurder en heeft dan ook een tegenvoorstel gedaan door de pb zelf op te maken (getekend en opgestuurd). Als de huurder hiermee akkoord gaat, is er dus een ingaande pb (voldoende bewijs voor de rechtbank).
De registratie van de pb doet er ook niet veel toe, aangezien niet-registratie geen gevolgen heeft.
De verhuurder heeft veel meer risico op een straf door geen epc te laten maken!

Vandebos

#14 , 15 jun 2015 15:55

Indien er een dergelijk verschil is tussen de door de verhuurder opgemaakte pb en de vaststelling bij inwoning door de huurder? Welke conclusie denk je dat een rechter dan gaat trekken?

Het is een element in een verzameling van feiten die allemaal dezelfde richting uit wijzen.

sloeberken

#15 , 15 jun 2015 15:58

Gewoon niet te moeilijk doen.
Je kan alles op de spits drijven.
De verhuurder doet toch zijn best om de mankementen te verhelpen.
Geen van beide partijen mag echter verwachten dat er bij een woning niets kan kapot gaan en alle partijen moeten een beetje geduldig zijn als het over oplossen van problemen gaat. Voor mijn beroep bouw ik nieuwbouwwoningen, tijdens en na zo'n bouwproces komen er allerlei problemen naar boven. Het is mijn taak om die op te lossen. Ik kan u zeggen als ik het zelf niet kan vervangen dat het dan bijna nooit van vandaag op morgen opgelost is.
Als je een woning te huur zet of verhuurd moet deze beantwoorden aan de vlaamse wooncode.

Terug naar “Huren”