Niet als de vriendin er enkel tijdens de schoolmaanden, in de week verblijft, maar in de weekends en de vakanties gewoon terug naar huis gaat. M.a.w. als ze dit als "kot" gebruikt. In dat geval zou ze immers het merendeel van het jaar nog steeds thuis wonen (4 a 5 maanden vakantie op jaarbasis voor hogeschool / unief + de weekends, komt al snel op meer dan 200 dagen in het jaar uit).Gebruiker21 is dit geen verdoken domicilie fraude.
"Intrekken" in de zin van: "permanent bij jou komen wonen" (dus ook in de weekends en vakanties), mag niet, zonder dat ze zich bij jou domicilieerd. Ze hoeft daarom nog niet het huurcontract mee te ondertekenen. Contract opstellen tussen jullie beiden is in theorie ook niet nodig.Dus ik kan in principe zonder probleem een appartement huren op mijn naam en dan mijn vriendin bij me laten intrekken, ook al is ze dan nog gedomicilieerd bij haar thuis? Ik hoef geen betaling van haar te ontvangen, dus een contract opstellen lijkt me ook niet nodig?
Op kot gaan zal inderdaad goedkoper zijn dan een eigen appartement huren. Ik ken weinig appartementen in studentensteden, die tegen de prijzen van een kot verhuurd worden... De gemiddelde kotprijs in Antwerpen ligt op €260. Het zou me verbazen als je een studio of appartement tegen die prijs kan huren in Antwerpen... Ook electriciteit / gas / water / internet / etc... zal je zelf moeten betalen als je een eigen appartement huurt. Bij veel koten is dit reeds inbegrepen, of moet je er ietsje voor bijbetalen, maar da's dan maar een fractie dan van wat je zelf op tafel zou moeten leggen... Een brandverzekering is op zich niet verplicht als je zelf iets huurt, maar kan je beter toch afsluiten. Da's dus ook een kost. Verder vallen ook kleine reparaties voor eigen rekening als je zelf een appartement huurt. Als je een kot huurt en uw stopcontact is kapot, kan je aan de kotbaas vragen dit te herstellen. Als je een appartement huurt, moet je zelf voor deze herstelling zorgen, etc, etc...Verder komen mijn ouders steeds af met het idee dat op kot/studio gaan me veel goedkoper zal uitvallen dan een appartement. Buiten het feit dat op een kot vaak alles inclusief is, komen ze ook af met verzekeringen en 'andere kosten'. Wat is hier juist van aan?
Aangezien mijn vriendin en ik vaak in de weekends en een groot deel van de zomervakantie op ons kot verblijven, zou dit ook onder domiciliefraude vallen?"Intrekken" in de zin van: "permanent bij jou komen wonen" (dus ook in de weekends en vakanties), mag niet, zonder dat ze zich bij jou domicilieerd. Ze hoeft daarom nog niet het huurcontract mee te ondertekenen. Contract opstellen tussen jullie beiden is in theorie ook niet nodig.Dus ik kan in principe zonder probleem een appartement huren op mijn naam en dan mijn vriendin bij me laten intrekken, ook al is ze dan nog gedomicilieerd bij haar thuis? Ik hoef geen betaling van haar te ontvangen, dus een contract opstellen lijkt me ook niet nodig?Op kot gaan zal inderdaad goedkoper zijn dan een eigen appartement huren. Ik ken weinig appartementen in studentensteden, die tegen de prijzen van een kot verhuurd worden... De gemiddelde kotprijs in Antwerpen ligt op €260. Het zou me verbazen als je een studio of appartement tegen die prijs kan huren in Antwerpen... Ook electriciteit / gas / water / internet / etc... zal je zelf moeten betalen als je een eigen appartement huurt. Bij veel koten is dit reeds inbegrepen, of moet je er ietsje voor bijbetalen, maar da's dan maar een fractie dan van wat je zelf op tafel zou moeten leggen... Een brandverzekering is op zich niet verplicht als je zelf iets huurt, maar kan je beter toch afsluiten. Da's dus ook een kost. Verder vallen ook kleine reparaties voor eigen rekening als je zelf een appartement huurt. Als je een kot huurt en uw stopcontact is kapot, kan je aan de kotbaas vragen dit te herstellen. Als je een appartement huurt, moet je zelf voor deze herstelling zorgen, etc, etc...Verder komen mijn ouders steeds af met het idee dat op kot/studio gaan me veel goedkoper zal uitvallen dan een appartement. Buiten het feit dat op een kot vaak alles inclusief is, komen ze ook af met verzekeringen en 'andere kosten'. Wat is hier juist van aan?
