Tijdelijk verhuren appartement

Philipnathalie
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Tijdelijk verhuren appartement

#1 , 09 feb 2017 08:39

Hallo,

Bedankt om om mijn onderwerp te lezen en te willen helpen.

Wij hebben een appartement dat we verhuren via booking en airbnb.
Nu vorige week belt het poetsbureau ons op dat onze poetsvrouw op straat staat.

Nu vroegen ze aan ons of ze tijdelijk in ons appartement kan komen logeren als we geen bookingen hebben.

Nu zijn we een weekje verder loopt allemaal goed.

Welk contact moet ik maken dat de vrouw en haar zoon bij ons mag komen logeren en dat als er klanten zijn dat ze in onze gezinswoning kan komen logeren.

We hebben ook afgesproken dat er nu een vergoeding van 500€ per maand is voor het appartement inc electriciteit water internet gas alles.

Vanaf september gaan we stoppen met airbnb en booking en dan zou de prijs ook 500€ zijn maar zonder elektriciteit water gas.

We willen ons en de vrouw beetje veilig willen stellen.

Bedankt allemaal

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
MarieD
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 mar 2017 02:04

Begrijp ik het goed dat je een appartement wil verhuren aan de poetsvrouw, maar als er boekingen zijn voor het appartement via AirBNB of Booking.com, ze er tijdelijk uitmoet en in de gezinswoning moet verblijven en dat ze na het verblijf van de tijdelijke gast opnieuw naar haar appartement moet? Dat lijkt me op een dubbele verhuring; je kan moeilijk aan die vrouw verhuren en dan ook nog via AirBNB en Booking.com. Het lijkt me ook oneerlijk naar die vrouw toe dat ze een vergoeding moet betalen zonder te weten waar ze eigenlijk voor betaalt (ze vliegt eruit als er een boeking is, maar het is vooraf niet duidelijk hoe vaak dit is; het lijkt me ook allesbehalve aangenaam om te pas en te onpas uit je appartement vliegt).

Je kan natuurlijk altijd overeenkomen dat ze er mag verblijven, maar als je haar effectief een huurcontract aanbiedt, dan heeft ze sowieso recht om dat gebouw 100% van die periode te huren. Als die persoon haar domicilie daar wil zetten, valt het contract automatisch onder de woninghuur en zijn er nog een hele reeks andere zaken van toepassing. Een eventueel alternatief is de bezetting ter bede, dat een sterk tijdelijk karakter en veel minder bescherming naar de bezetter (geen huurder!) toe biedt, maar dit wordt meestal ook maar gedaan ter afwachting van 'iets' (bv. in afwachting van het vinden van een alternatief) en het is ook niet de bedoeling dat dit continue onderbroken wordt.

De situatie vanaf september kan natuurlijk wel altijd onder een gewoon huurcontract vastgelegd worden. Is er een specifieke reden waarom je pas vanaf september wil overgaan tot een gewone verhuring? Tegen die tijd kan ze misschien ook al een alternatief gevonden hebben...

sloeberken

#3 , 08 mar 2017 09:41

Je zal u aan de huurwet moeten houden indien je iets verhuurd voor hoofdbewoning.

http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Terug naar “Huren”