Beste,
Momenteel ben ik in een conflict geëindigd met mijn huurbaas die mijn borg niet terug wil storten. Het zou gaan over schade, maar er is nooit een plaatsbeschrijving opgesteld. Als hij 20 euro had gevraagd had ik gewoon betaald en klaar, maar hij wil al mijn borg (440 euro) houden.
Nu is het in mijn ogen genoeg dat aangezien er geen plaatsbeschrijving is opgesteld, dat hij geen poot heeft om op te staan. Maar hij heeft uiteraard de macht door gewoon de borg niet terug over te schrijven. Voor ik naar de Vrederechter stap had ik graag wat meer argumenten/informatie gehad.
- type van het huurcontract: kotcontract - modelcontract
- ingangsdatum contract; afgelopen op 31 Augustus 2015
- werd het contract geregistreerd; Nagevraagd bij gemeente Merelbeke, maar nog geen antwoord. (Ik denk van niet, zie onderaan)
- heeft er reeds uitvoerige communicatie plaatsgevonden met de tegenpartij en wat was daarvan het resultaat? Nog geen resultaat, hij blijft met artikelen in het huurcontract aankomen zetten dat ik zogezegd getekend heb dat alles ok was, en nu met de schade niet meer. Terwijl ik duidelijk gevonden heb op internet: "Een plaatsbeschrijving is geldig als ze: voldoende details vermeldt; een clausule zoals 'het goed is in goede staat en goed onderhouden en beide partijen erkennen dit' kan dus niet" Precies wat er dus in het contract staat - en dus niet rechtsgeldig.
Ik zou graag willen weten hoe ik er achter kom of mijn huurbaas wel een vergunning heeft voor het verhuren van de koten. Is dit mogelijk?
Is het mogelijk te achterhalen of hij een conformiteitsattest heeft? Want ja, ik heb schade gemaakt door in de muur te boren, maar 440 EUR is absurd, en de rest van het pand is ook niet in geweldige staat, dus volgens mij is er ook nooit een conformiteitsattest verkregen.
Hij heeft in het verleden namelijk meermaals mondeling toegezegd dat als de wijkagent aan de deur stond wij moesten zeggen dat hij daar woont, omdat hij nog altijd gedomicilieerd staat op het pand zonder daar daadwerkelijk te wonen. Dit wou ik dan een beetje achter de hand houden voor het geval dit nog verder blijft gaan en ik misschien iets meer druk kan zetten. Liever gewoon iets meer druk en opgelost dan nog naar de Vrederechter te moeten. Vandaar mijn vraag of ik kan achterhalen of hij een huurvergunning heeft. Mijn google acties eindigen nog niet zo geweldig.
Bedankt, mvg