Neen, aangezien je je op een kot meestal niet mag domiciliëren. Als je verplijft op een studentenkot (één kamer, gemeenschappelijke keuken / badkamer, etc...), is het nogal logischj dat dit niet je hoofd verblijfplaats is.Aangezien mijn vriendin en ik vaak in de weekends en een groot deel van de zomervakantie op ons kot verblijven, zou dit ook onder domiciliefraude vallen?
Ik denk dat je dat wat optimistisch inschat:Verder weet ik dat een kot inderdaad rond die prijs ligt, momenteel zoeken we tussen 600-700 euro. Voor veel koten is hier de elektriciteit ook apart te betalen, wat bij appartementen (bijna) altijd zo is. Een ruwe schatting van wat ik meer zou betalen op een appartement ligt rond 180 euro per maand (indien alles bij de kotprijs is inbegrepen en bij vergelijkbare grote)
Dat zijn de spijkers op laag water waarover ik het had en die ik niet zou zoeken.Heu, sinds wanneer moet een studente die PERMANENT intrekt bij haar vriend, die gedomicilieerd is op een appartement dat hij huurt, niet meer bij daar gedomicilieerd zijn? Als de topic starter zijn vriendin PERMANENT bij hem woont, MOET zij zich daar domiciliëren of ze pleegt domiciliefraude. Dit valt helemaal NIET te vergelijken met een student die op kot gaat / een student die op erasmus zit. Topic starter wenst dat zijn vriendin, die toevallig nog studente is, permanent intrekt bij hem, in het apartement dat hij huurt. Hoe kan je nu zeggen dat ze dan perfect bij haar ouders mag gedomicilieerd blijven? Dit slaat nergens op! Of is er ergens een wet die zegt dat studeren een excuus is voor domiciliefraude?
Ik denk niet dat de fiscus dit ook zo zal zien.Dat zijn de spijkers op laag water waarover ik het had en die ik niet zou zoeken.
Ik denk dat ik het stukje over het "tijdelijke karakter" gemist heb? Waar zeg tde TS dat dit maar voor korte duur zou zijn?Dat gelet op het zeer tijdelijke karakter van deze toestand
Als ze beiden op kot gaan, is geen van beide personen daar gedomicilieerd, en gaat het niet over een volwaardig appartement dat verhuurd wordt, maar om studentenkamers. De marge met: "Feitelijk samenwonen met zijn vriendin" is in dat geval nog véél dunner dan flinterdun, hoor!+ dat de marge tussen "op kot" gaan met zijn vriend/vriendin flinterdun is in dit geval.
Gevaarlijk advies, zeker nadat de TS aangeeft dat zijn vriendin effectief bij hem komt wonen en het ouderlijke huis dus zal verlaten. Als ik het goed begrijp pleit jij er dan hier, op juridischforum.be voor, dat de vriendin van de TS TOCH gedomicilieerd blijft bij haar ouders, zodat ze ten laste van de ouders kan blijven en de ouders kindergeld kunnen blijven ontvangen, terwijl de werkelijke situatie totaal anders is? Enkel en alleen omdat de vriendin nog studeert? Tja, dat laat ik dan voor uw rekening hoor.Ook dat is een juridisch advies. Namelijk "contra legem" omdat het in dit geval van gezond verstand getuigt.....
Tot de buurman, waar de ouders van de vriendin van de TS al jaren ruzie mee hebben, merkt dat de vriendin praktisch niet meer naar huis komt, en hij melding van domiciliefraude doet, en de wijkagent inderdaad vaststelt dat de vriendin niet meer bij de ouders woont, aangezien er geen spullen meer van haar liggen... Wat dan?Wouter domicilieert en huurt het appartement. vriendin éverblijft" daar.